۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
تئوری تروریست ستیزی بدون استکبارستیزی؟

چرا "بدعهدي امريكا" پرسش مهر روحانی نشد؟

روحانی مشکل اصلی کشور در حوزه مورد علاقه خود - برجام - یعنی بدعهدی آمریکا را موضوع پرسش مهر از دانش آموزان قرار نداد و از آنها درباره منشأ خشونت پرسید. اين رفتار روحاني تئوري اخير رسانه‌هاي غربي مبني بر اينكه وي قصد دارد در ادبيات سياسي خود تروريست‌ستيزي را بدون توجه به رابطه مستقيم آن با استكبارستيزي، جايگزين استكبارستيزي كند، تقويت مي‌كند.
کد خبر : ۳۲۴۶۴۹
صراط: با آنكه در حال حاضر بزرگ‌ترين مشكل دولت بدعهدي امريكا در اجراي برجام است و طبعاً تبعات اين مسئله گريبانگير ملت شده است، رئيس‌جمهور در مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي جديد با ناديده گرفتن اين مطلب، مبارزه با خشونت را محور پرسش مهر امسال خود از دانش‌آموزان قرار داد و از آنان خواست پاسخ دهند كه «خشونت از كجا نشئت گرفته است؟ چگونه عده‌اي خشونت را مي‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه بايد ايستادگي كرد؟» اين رفتار روحاني تئوري اخير رسانه‌هاي غربي مبني بر اينكه وي قصد دارد در ادبيات سياسي خود تروريست‌ستيزي را بدون توجه به رابطه مستقيم آن با استكبارستيزي، جايگزين استكبارستيزي كند،  تقويت مي‌كند.

روزنامه جوان نوشت: تأكيد روحاني بر تروريست‌ستيزي و مبارزه با خشونت در غياب استكبارستيزي در شرايطي بيان مي‌شود كه مباحث مربوط به خشونت‌زدايي در دين و سياست ما كاملاً تئوريزه و عنوان شده که رشد افسارگسيخته تروريسم در دنيا به دليل غفلت از فرهنگ استكبارستيزي است. اما این نکته مهم در موضوع موردنظر رئیس‌جمهور نادیده گرفته می‌شود.  از سوي ديگر انتخاب سرفصل مبارزه با خشونت براي طرح پرسش مهر از سوي روحاني علاوه بر اينكه تئوري رسانه‌هاي غربي مبني بر اينكه وي قصد جايگزيني تروريست ستيزي با استكبارستزي را در ادبيات سياسي كشور دارد، از سوي كارشناسان داخلي نوعي انحراف افكار عمومي از سمت بدعهدي امريكا در اجرا برجام به سمت مسئله تروريسم ارزيابي مي‌شود.
 
به نوشته این روزنامه، دولت يازدهم سرمايه‌گذاري فوق‌العاده‌اي روي گفت و گوهاي كشورمان و 1+5 كرد و بهبود معيشت، بازاركار و اقتصاد كشور را به گره‌گشايي از اين سلسله گفت‌وگوها مرتبط دانست. اما از زمستان سال گذشته همزمان با آغاز اجراي برجام و به رغم انجام تمام تعهدات طرف ايراني، طرف‌هاي غربي و به ويژه امريكا از انجام تعهدات خود سر باز زده‌اند. اين بدعهدي چالش بزرگي پيش پاي دولت قرار داده كه گريبانگير ملت نيز شده است.  اگرچه پيش از اين نيز در دوره‌هاي مختلف، پرسش مهر رئيس‌جمهور حالت انتزاعي به خود گرفته و با متأثر شدن از فضاي سياسي حاكم بر كابينه، از فضاي اجتماعي دور شده، با اين حال پرسش مهر امسال كه علاوه بر ويژگي‌هاي ذكر شده، معرف نهادينه كردن نوع خاصي از تلقي سياسي در ميان دانش‌آموزان و تغيير جهت در باورهاي ملي و اعتقادي آنها است در نوع خود كم نظير به شمار مي‌رود.  گفتني است سال تحصيلي 96- 95 با 13/5 ميليون دانش‌آموز و ۹۵۰ هزار معلم و فرهنگي در ۱۰۷ هزار مدرسه آغاز مي‌شود.