۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

عارف: استیضاح هیچ وزیری منتفی نیست

رئیس فراکسیون امید در خصوص منتفی شدن موضوع استیضاح فانی در فراکسیون امید خاطرنشان کرد: بحث استیضاح هیچ فردی منتفی تلقی نمی‌شود.تعاملاتی با وزرایی که مطرح هستند داشتیم و نتایج خوبی هم گرفتیم.
کد خبر : ۳۲۴۴۳۹
صراط: رئیس فراکسیون امید در خصوص منتفی شدن موضوع استیضاح فانی در فراکسیون امید خاطرنشان کرد: بحث استیضاح هیچ فردی منتفی تلقی نمی‌شود.تعاملاتی با وزرایی که مطرح هستند داشتیم و نتایج خوبی هم گرفتیم.

به گزارش مهر، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در حاشیه جشن آغاز سال تحصیلی در مدرسه شهید کدخدایی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کنونی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روند خوبی را دنبال می‌کند و امیدوار هستیم با ارزیابی عملکرد دوره اول بتوانیم شورای منسجم‌تر و با اجماع بیشتری داشته باشیم.

رئیس فراکسیون امید در خصوص وضعیت شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نیز گفت: این شورای هماهنگی، شورای احزاب تأثیرگذار بوده که اکنون نیز باید در صحنه حضور داشته باشند. برای ما مهم‌ترین مسئله حضور مردم در انتخابات است که این را رسالتی برای همه احزاب می‌دانیم. در عین حال همانگونه که بارها مطرح شده، چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب غیرحزبی بسیار تأثیرگذار هستند.

وی افزود: شأن نزول شورای سیاست‌گذاری نیز همین بود که از یک طرف از ظرفیت احزاب استفاده شود و از طرفی هم از ظرفیت اشخاص برجسته استفاده کنند که امیدواریم این مسیر ادامه یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: به نظر من صحبت‌های رئیس‌جمهور مطالبات ما بود و صحبت‌های خوبی مطرح شد و در عین حال این سخنان هشدار جدی به غرب و آمریکا بود که همه باید به تعهدات داده شده وفادار باشند و سعی کنند در جهت اجرایی شدن برجام که یک تعهد بین‌المللی است تلاش کنند تا ان‌شاءالله الگویی برای چالش‌های آینده بین کشورها باشد.

عارف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ما فراتر از این‌ها مهم‌ترین مسئله و جهت‌گیری که برای فراکسیون امید داریم مقابله با فقر و فساد و تبعیض است به ویژه مسئله فساد است . از هرگونه تحقیق و تفحص در این زمینه حمایت می‌کنیم. از جمله در ارتباط با صندوق ذخیره فرهنگیان.

وی درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: مطالبات فرهنگیان مطالبات به حقی است و ما این مطالبات را به رسمیت می‌شناسیم اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم نتوانستیم حق معلم و فرهنگیان را ادا کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بخشی از مسائلی که اصولا در استیضاح وزرای آموزش و پرورش مطرح می‌شود در این مسیر است که باید تلاش کنیم با کمک مجلس، دولت و همه نهادها و دستگاه‌ها جایگاه آموزش و پرورش و به ویژه در ارتباط با بودجه و سهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی ارتقا پیدا کند. بخشی دیگر از موضوع استیضاح به مدیریت بازمی‌گردد که در این مواقع با تعامل و گفت‌وگو می‌توان مسائل را حل کرد. در عین حال استیضاح یک حق طبیعی برای مجلس است.

عارف گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که ما احساس می‌کنیم مسائل باید با تعامل و تفاهم با دولت پیگیری شود. جایی که ما احساس می‌کنیم در مجلس مشکلاتی وجود دارد با حمایت و همراهی دولت حل می‌شود. در عین حال ما هیچ گاه از حق مجلس برای سوال، طرح تحقیق و تفحص و استیضاح غافل نیستیم.

وی در خصوص منتفی شدن موضوع استیضاح فانی در فراکسیون امید خاطرنشان کرد: بحث استیضاح هیچ فردی منتفی تلقی نمی‌شود. تعاملاتی با وزرایی که مطرح هستند داشتیم و نتایج خوبی هم گرفتیم که ان‌شاءالله به زودی نتایج را اعلام خواهیم کرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در خصوص نامه عذرخواهی سعید مرتضوی نیز اظهار داشت: اصولا پوزش یک بحث اخلاقی است که ریشه در فرهنگ اسلامی ما دارد که اگر خطایی کردیم عذرخواهی کنیم. در عین حال عذرخواهی پیگیری‌های حقوقی و قضایی را منع نمی‌کند که اگر خطایی صورت گرفته، تمهیدات لازم نیز باید انجام شود. این عذرخواهی و پوزش به نظر من دیرهنگام بود ولی در عین حال ما از این کار تقدیر می‌کنیم و ان‌شاءالله الگویی شود برای موارد دیگر. البته دادگاه باید حرف آخر را بزند. ما قاضی نیستیم و این عذرخواهی که آقای مرتضوی داشت در افکار عمومی کار باارزشی بود.

عارف در رابطه با تحقیق و تفحص شهرداری که هفته قبل از تعطیلات مجلس آغاز شده بود، گفت: پیگیری‌هایی در این رابطه شده که امیدوار هستیم با فعالیت مجدد مجلس تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه صورت گیرد.