۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
در نماز جمعه تهران:

پاسخ تلویحی احمد خاتمی به اظهارات نوبخت/ به زودی می‌گویند امامان جمعه وارد تحلیل سیاسی هم نشوند!

امام جمعه تهران به اظهارات سخنگوی دولت به طور غیرمستقیم پاسخ داد. نوبخت از ورود امامان جمعه به برخی مباحث از جمله قرارداد با FATF انتقاد کرده بود. خاتمی گفت: می‌گویند اگر آن طرف دنیای اسلام اتفاقی افتاد شما تحلیل کنید، اما به حادثه‌ای به این مهمی وارد نشوید!
کد خبر : ۳۲۳۰۵۸
صراط: خطیب نماز جمعه تهران گفت: درست است که تصمیم‌گیرنده نهایی درباره FATF شورای امنیت است، ولی قبل از اینکه به مرحله نهایی برسد آقایان اجازه نقد و بررسی آن را بدهند.

به گزارش فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران، با اشاره به فرا رسیدن عید غدیر اظهار داشت: این روز تجلی بیعت با امامت است و ولایت‌فقیه ما قطره‌ای از دریای ناپیدا کرانه امامت است.

وی افزود: هفته دفاع مقدس نیز هفته‌ای بسیار به یادماندنی برای ملت و سند افتخار ابدی برای این مردم است. دفاع مقدس امتحان سختی بود که مردم درست از عهده آن برآمدند. 8 سال دفاع مقدس تمام شد، اما فرهنگ جهاد تمام‌شدنی نیست و این فرهنگ است که 37 سال دشمنان را پشت مرزها نگه داشته و خواهد داشت.

خاتمی در خصوص بحث FATF اظهار داشت: در این رابطه گفتنی‌های زیادی گفته شده و درست است که جای تصمیم در این عرصه شورای امنیت ملی است، نه نماز جمعه، اما نماز جمعه جای روشنگری که هست.

خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: می‌گویند اگر آن طرف دنیای اسلام اتفاقی افتاد شما تحلیل کنید، اما به حادثه‌ای به این مهمی وارد نشوید. این روند پیش برود، به زودی می‌گویند امامان جمعه وارد تحلیل سیاسی هم نشوند، در حالی که در نماز جمعه باید به این مسائل ورود داشت.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید جامعه دینی باید مستقل باشد و در روایت معتبر از پیامبر(ص) نیز رسیده که دین اسلام برترین است و هیچ چیز برتر از اسلام نیست. از طرفی اصل 153 قانون اساسی هم می‌گوید هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، ارتش و... شود، ممنوع است.

خاتمی افزود: با توجه به این مطلب باید بگوییم درست است که تصمیم‌گیرنده این موضوع شورای امنیت است، ولی قبل از اینکه به مرحله نهایی برسد، آقایان اجازه نقد و بررسی عالمانه را بدهند، زیرا این موضوع به مسئولان هم کمک می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: از طرفی باید از سیاسی کردن مسئله پرهیز کرد، متأسفانه هر مسئله‌ای که در کشور اتفاق می‌افتد، رنگ سیاسی می‌گیرد، در حالی که این موضوع فوق مسائل سیاسی است و ورود جنجالی به این مسئله، کار را خراب می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حکم نهایی در این عرصه با شورای امنیت ملی است، گفت: شورای امنیت ملی باید به دو نکته اساسی توجه کند، ابتدا اینکه اگر دیدند این قرارداد به استقلال کشور ضربه می‌زند، قاطعانه آن را رد کنند و دیگر اینکه ببینند با دشمنانی طرف هستند که بدعهدی جزو ذاتشان است و دیدیم که در برجام چه کردند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: موضوع دیگر بحث آمارهاست که باید واقع‌بینانه باشد تا در پی آن تصمیم‌گیری‌ها دقیق شود.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به عملکرد دولت عربستان، گفت: در این خصوص گویاترین و جامع‌ترین حرف‌ها فرمایشات مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: وقتی سعودی‌ها در تریبون‌هایشان بدترین اهانت‌ها را به ملت بزرگ ایران و احیا‌گران اسلام ناب محمدی دارند، سزاوارترین جایی که باید پاسخی به اراجیف آنها داده شود، خطبه نماز جمعه تهران است.

خاتمی ادامه داد: آنچه به عربستان حاکم است مکتب وهابیت است، آنها به بچه‌هایشان از کودکی آموزش می‌دهند که فلان فرقه کافر است و باید سرشان را برید. این تفکر است که تکفیری‌پرور می‌شود و جنایات داعش از مکتب سخیف وهابیت نشأت گرفته است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: خوشبختانه اخیراً‌ نشستی در چچن برگزار شده که علمای اهل سنت و الازهر به صراحت اعلام کرده‌اند که وهابیت از اسلام بیگانه است و ربطی به اسلام ندارد.

وی تصریح کرد: دولت آل سعود 280 سال قبل و نزدیک سه قرن است که به سرِ کار آمده و در این سه قرن آل سعود فقط با وحشی‌گری، آدم‌کشی و غارتگری راهش را پیش برده است، آنچه امروز در یمن می‌بینیم تابلویی از سه قرن جنایت آل سعود است.

خاتمی با بیان اینکه اصل آل سعود بر غارتگری و آدم کشی است، گفت: دولت ضدبشری و ضد قرآن و اسلام، یعنی دولت سعودی، این دولت مدت‌هاست با صهیونیست‌ها رفیق است و در جنگ‌های لبنان و غزه در پشت صحنه به صهیونیست‌ها کمک کرده است.

خاتمی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با توجه به این سه نکته که لکه ننگینی بر دامن سعودی‌ها است، آنها (سعودی‌ها) خائن‌الحرمین شریفین هستند، نه خادم‌الحرمین شریفین و امیدواریم به همین زودی‌ها جهان اسلام سقوط آل سعود را جشن بگیرند.

وی با اشاره به موضوع آتش‌بس سوریه نیز گفت: ما از هر گامی که جلوی خونریزی در سوریه گرفته شود، استقبال می‌کنیم، آن‌چنان‌که نظام ما استقبال کرد، اما آمریکا و نوچه‌های آنها که تکفیری‌ها هستند، بارها آتش‌بس را شکستند و آنها آتش‌بس را برای تجدیدقوای خودشان می‌خواهند.

خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: دنیا بداند تا دست آمریکا در سوریه باز است، سوریه روز آرام و آرامش را نخواهد دید، تنها راه این است که این جنایتکارانی که تکفیری‌ها را تغذیه می‌کنند و حضورشان در سوریه اشغالگرایانه است، بی‌اجازه دولت قانونی سوریه آمدند، اما ایران اسلامی با دعوت دولت قانونی سوریه به کمک مستشاری خود می‌پردازد، اما آنها بی‌اجازه دولت قانونی سوریه آمدند و تا وقتی که آمریکای اشغالگر در سوریه است، مشکل حل نخواهد شد، بلکه مشکل خود اینها هستند.