۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲

دانشمندان "مزه" جدیدی کشف کردند

صراط: دانشمندان در تحقیقات خود موفق شدند مزه جدیدی را در کنار مزه های کنونی شور، شیرین، ترش، تلخ و تند کشف کنند.

به گزارش العالم، دانشمندان به دلایلی دست یافتند که نشان می دهد انسان با خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات می تواند "مزه ششمی" را بچشد که با مزه شیرین و شور و تلخ کاملا متفاوت است و احتمالا بتوان آن را "مزه نشاسته ای" نامید.

نتایج این تحقیقات چه بسا تفسیری برای این سوال باشد که چرا ما عاشق غذاهای نشاسته دار هستیم.

به گزارش سایت نیوساینس، ژویان لیم در دانشگاه ایالت اورگان به جسیکا هامزیلو گفت: فکر می کنم که این امر علت ترجیح مردم برای خوردن کربوهیدارتهای پیچیده باشد.

وی افزود: مزه شیرین در کوتاه مدت خوب است؛ اما اگر یک شکلات و یک نان را به شما پیشنهاد کنند؛ شما مقدار کمی شوکلات خواهید خورد اما درمقابل، شما نان بیشتری برای خوردن یا وعده روزانه انتخاب می کنید.

لیم و همکارانش 22 نفر را گردهم آورده و محلول های مختلفی با سطوح متفاوتی از کربوهیدارت به آنها به آنان چشاندند و از آنها خواستند تا مزه هریک از آنها را بسنجند.

لیم به سایت نیوساینس گفت: آنها نام مزه "نشاسته دار" را روی آن گذشتند. آسیایی ها خواهند گفت که مثل برنج است؛ اما قفقازی ها خواهند گفت که مثل نان یا ماکارونی یا مثل خوردن آرد است.

در گام بعدی، به این افراد ترکیب خاصی داده شد که گیرنده هایی را که مزه شیرینی را در زبانهای آنها دریافت می کرد، از کار می انداخت. بعد از آن، ترکیبی به آنها داده شد که جلوی آنزیمی را که باعث شکستن زنجیره طولانی کربوهیدارت می شود، می گیرد.

بعد از حذف موانع گیرنده ها، این افراد مورد آزمایش همچنان قادر بودند که مزه کنند و طعم نشاسته را توصیف کنند. این امر لیم را به این نتیجه رساند که انسان قادر است به طور مشخص مزه کربوهیدارت را بچشد.

این نتایج حاکی است: این مزه کشف شده شاید علت تمایل زیاد انسان به خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل نان یا برنج باشد که تاریخی طولانی به عنوان بخشی از فرهنگ انسانی دارد.

اکنون، باوجود فرضیه ای قوی، تیم محققان امیدوارند که گیرنده های مشخص زبانی مسئول دریافت مزه ششم را شناسایی کنند.

نشاسته تنها مزه جدیدی نیست که دانشمندان درباره آن تحقیق می کنند. در سال 2015 میلادی، پژوهشگران در آمریکا به دلایلی دست یافتند مبنی بر این که چربی ها ممکن است مزه خاصی داشته باشند.
خبر فوری