۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸

هاشمی: فعالیت خارجی‌ها روی ناوگان کشتیرانی ذلت‌آور بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دوران دفاع مقدس از فعالیت نیروی خارجی روی ناوگان کشتیرانی احساس ذلت می‌کردیم.
کد خبر : ۳۲۳۹۸۲
صراط: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دوران دفاع مقدس از فعالیت نیروی خارجی روی ناوگان کشتیرانی احساس ذلت می‌کردیم.

به گزارش  تسنیم، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از نمایندگان جامعه دریایی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و هفته ملی دریانوردی، با بیان این‌که پس از جنگ نظام تصمیم گرفت که حضوری موثر در دریا داشته باشد افزود: در دوران دفاع مقدس از این‌که نیروی خارجی روی ناوگان کشتیرانی کشور فعال بود احساس ذلت می کردیم لذا با پایان یافتن جنگ تحمیلی دانشگاهی در خارگ تاسیس شد تا نیاز نیروی انسانی کشور در این زمینه را برطرف کند.

وی تصریح کرد: ایجاد توانایی در پرورش و آموزش نیروی متخصص باعث شد که نه تنها متخصص ایرانی را به جامعه دریایی خود وارد کنیم بلکه به تبع این مسئله توانستیم در فعالیت های حوزه دریا و کشتیرانی نیز پشتیبانی های خوبی بوجود آوریم.

وی افزود: امروز با وجود پیشرفت های حاصله در بخش دریا و کشتیرانی متاسفانه اطلاع رسانی در این بخش ضعیف است لذا توصیه می کنم دستاورد های صنعت دریایی را به صورت بهینه و درست به مردم معرفی کنید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که لغو تحریم ها اتفاق مهمی در کشور بود که با همت دولت انجام شد گفت: اولین اخبار رفع تحریم ها بیش از باقی بخش ها از حوزه دریا و کشتیرانی شنیده شد که استماع این اخبار بسیار حس خوش آیندی در مردم و مسئولین ایجاد کرد .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تشریح ضرورت توسعه در کشور اظهار داشت: همه اذعان دارند، ایران در مسیر پیشرفت و تعالی قرار گرفته است لذا دولت برای نیل به این هدف ایجاد کریدور شمال به جنوب را در دستور کار قرار داده و در حال پیگیری این مهم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد : یکی از ضرورت های توسعه تقویت بخش دریاست و باید توجه داشت که اگر ایران به WTO ملحق شود جهش بزرگی در بعد تجارت در کشور ایجاد خواهد شد لذا بایسته است بنادر ما با ظرفیت و وسعت بیشتری به فعالیت ادامه دهد.

محدودیتی در دریا نداریم

در ابتدای این دیدار محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به ارائه گزارش عملکرد حوزه دریا پرداخت و دستاورد های این بخش را در دوران پسابرجام درخشان توصیف کرد .

وی با تشریح توسعه فعالیت ها بعد از لغو تحریم ها گفت : امروز در بخش دریا هیچ محدودیتی نداریم و نه تنها ناوگان ملی ایران در اقصی نقاط گیتی در حال تردد هستند بلکه کشتی های خارجی نیز بار دیگر به بنادر ایران بازگشته اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: لغو تحریم ها فرصتی را ایجاد کرد تا سرمایه گذاران بار دیگر به کشور بازگشته و ظرفیت های بنادر ایران را مورد بررسی قرار دهند و امروز مشاهده می شود که شرکت های بزرگ خارجی با رتبه های بالا درخواست سرمایه گذاری در فاز 3 بندر شهید رجایی دارند .

سعید نژاد با بیان این‌که توسعه بندر چابهار و شهید بهشتی یکی از اقدامات سازمان بنادر است افزود: در بخش توسعه بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی 300 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و همچنین برای نیل به این مهم صندوق توسعه ملی نیز 403 میلیون دلار و قرارداد مشترک ایران و هند نیز تا به حال 150 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است .
وی ادامه داد : همچنین طرف هندی نیز 85 میلیون دلار به صورت مستقیم و مجزا در بخش توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت استراتژیک بندر چابهار تصریح کرد : کشور هند در دو بخش وارد بندر چابهار شده است که یک بخش به بهره برداری 10 ساله مربوط می شود و در وهله بعد تامین مالی برای توسعه این بندر مهم است .

وی گفت : در حال حاضر در سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت های خوبی در امر پیشرفته کردن اسکله ها و پسکرانه در شرف وقوع است که برای توسعه در این حوزه از توانایی های بخش خصوصی کمک گرفته ایم .
محمد سعید نژاد با بیان این مطلب که مطالعات گسترده ای با همکاری تمام ارگان های ذی ربط در سواحل انجام شده افزود : سازمان بنادر برای تجهیز و توسعه بنادر در بخش های تجاری و مسافری طرح های مهمی را در دست اجرا دارد .
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این مطلب که امروز مشکلی در تامین نیروی انسانی متخصص در داخل نداریم گفت: 80 درصد متخصصین حوزه دریا ایرانی هستند و خوشبختانه ناوگان دریایی و بندری کشور در این بخش به شکوفایی رسیده است .

علی اکبر صفایی نیز مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران به تشریح وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت.

وی با توصیف شرایط رقابتی در حوزه دریا و ورود بخش خصوصی به صنعت کشتیرانی افزود : فضای حاکم به دریا بسیار رقابتی است و بخش خصوصی با سرمایه شخصی اقدام به تهیه کشتی کرده و مشاهده می شود که حدود 1000 شرکت در این بخش فعال هستند و این در حالی است که هر فروشگاهی برای فعالیت نیازمند مجوز های لازم است .
مدیر عامل شرکت ملی نفتکش تصریح کرد : برجام دستاورد مهمی بود بر همین اساس قبل از امضای توافق جلسات متعددی را جامعه دریایی با آقای عراقچی به منظور تهیه متن برگزار کرد و معتقدیم اگر امروز تمام محدودیت های بخش دریا برچیده شده است به دلیل همان جلسات بود.

وی با بیان اینکه در جهان بیش از 85 درصد تجارت از طریق دریا صورت می گیرد که این میزان در ایران به 95 درصد بالغ می شود ادامه داد: شرکت ملی نفتکش یکی از شرکت های مهم در این بخش محسوب می شود که در دوره ی دوم ریاست جمهوری جناب هاشمی خصوصی سازی شد تا فعالیت هایش به شکل بهینه تری انجام شود .