۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
ریشه روابط آل سعود و آل صهیون

افشای نامۀ شارون به پادشاه عربستان

شارون اکتبر 2005 این نامه را برای پادشاه سابق عربستان ارسال کرده بود و سه هفته بعد از ارسال این نامه سکته مغزی کرد. این نامه سه ماه بعد از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه برای ملک عبدالله ارسال شده بود. موشه پرتز، یک یهودی متولد عراق که در خارج زندگی می‌کرد و ارتباط نزدیکی با داماد عبدالله داشت نامه را به دست وی رسانده بود.
کد خبر : ۳۲۴۴۸۵
صراط: روزنامه اورشلیم پست اسرائیل فاش کرد که آریل شارون در سال 2005 نامه‌ای را برای عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان فرستاده بود.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، آریل شارون، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در این نامه خطاب به عبدالله بن عبدالعزیز، آورده است: ما امیدواریم که عربستان با رهبری قدرتمند شما از نفوذ و قدرت خود برای تشویق گروه‌های میانه‌رو در منطقه و تقویت فرصت‌های صلح، ثبات و شکوفایی تلاش کند.

شارون گفت: ما دست دوستی به سمت شما دراز کرده و امیدواریم به ما فرصت همکاری برای رسیدن به هدف مشترکمان درباره صلح داده شود.

اورشلیم پست می‌گوید، شارون اکتبر 2005 این نامه را برای پادشاه سابق عربستان ارسال کرده بود و سه هفته بعد از ارسال این نامه سکته مغزی کرد. این نامه سه ماه بعد از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه برای ملک عبدالله ارسال شده بود.

شارون در این نامه نوشته بود: ما معتقدیم که قطع ارتباط با نوار غزه و شمال کرانه باختری فرصت جدید و تاریخی برای پیشبرد روند صلح داد. این دوره یک دوره حساس در منطقه بود و ما برای حفظ پویایی این دوره مبارزه می‌کنیم.

به نوشته این روزنامه موشه پرتز، یک یهودی متولد عراق که در خارج زندگی می‌کرد و ارتباط نزدیکی با داماد عبدالله داشت نامه را به دست وی رسانده بود.

این روزنامه نوشت: این نامه سه سال بعد از ارائه طرح صلح عربی از سوی عربستان در سال 2012، نوشته شد و به شایعات درباره عدم واکنش شارون به طرح عربستان پایان داد.

از سوی دیگر سفیر سابق اسرائیل در مصر این نامه را سند تاریخی مهم و مدرکی دانست که نشان می‌دهد اسرائیل پشت پرده برای پیشبرد روند صلح تلاش کرده است. همچنین نشان دهنده این است که اسرائیل با عربستانی‌ها ارتباط دارد.