۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰

اذعان آمریکا به استفاده از فسفر سفید در عراق

مدیر روابط عمومی ائتلاف ضدداعش آمریکا، استفاده آمریکا از بمب‌های شیمیایی فسفر سفید در حملات به مواضع گروه تروریستی داعش در عراق را تأیید کرد.
کد خبر : ۳۲۴۵۳۷
صراط: مدیر روابط عمومی ائتلاف ضدداعش آمریکا، استفاده آمریکا از بمب‌های شیمیایی فسفر سفید در حملات به مواضع گروه تروریستی داعش در عراق را تأیید کرد.

به گزارش فارس، ژنرال «جوزف اسکروکا» مدیر روابط عمومی ائتلاف ضد داعش طی اظهاراتی در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» استفاده آمریکا از بمب‌های شیمیایی فسفر سفید در حملات علیه گروه تروریستی داعش در عراق را تأیید کرد.

اسکروکا اعلام کرد: «نتیجه‌گیری در خصوص استفاده از بمب‌های حاوی فسفر سفید بر پایه تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته بر روی عکس‌ها و گلوله‌های 155 میلیمتری M825A1 منتشره در یکی از وبسایت‌های رسمی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است.»

وی افزود: «از گلوله‌های فسفر سفید تنها برای به منظور ایجاد دود سفید و دادن علامت‌های ویژه استفاده می‌شود. نیروهای ائتلاف از این گلوله‌ها با هوشیاری و احتیاط و در انطباق کامل با قانون جنگ آمریکا در مناطق عاری از غیرنظامیان استفاده می‌کنند و این سلاح‌ها هرگز علیه نیروهای دشمن استفاده نشده است.»

علاوه بر مدیر روابط عمومی ائتلاف ضدداعش، ژنرال «جان دوریان» دیگر نماینده رسمی ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا نیز در اظهاراتی با اذعان به اینکه نیروهای مسلح آمریکایی با توجه به اثرات شوم این نوع بمب‌ها برای مردم از آنها استفاده می‌کنند، افزود: «نظامیان آمریکایی برای به حداقل رساندن خطرات جراحت‌های احتمالی این نوع بمب‌ها در میان غیرنظامیان و تخریب ساختمان‌ها تدابیر احتیاطی را به کار می‌بندند و تصاویر منتشر شده در زمان عملیات‌های مشترک پشتیبانی با کُردها در شمال عراق ثبت شده است.»

این در حالیست که وی هیچگونه توضیح بیشتری در خصوص اینکه آیا این بمب‌ها در مناطق مسکونی تحت اشغال داعش نیز بکار گرفته شده یا خیر، ارائه نداد و پنتاگون نیز از ارائه اطلاعات و توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است.

علاوه بر این، «مارک هیزنای» مدیر تسلیحاتی سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن ابراز نگرانی از استفاده از این ماده در هشداری به واشنگتن اعلام کرد که استفاده از این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به بروز سوختگی‌های شدید شود و از آمریکا خواست از استفاده از این ماده در جریان عملیات‌های نظامی خود خودداری کند.

طبق قوانین حقوق بشری از فسفر سفید تنها می‌توان در محل‌هایی که هیچ غیرنظامی در آن حضور ندارد، استفاده کرد و این ماده می‌تواند منجر به بروز زخم‌های ناشی از سوختگی که از لحاظ پزشکی که نیز خطرناک هستند، شود و احتمال بروز آتش‌سوزی را نیز در پی دارد.

اذعان مقامات نظامی آمریکا به استفاده این کشور از فسفر سفید در عراق در حالیست که این آمریکا پیش از این نیز به دلیل استفاده از این ماده شیمایی در عراق و افغانستان طی سال 2004 میلادی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

فسفر سفید با علامت اختصاری WP بر گرفته از لغت White phosphorus یک ماده مشتعل شونده و دودزاست که که برای تولید بمب های آتش زا و همچنین استتارهای دود استفاده می شود.

بمب‌ها و گلوله‌های توپ حاوی فسفر سفید جنگ افزاهایی آتش‌زا هستند، اما می‌توانند به عنوان سلاح تهاجمی ضد نفر که موجب سوختگی‌ها و تلفات شدید می‌شود نیز استفاده شوند.

این ماده شیمیایی در توپ‌ها، خمپاره‌ها، بمب‌ها و موشک‌های کوتاه‌بردی استفاده می‌شود که به محض برخورد و انفجار به تکه‌های سوزان فسفر تبدیل می‌شوند.

امروزه فسفر سفید به علت پتانسیل زیاد آن برای استفاده علیه غیرنظامیان یک سلاح بحث بر‌انگیز است و به رغم آنکه قرار‌داد بین المللی سلاح‌های شیمیایی فسفر سفید را به عنوان یک سلاح شیمیایی نشناخته، گروه‌های بین‌المللی مختلفی آن را به عنوان یک سلاح شیمیایی می‌شناسند.

 طی سال‌های اخیر، آمریکا در جنگ عراق و اسرائیل در جنگ 33 روزه جنوب لبنان و غزه از این ماده شیمیایی در درگیری‌ها استفاده کرده‌اند. استفاده آمریکا از فسفر سفید در جنگ عراق موجب مناقشه قابل توجهی شد.

گزارشهای اولیه حاکی از استفاده از فسفر سفید علیه شورشیان بود، اما این گزارشها تا نوامبر سال 2005 به طور رسمی تکذیب می‌شد، تا زمانیکه وزارت دفاع آمریکا استفاده از آن را به عنوان ماده دودزای استتار کننده تأیید کرد.