۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۹

اسب‌ها می‌توانند "حرف بزنند"

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد اسب‌ها هم از آن گروه حیواناتی هستند که می‌توانند با اشاره به علایم منظور خود را به انسان‌ها برسانند.
کد خبر : ۳۲۴۵۹۴
صراط: نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد اسب‌ها هم از آن گروه حیواناتی هستند که می‌توانند با اشاره به علایم منظور خود را به انسان‌ها برسانند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از هویج به عنوان پاداش اسب‌ها را طوری آموزش دهند که هر وقت به پتو نیاز داشتند با بینی خود به صفحه‌ای بزنند.

نتایج این پژوهش نشان داد که درخواست اسب‌ها برای پتو، با میزان برودت هوا مرتبط بوده و آنها به طور اتفاقی پتو نخواسته بودند.

تاکنون پنداشته می‌شد فقط انسان‌وارانی چون گوریل، شامپانزه، اورانگوتان، گیبون و دلفین‌ها قادرند چون انسان با اشاره به یک علامت منظور خود را منتقل کنند.

اما پژوهشی که دکتر سیسیلی مگ‌دل و همکارانش در موسسه دامپزشکی نروژ انجام دادند هدفش این بود که راهی برای پرسیدن این سوال از اسب‌ها پیدا شود: "آیا می‌خواهی پتو پشتت بیاندازیم."

دکتر مگ‌دل به بی‌بی‌سی گفت: معتقد است مطالعه‌ای که تحت نظر او انجام گرفته به دانش بشر در مورد قدرت شناختی اسب‌ها و نحوه فکر کردن آنها افزوده است.

وی افزود: ما معمولا اسب‌ها را خیلی باهوش فرض نمی‌کنیم اما این پژوهش نشان داد که اگر برای برقراری ارتباط با آنها راه مناسبی انتخاب کنیم، آن وقت آنها قادر خواهند بود نظر و عقیده‌شان را به ما بفهمانند و حتی همچون ما انتخاب کنند.

در کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا پتو کشیدن روی اسب‌ها در تمام طول شبانه روز معمول است.

پژوهشی که این گروه از محققان در نروژ انجام دادند به این ترتیب بود که آنها ابتدا ۲۳ اسب از نژادهای مختلف را برای آموزش برگزیدند.

دانشمندان در مرحله اول به اسب‌ها آموختند که با بینی خود بروی یک صفحه که کنار حصار اصطبل نصب شده بود بزنند. بعد اسب‌ها یاد گرفتند که تفاوت میان علائم مختلف را دریابند. علائم: پتو لازم (خط افقی)؛ پتو نمی‌خوام (خط افقی) و هیچکدام (خالی)

در مرحله سوم اسب‌ها آموزش دیدند تا سه علامت و کنشی که در پی آنها صورت می‌گیرد را دریابند.

در پایان این دوره آموزشی دو هفته‌ای اسب‌ها آموخته بودند که چگونه با زدن بینی خود به علائم روی صفحه به مهتر خود بفهمانند که "هوا خیلی سرد شده پتو پشتم بینداز" و یا "هوا گرم شد لطفا پتو را از پشتم بردار".

به گفته محققان، اسب‌ها که در طول این دوره دوهفته‌ای فقط روزانه بین ۱۰-۱۵ دقیقه آموزش دیدند در روزهای بارانی و سرد پتو درخواست می‌کردند، اما اگر هوا آفتابی و خوب بود، پتو درخواست نمی‌کردند.

محققان می‌گویند این نشان می‌دهد که اسب‌ها بر اساس نیاز و خواسته خودشان پتو درخواست می‌کردند و نه بر اساس تشخیص مهترشان.

این پژوهشگران گفته‌اند امیدوارند دیگر محققان و کردارشناسان حیوانات تحقیقات دیگری را در این زمینه انجام دهند و سوالات بیشتری از اسب‌ها بپرسند.

آنها اظهار امیدواری کرده‌اند که صاحبان شخصی اسب‌ها هم با استفاده از نتایج این تحقیق بتوانند با اسب‌ خود رابطه برقرار کنند.
برچسب ها: اسب حرف حیوان صراط