۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸

ارسال تسلیحات انگلیس به ریاض متوقف نمی شود

با شکست کمیته تحقیق پارلمان انگلیس در زمینه ممنوعیت بکارگیری سلاح‌های ساخت این کشور از سوی عربستان در نبرد یمن اینک لندن در فشار کمتری در زمینه عدم ارسال سلاح به ریاض قرار دارد.
کد خبر : ۳۲۴۵۶۴
صراط: با شکست کمیته تحقیق پارلمان انگلیس در زمینه ممنوعیت بکارگیری سلاح‌های ساخت این کشور از سوی عربستان در نبرد یمن اینک لندن در فشار کمتری در زمینه عدم ارسال سلاح به ریاض قرار دارد.

 به گزارش فارس، بعد از شکست کمیته تحقیق پارلمانی انگلیس در زمینه ممنوعیت بکارگیری سلاح‌های ساخت این کشور در یمن، اینک دولت انگلیس تحت فشار کمتری در جهت تعویق ارسال سلاح به عربستان قرار دارد.

به نوشته وبگاه «جینز»، ‌تحقیق‌های کمیته کنترل صادرات سلاح منجر به صدور دو گزارش در 15 سپتامبر شد اما اختلاف‌های موجود تنها باعث انتشار یک مورد  گشت.

 یکی از این گزارش‌ها کار مشترک کمیته تجار، نوآوری و مهارت‌ها و توسعه بین المللی و دیگری از سوی کمیته روابط خارجی مجلس انگلیس بود.

در هردو گزارش توصیه شده بود که دولت از ایجاد گروه تحقیق به رهبری سازمان ملل متحد درباره نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه (IHL) در نبرد یمن حمایت کند.

این در حالی  است که سازمان عفو بین الملل پیشتر اعلام کرده بود در شمال یمن، عربستان و سایر کشورهای متحدش از بمب‌های ممنوع شده خوشه‌ای ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل استفاده کرده بودند.
آمارها نشان می‌دهند انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن، مجوز صادرات  3.3 میلیارد «پوند» (برابر با حدود 4.3 میلیارد دلار) دلار سلاح به عربستان را صادر کرده است. 

دولت انگلیس بین آوریل 2015 تا مارس 2016  قرارداد فروش 2.2 میلیارد پوند سلاح شامل پهپاد، بالگرد و سایر تجهیزات هوایی به عربستان را امضا کرد.