۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
گودرزی کجاست؟!

مسئولان ورزشی توضیح دهند/ حذف نام "خلیج فارس" به خاطر اعتراض سعودی‌ها بود؟

گفته می‌شود نام خلیج فارس به خاطر اعتراض عربستان از روی لباس کاروان ایران حذف شد. اگر این خبر صحت داشته باشد، مسئولان ورزش کشورمان حتی در مورد اولین اعتراض سعودی ها، که سابقه رد شدن نمونه های مشابه آن در ورزش دنیا وجود دارد نیز نتوانستند حق کشورمان را بگیرند!
کد خبر : ۳۲۳۴۰۷
گروه ورزشی صراط - با گذشت سه روز از شکایت عربستان و امارات از کاروان پارالمپیک ایران در ریو، هیچ یک از مسئولان ارشد ورزش کشورمان درباره این موضوع و ابهامات موجود توضیح نداده اند.

به گزارش صراط، ماجرا از آنجا آغاز شد که عربستان سعودی در ادامه سیاست های اخیر خود علیه کشورمان، مدعی شد کاروان ایران در پارالمپیک به دلیل دخالت دادن سیاست در ورزش باید از ریو اخراج شود! سعودی ها دو بهانه داشتند؛ یکی درج نام خلیج فارس روی لباس های رسمی اعضای کاروان کشورمان و دومی گسترده شدن پرچم ایران در فراتر از مرزهای کشور در طرح استفاده شده بر روی پیراهن مذکور.

مسئولان ورزشی توضیح دهند/ حذف نام
اعتراض سعودی ها دو بهانه داشت: یکی درج نام خلیج فارس و دیگری گسترده شدن پرچم ایران فراتر از مرزهای کشور

دلیل اول احتمالا از سوی هیچ کدام از مراجع رسمی بین المللی مورد پذیرش قرار نمی گیرد؛ چراکه خیلج فارس یک نام رسمی بین المللی است و استفاده از آن نه دخالت سیاست در ورزش محسوب می شود و نه غیرقانونی است؛ اتفاقا عکس این موضوع صادق است؛ یعنی اگر یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از نام جعلی دیگری استفاده کند، به دلیل آنکه نام رسمی خلیج فارس نیست، مصداق سیاسی کاری و از نظر مراجع بین المللی محکوم است.

نمونه این موضوع در سال های اخیر در سایت رسمی فیفا مشاهده شده است؛ به گونه ای که با وجود آنکه امارات برای لیگ فوتبال خود از نام جعلی استفاده کرد، سایت رسمی فیفا – اگرچه نام مذکور را پذیرفت – اما در نقشه کشور امارات، خلیج فارس را با همین نام پذیرفته شده بین المللی درج کرد. این موضوع حتی باعث شده بود در مقطعی، رسانه های کشور از جمله صداوسیما به اشتباه افتاده و خبر رد نام جعلی لیگ امارات از سوی فیفا را مخابره کنند! که البته این خبر اشتباه بود، اما همان گونه که گفته شد از نظر فیفا نام لیگ امارات ربطی به نام رسمی خلیج فارس ندارد و طبیعتا در نقشه های فیفا نیز از همین نام رسمی استفاده می شود.

با چنین سابقه و نیز موارد مشابه دیگر، طبیعی است که درج نام خلیج فارس روی لباس های پارالمپیکی های کشورمان، غیرقانونی نیست؛ آنچه می توانست روزنه امید سعودی ها باشد، مورد دوم اعتراض آنها یعنی گسترده شدن پرچم ایران فراتر از مرزهای کشور بود که البته آن هم می توانست با دلایل حقوقی رد شود؛ با این حال پس از اعتراض عربستان که امارات را نیز با خود همراه کرده بود، ناگهان نام "خلیج فارس" از لباس کاروان ایران حذف شد و سعودی ها این موضوع را با شعف فراوان مخابره کردند!

مسئولان ورزشی توضیح دهند/ حذف نام
حذف نام "خلیج فارس" از لباس ایران پس از اعتراض عربستان!

به بیان ساده تر، اگر این خبر صحت داشته باشد، مسئولان ورزش کشورمان حتی در مورد اولین اعتراض سعودی ها، که سابقه رد شدن نمونه های مشابه آن در ورزش دنیا وجود دارد نیز نتوانستند حق کشورمان را بگیرند! اگر خبر مذکور نیز عاری از صحت باشد، باز هم اتهام مسئولان ورزش کشورمان سکوت در برابر غوغای سعودی هاست که همه نوع سوءاستفاده ای از این ماجرا کرده اند.

محمود گودرزی که هفته های گذشته، به دلیل اظهارات عجیبش درباره "حد ورزش ایران" مورد انقاد قرار گرفته بود باید توضیح دهد چرا با واکنش منفعلانه برابر عربستان، تا این حد به حیثیت ورزش کشور لطمه زده است؟ آیا وزیری که درباره جزییات مدیریت در دو تیم بزرگ پایتخت اظهارنظر می کند و حتی مربیان دو تیم مذکور را شخصا تایید می کند، نباید درباره یاوه گویی عربستان موضعی اتخاذ می کرد؟ یا اگر ترجیح بر سکوت بوده، نباید با اقدامات حقوقی این ادعاها را در سکوت باطل می کرد؟

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۳۲
۶
دولت پیرمردها از این بهتر نمیشه!
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۲۹
۵
چه قدر اين دولتي ها ...... . ابهت ايران را در همه ي زمينه ها شكستن . بخا طر چند روز تكيه دادن به صندلي رياست .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عه همين دولت تورو سر بلند كرد وگرنه اگر دولت قبلي بود كه الان داشتي رو زمين دونه برنج جمع ميكردي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۱۹
۶
دولت بی .....ها
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۱۸
۳
بعضي از وزرا آدمهاي ..... هستند ويا .....هست كه نمي توانند درست تصميم بگيرند واين آقا هم اگر هدف از شركت ورشكاران در المپيك را ميدانست هرگز نام خليج فارس را از پيراهن ايران حذف نمي كرد ودر صورت خيلي خيلي ضعيف اگر ايران از المپيك به دليل دفاع از حقانيت خود اخراج مي شد اين مصداق دفاع از شرف وعزت يك ايراني است ويك ايراني هيچ موقع تسليم ياوه گويي بعضي ها نمي شود در ثاني شماها كه آدمهاي ترسويي بوديد اصلا چرا خليج فارس را برروي پيراهن زديد كه مجبور به حذف آن شديد كه اين مصداق ذلت براي يك ملت است كه شماها باعث اين كار شديد.
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۲۴
۳
چرا سیاست دولت فعلی فقط عقب نشینیه ؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۱۶
۳
فقط میشه گفت از سیاست خارجه فعلی ما انتظار بیش از این نمی رود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۲۰
۳
متاسفانه دولت روحانی با اینکارها کرامت ملت ایران را خدشه دار می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۱۷
۶
ان شاءالله این 36 هفته باقی مانده از عمر این دولت زودتر بگذرد و از اینهمه ذلت رها شویم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شتر در خواب پنبه دانه می خورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۱۰
۲
دولت بی ......ها