۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۱

واقعیت‌هایی که ممکن است از قلب ندانید

ممکن است برخی ادعا کنند مغز پیچیده ترین عضو این جهان است، اما واقعیت های شگفت آوری نیز درباره قلب و خون وجود دارد که ممکن است بسیاری آن ها را ندانند.
کد خبر : ۳۲۰۰۴۱
صراط: ممکن است برخی ادعا کنند مغز پیچیده ترین عضو این جهان است، اما واقعیت های شگفت آوری نیز درباره قلب و خون وجود دارد که ممکن است بسیاری آن ها را ندانند.

به گزارش العالم، قلب تنها در یک 1 دقیقه 5 لیتر خون را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ می کند، به صورتیکه یک ساعت بعد قلب 300 لیتر خون پمپاژ کرده است و در این مدت تعداد ضربان آن به 4200 می رسد.  

قلب در مدت یک سال با حدود 38.5 میلیون ضربان، خونی پمپاژ می کند که برای پر کردن استخر شنای المپیک که به حدود دو و نیم میلیون لیتر نیاز دارد، کافی است.  

زمانی که ضربان قلب متوقف شود چه اتفاقی می افتد؟ برخی از دانشمندان معتقدند که می توان در یک زمانی بدون وجود ضربان قلب یا فعالیت مغزی، مرده را زنده کرد.  

در این خصوص اقدام شگفت آوری وجود دارد که شامل وارد کردن آب نمک به بدن است تا جایگزین خون شود.

هدف از این شیوه، اقدام سریع در شرایط بحرانی است مانند زمان اصابت گلوله به یک فرد که در این صورت فرد در آستانه مرگ قرار می گیرد در نتیجه اقدام سریع پزشکی برای جلوگیری از مرگ، از طریق خالی کردن خون از بدن بیمار صورت می گیرد و آب نمک سرد جایگزین آن می شود.

به گفته این دانشمندان، بعد از پایان اقدامات لازم، می توان خون را دوباره به صورت گرم به بدن بیمار بازگرداند به این امید که زنده شود.

به نظر می رسد این اقدام به دخالت در حد فاصل مرگ و زندگی بستگی دارد. درجه حرارت بدن بیمار هنگام مرگ به 10 تا 15 درجه سانتیگراد کاهش می یابد زیرا عملیات سوخت و ساز متوقف شده است و دیگر خون نقشی در رساندن اکسیژن به سلول های خون ندارد.

بنابراین، این دانشمندان معتقدند جایگزین کردن آب نمک سرد با خون در بدن، بهترین راه برای پایین نگه داشتن درجه حرارت بدن است تا خون گرم به بدن بازگردانده و بیمار زنده شود.

ما هنوز نمی دانیم چرا گروههای خونی مختلفی وجود دارد و همه یک گروه خونی ندارند.

هنوز ابهام هایی درباره سیستم گردش خون در بدن وجود دارد و این از بزرگترین اسراری است که هنوز کشف نشده است.
برچسب ها: قلب خون مغز صراط