۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

نقطه نظرات 5 سینماگر درباره ماهیت داعش

شورجه گفت: کشورهای اسلامی جبهه مقاومت با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، آن را نقطه‌ی امید و به‌نوعی قبله‌ای برای نیروهای در حال مقاومت می‌دانند.
کد خبر : ۳۲۴۲۹۸

صراط: شورجه گفت: کشورهای اسلامی جبهه مقاومت با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، آن را نقطه‌ی امید و به‌نوعی قبله‌ای برای نیروهای در حال مقاومت می‌دانند.

به گزارش فارس، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای جمهوری اسلامی حرکتی استراتژیک در تبیین اسلام واقعی، روشنگری جریانات انحرافی و تفکرات افراطی منتسب به اسلام می‌تواند باشد. این جشنواره با توجه به جایگاه مهم منطقه‌ای و بین‌المللی که پیداکرده و در نزد متفکرین و سینماگران مستقل دنیا وجهه و اعتباری یافته، قادر است با درایت و هوشمندی به ظرفیتی بی‌بدیل در آگاهی بخشی و افشاگری اذهان جهانی در معرفی ماهیت واقعی گروه‌های افراطی و انحرافی و داعش باشد.

تبیین و تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی، پرداختن به پدیده‌هایی چون: اسلام هراسی و ایران ستیزی، افشای لابی‌های صهیونیستی و نقش شبکه‌های امنیتی صهیونیست‌ها در ایجاد آشوب و بلوا در جهان اسلام، روایت جنایات و وحشیگری‌های داعش، فاجعه منا و جنایات آل سعود و ده‌ها موضوع مبتلابه جهان اسلام ازجمله محورهایی است که این رویداد جریان ساز و تأثیرگذار در این دوره روی آن‌ها متمرکزشده و بازتاب‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج به‌ویژه رسانه‌های منطقه‌ای به همراه داشته است. در همین رابطه، به دلیل اهمیت این جشنواره و لزوم هم‌اندیشی و هم‌فکری با این حرکت فرهنگی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات تعدادی از هنرمندان و سینماگران را جویا شدیم که می‌خوانید:

سید ضیاءالدین دری کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون، یکی از راه‌های مقابله با اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی نهفته در اقدامات دسیسه جویانه داعش را تولید آثار سینمایی می‌داند که علاوه بر پرداخت صحیح به مفهوم مقاومت، جذب مخاطب بین‌المللی را نیز جز اولین اهداف خود قرار دهد.

وی، با تأکید بر جعلی بودن گروه تروریستی داعش گفت: ظهور پدیده‌های شومی مانند داعش و سایر گروه‌های تکفیری، نتیجه سهل‌انگاری دولت‌های اسلامی در برابر نفوذ دسیسه‌های غرب در ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی شیعه و سنی است.

دری بابیان اهمیت اقدامات فرهنگی ازجمله برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در مواجهه با چنین توطئه‌های شومی در کشو‌رهای اسلامی بر این باور است جشنواره‌ها می‌توانند در تبیین، معرفی و نمایش تصویر صحیحی از دین اسلام، بسیار کارآمد عمل کنند؛ هرچند که با توجه به حساسیت شیوه ارائه این آثار به جوامع زیر سلطه پنهان و آشکار صهیونیست‌ها و امپریالیسم جهانی، سینماگر باید بسیار هوشمندانه به تولید اثر خود بپردازد.

دولت های عربی باید اساس مقاومت رادرک کنند

این فیلم‌ساز با توجه به درک صحیح مردم کشورمان نسبت به لزوم مقاومت در برابر اقدامات متجاوزانه گروه‌های تکفیری ازجمله داعش، گفت: خوشبختانه مردم مسلمان کشورمان به اهمیت مفهوم مقاومت به‌درستی هرچه‌تمام‌تر واقف‌اند؛ طوری که بدون نیاز به هیچ نیروی تحریک‌کننده‌ای، به‌صورت خود‌جوش درراه مقاومت و همچنین محافظت از حریم اسلامی جان‌فشانی می‌کنند. ازاین‌روی به نظر می‌رسد جامعه‌ای که باید اساس و مفهوم مقاومت را درک کند، ملت و دولت‌های کشورهای غربی هستند.

جشنواره مقاومت فرصتی برای روشنگری درباره گروهک های تروریستی

وی تأکید کرد: جشنواره فیلم مقاومت، فرصتی است که با محوریت جمهوری اسلامی ایران، روشنگری لازم در خصوص گروه‌های تروریستی و جعلی در سراسر جهان رخ دهد و فیلم‌سازان اقصی نقاط دنیا نیز برای تولید آثاری با این موضوع ترغیب شوند با قواعد و اصول منتسب به انسان است که به‌تبع آن اشاره‌های فراوانی به قوانین جنگ و صلح نیز در آن شده است؛ چیزی که پرداخت به آن در کتاب‌های آسمانی ادیان دیگر کمتر به چشم می‌خورد.

انتقال تجربیات از مفهوم مقاومت به سایر کشورها

مهدی فرجی کارشناس فرهنگی در این باره معتقد است: زمانی می‌توان مقابله با افراطی‌گری‌های تکفیری را به یک جریان فرهنگی تبدیل کرد که مردم کشوری مانند ایران که تا امروز توانسته‌اند در مقابل هجمه‌های اسلام هراسانه این گروه‌ها ایستادگی کنند، تجربیات و آشنایی خود را از مفهوم مقاومت به سایر ملت‌ها نیز منتقل کنند.

وی با تأکید بر ضرورت روشنگری مردم در شناخت حقایق مربوط به گروهک‌های تکفیری نظیر داعش عنوان می‌کند: یکی از مؤثرترین شیوه‌ها در معرفی اسلام ناب محمدی نسبت به اسلام تحریف‌شده مدنظر گروهک‌های تروریستی، استفاده از زبان مشترک سینماست.

مدیر و کارشناس فرهنگی گفت: اگر بخواهیم کشورها و ملیت‌های جهان از ماهیت حقیقی اقدامات اسلام‌هراسانه امثال گروه‌هایی مانند داعش مطلع شوند باید به سمت سینما و فعالیت در این عرصه بیشتر از حوزه‌های دیگر گام برداریم.

ایستادگی مردم در برابر فضاسازی ها مهمترین عامل امنیت فعلی

فرجی مهم‌ترین عامل امنیت فعلی در کشور را ایستادگی مردم در برابر فضاسازی‌ها و اندیشه‌های انحرافی و الحادی تروریست‌های منطقه می‌داند و بر این باور است اگر بخواهیم ازنظر موضوعی مسائل کشور را درجه‌بندی کنیم بی‌شک امنیت ویژه‌ای که به‌واسطه مقاومت فکری مردم و درعین‌حال تلاش مسئولین در کشور حکم فرم است در رتبه اول موضوعات کشور و البته منطقه قرار دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: بنا بر اهمیت موضوع مقاومت، حق کشور و جامعه است که با اندکی سیاست‌گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی خود را به سمت تقویت سینمای مقاومت سوق دهیم.

سینماگران ایرانی آنچه در دنیای اسلام در حال وقوع است را نمایش دهند

رضا برجی  مستندساز و عکاس کانون‌های بحران ، خواستار توجه بیشتر مسئولین فرهنگی کشور از مستندسازان حوزه مقاومت شد و خاطرنشان می‌سازد: با توجه به شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه این وظیفه خطیر بر گردن سینماگران ایرانی است تا به‌عنوان یک هنرمند شیعه به معرفی آنچه در دنیای اسلام در حال وقوع است بپردازند.

سازنده مستند «اشک و زیتون» در همین رابطه افزود: عصر امروز عصر رسانه‌های تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز دنیا است. هرکس که در این کارزار سریع‌تر، دقیق‌تر و البته جامع‌تر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با اعتماد و استقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

لزوم ارایه تصویر درست مقاومت، حمایت مادی و معنوی مسئولین فرهنگی است

این هنرمند جانباز شیمیایی حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین فرهنگی را مهم‌ترین عامل در ساخت آثار نمایشی و تصویری در حوزه مقاومت عنوان می‌کند و می‌گوید: روایت و نمایش همه‌جانبه رشادت‌های اخیر جبهه مقاومت اسلامی به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز و تنها به مدد حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین فرهنگی کشور امر امکان‌پذیر است.

وی ضمن با اظهار خرسندی از توانایی بالای کشور در خصوص ابزار و امکانات فنی سینمایی یادآور شد: خوشبختانه در کشور از امکانات فنی خوبی درزمینهٔ فیلم‌سازی برخوردار هستیم؛ اما مهم‌تر از دارا بودن ابزار، توجه به موضوعات استراتژیک همچون افشاگری اقدامات تروریسم جهانی در سطح کشورهای منطقه است.

رسانه های غربی اخبار منطقه را تحریف می‌کنند

این هنرمند دارای اولین نشان ایثار با تأکید بر نیت رسانه‌های غربی از پوشش دهی خبری همه‌جانبه از اتفاقات جنگی مربوط به گروه جعلی داعش گفت: رسانه‌های غربی بااینکه از آفت‌های گروه‌های تروریستی در امان نیستند اما با بزرگنمایی و تحریف بسیاری از اخبار و گزارش‌های منطقه و در اصل حمایت‌های رسانه‌ای از گروه‌های تروریستی همسو، قصد تشدید اوضاع و برهم زدن معادلات سیاسی در منطقه رادارند. اگر ما نتوانیم با تولیدات تصویری از درگیری‌های موجود در حوزه سینما و تلویزیون، بر جامعه خود تأثیر بگذاریم، این دشمنان اسلام هستند که به‌سرعت حاضرشده و تصمیم به جلب نظر مردم به سمت دیدگاه‌ها و نیات شوم خود می‌کنند.

 جمال شورجه سینما را تأثیرگذارترین ابزار در نمایش حقیقت مظلومیت مردم کشورهایی نظیر لبنان، فلسطین، یمن و ... به جهانیان دانست و گفت: شکی نیست که سینما به‌عنوان تأثیرگذارترین ابزار آگاهی‌دهنده به جامعه می‌تواند مروج عقاید، اندیشه و اقدامات فداکارنه مردم مسلمان باشد که مهم‌ترین آن مقاومت اسلامی در برابر حملات خصمانه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی ست.

رسانه های معاند اجازه نشر صحیح وقایع را نمی دهند

این کارگردان یکی از رسالت‌های اساسی سینما را نمایش پایداری ملت‌های مظلوم علیه ظالم عنوان می‌کند و با ابراز تأسف از کم‌توجهی ملت‌ها نسبت به همنوعان مسلمان خود، خاطرنشان ساخت: باوجوداینکه کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران سعی در رساندن فریاد مظلومینی همچون مردم ستم دیده یمن، سوریه و عراق به گوش جهانیان دارد اما متأسفانه یا گوشی برای شنیدن این حقایق وجود ندارد یا رسانه‌های معاند اجازه نشر صحیح وقایع را در جامعه خود نمی‌دهند.

شورجه قبله کشورهای در حال مقاومت را جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد: کشورهای اسلامی جبهه مقاومت با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، آن را نقطه‌ی امید و به‌نوعی قبله‌ای برای نیروهای در حال مقاومت می‌دانند.

تولید آثار سینمایی وظیفه سینماگران ایرانی است

کارگردان فیلم سینمایی «لبه تیغ» با اشاره به شرایط ملتهب موجود در کشورهای اسلامی منطقه، وظیفه نمایش حقایق پشت پرده اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری مانند داعش و تولید آثار سینمایی در این حوزه را بر عهده سینماگران ایرانی می‌داند و تأکید کرد: در شرایط بحرانی موجود در منطقه به دلیل درگیری‌های جدی که توسط حکومت جعلی داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری برپاشده است، مسلماً این کشورها قادر به تولید آثار سینمایی نیستند و این وظیفه به عهده سینماگران ایرانی است که به حمایت آن‌ها بپردازند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی کشور در حوزه مقاومت، رویدادهایی مانند جشنواره فیلم مقاومت را پیشرو می‌خواند و ادامه داد: ما سینماگران باید از طریق مسیری مانند جشنواره مقاومت فیلم‌های خود را به جهانیان عرضه کرده و مردم را با مفهوم مقاومت آشنا کنیم.

مرتضی شعبانی، مستندساز کشورمان معتقد است: تولیدات هدفمند سینمایی، مفهوم مقاومت را نزد مردم کشو‌های مختلف در برابر گروه‌های تروریستی نهادینه می‌کند.

تلاش برای برجسته کردن داعش

وی بابیان اینکه جشنواره مقاومت می‌تواند با جهت‌دهی مناسب به فیلم‌سازان جوان و مستعد،‌ شاهد پرورش نسلی باشد که با تولیدات خود، حربه‌های معاندانه دشمن را که در توطئه‌ای به نام اسلام‌ستیزی طرح‌ریزی‌شده است، بی‌اثر کند به توطئه و اقدامات ستیزه‌جویانه جهان غرب به‌ویژه جریان صهیونیسم، علیه دین اسلام، پرداخت و گفت: دسیسه اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی از دیرباز تاکنون یکی از اهداف معاندان دین اسلام بوده است و امروزه شاهد آنیم که در تلاش‌اند با برجسته کردن گروه‌های تندرو مانند داعش، این دشمنی کینه‌توزانه را به یک جریان همیشگی و پایدار تبدیل کنند.

مدیرعامل مرکز مستند حقیقت با اشاره به اقدامات وحشیانه و البته هدفمند گروه جعلی داعش به نام اسلام، خاطرنشان کرد: حامیان و ایجاد‌کنندگان این گروه‌های افراطی و تروریستی در تلاش‌اند با معرفی خود به‌عنوان تشکل‌های اسلامی، اذهان عمومی را از حقایق اسلام ناب محمدی (ص)، منحرف کنند.مهم‌ترین اقدام گروه جعلی داعش، اشاعه و نشر اقدامات ضد انسانی و ضد دینی خود در رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون و فضای مجازی به نام اسلام است؛ لذا نشان دادن این تصاویر هدفمند و مغرضانه به‌ویژه به غیرمسلمانان مقیم کشورهای غربی غیر از تخریب دین اسلام، هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.

تهیه‌کننده فیلم مستند «پل»، تأکید بر الگوسازی و خط دهی به فیلم ساران و سینماگران جوان در جشنواره فیلم مقاومت را گامی مؤثر در مسیر مقابله با هجمه‌های کینه‌توزانه دشمن در رابطه با معرفی دین اسلام دانست و اذعان داشت: جشنواره‌ها با برگزیدن اهداف مشخص می‌توانند به آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان و فیلم‌سازان جوان در ارتباط با اتخاذ مفهومی مؤثر در آثار تولیدی خود منجر شوند.

وی با اشاره به اقدامات ضد اسلامی اخیر گروه‌های تکفیری؛ افزودن بخش‌های جدید در جشنواره مقاومت را مؤثر دانست و با تقدیر از این تصمیم ادامه داد: جشنواره فیلم مقاومت با اختصاص بخش‌های جدیدی به نام اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی و یا بخشی تحت عنوان معرفی گروه‌های تکفیری، می‌تواند این معضل را به یک دغدغه در اندیشه جوانان امروز تبدیل کند.

مرتضی شعبانی با توجه به حضور پررنگ جشنواره فیلم مقاومت در کشورهایی مانند سوریه، لبنان و عراق بیان کرد: دیده شدن آثار جشنواره در عرصه بین‌الملل می‌تواند یک نوع روشنگری نسبت به شناخت صحیح دین اسلام در بین مردم سایر کشورها، ایجاد نماید.

برچسب ها: سینماگر داعش صراط