۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹

فانی: به تحصیل دختران در مناطق محروم توجه کنید

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ۱۳.۵ میلیون دانش آموز فردا سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند، گفت: ۸ ساعت از برنامه درسی دوره متوسطه دوم به آموزش دروس جدید اختصاص دارد.
کد خبر : ۳۲۴۲۸۶
صراط: وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ۱۳.۵ میلیون دانش آموز فردا سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند، گفت: ۸ ساعت از برنامه درسی دوره متوسطه دوم به آموزش دروس جدید اختصاص دارد.

به گزارش تسنیم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش امروز در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید طی سخنانی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه دستور کار اصلی آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول بنیادین است و براساس این سند تلاش می‌کنیم به تربیت همه جانبه دانش‌آموزان در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، علمی، اجتماعی، سیاسی، هنری، تربیت بدنی، اقتصادی و حرفه‌ای بپردازیم.

وی افزود: توسعه عدالت اجتماعی آموزشی و تربیتی از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است و اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته تا هیچ دانش‌آموزی به دلیل نداشتن مدرسه از تحصیل بازنماند. شعار پوشش 100 درصدی دانش‌آموزان از برنامه‌های در دست اقدام است و در این زمینه با اجرای سیاست انسداد مبادی بی سوادی در چند سال اخیر تلاش ارزشمند حضور خانه به خانه برای آوردن دانش‌آموزان به مدارس صورت گرفته است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و اهتمام به توانمندی معلمان که رکن هر نوع تحول و نوآوری هستند، مورد توجه این وزارتخانه است و تلاش می‌کنیم با توجه به ارتقای توانمندی معلمان، منزلت، هویت و معیشت آنان زمینه ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را افزایش دهیم.

فانی با اشاره به اینکه چهارشنبه 31 شهریور جشن غنچه و شکوفه‌ها برگزار شد، مطرح کرد: بیش از یک میلیون و 400 هزار دانش آموز کلاس اول ابتدایی وارد مدارس کشور شدند و برای بازگشایی هرچه باشکوهتر مدارس کشور در سال تحصیلی 95-96 با هدف برنامه محور شدن همه فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها ستاد پروژه مهر از نیمه دوم بهمن سال 94 شروع به کار کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید بیش از 13.5 میلیون دانش‌آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس کشور حاضر شوند. امسال برای تدریس و تحصیل دانش آموزان در مدارس 134 میلیون جلد کتاب درسی تهیه و در حال توزیع است و برای پایه دهم که امسال اولین سال بازگشایی این پایه است بالغ بر 140 عنوان کتاب جدید تألیف شده است همچنین رویکرد اقتصاد مقاومتی در محتوای کتاب‌های درسی لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 5 هزار و 822 پروژه آموزشی در قالب 33 هزار و 66 کلاس درس به بهره ربرداری رسیده است، عنوان کرد: از 211 هزار و 963 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی 152 هزار و 877 کلاس درس مجهز به سیستم استاندارد شده است.

فانی بیان کرد: درسال تحصیلی جدید دو ساعت درس انسان و محیط زیست، دو ساعت درس تفکر و سواد رسانه‌ای، دو ساعت درس کارآفرینی و دو ساعت درس انسان و سلامت به برنامه‌های درسی دوره متوسطه دوم اضافه شده است و این دروس خلأهایی بود که طی سال‌های اخیر از آن رنج می‌بردیم.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به به حضور سه هزار راهبر آموزشی در مناطق محروم برای نظارت بر کار معلمان و مدارس گفت: توسعه تجهیز خوابگاه‌های مدارس شبانه روزی، تأمین و استانداردسازی مدارس روستایی، تقویت سامانه ایاب و ذهاب، توزیع رایگان کتاب درسی در مناطق محروم و نیازمند و توسعه مراقبت‌های بهداشتی به ویژه دهان و دندان از برنامه‌هایی است که در سال تحصیلی جدید در مناطق روستایی اجرا می‌شود.

وی در خصوص فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس گفت: فعال شدن حدود 750 دارالقرآن در سراسر کشور، اعزام 700 هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور درسال تحصیلی 94-95 ، برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در مناطق مرزی و همچنین تجهیز کتابخانه‌های مدارس و اقامه بیش از 55 هزار نماز جماعت در 55 هزار مدرسه از جمله برنامه‌های پرورشی است.

فانی بیان کرد:‌ پیشرفت آموزش و پرورش منوط به همکاری و مشارکت اولیای دانش‌آموزان، معلمان ومربیان مدارس است. از خانواده‌های دانش آموزان تقاضا داریم بیش از گذشته با مربیان فرزندان خود همکاری و ارتباط مستمر با مدارس داشته باشند. همچنین اولیا نسبت به تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دختران ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته توجه داشته باشند و تلاش آموزش و پرورش براین است که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نبود امکانات از تحصیل بازنماند.