۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

اعتراض وسیع به داوری‌ها در قاره کهن

با بالاگرفتن اعتراض‌ها به داوری ها باعث شده تا کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا در فشار زیادی قرار گرفته که باعث شده هر چه سریع‌تر داوری را به حد استاندارد جهانی نزدیک کند.
کد خبر : ۳۲۴۶۷۹

صراط: با بالاگرفتن اعتراض‌ها به داوری ها باعث شده تا کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا در فشار زیادی قرار گرفته که باعث شده هر چه سریع‌تر داوری را به حد استاندارد جهانی نزدیک کند.

به گزارش فارس، پس از اعتراض ژاپن و تایلند که با باخت ناعادلانه در مسابقه اخیر مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه شکل گرفت هجمه زیادی به کمیته داوران آسیا شد که آن‌ها را در فشار بسیار زیادی قرار داده است.

در نخستین بازی مقدماتی جام جهانی 2018 که حدود بیست روز قبل برگزار شد تیم ژاپن مقابل امارت متحده عربی قرار گرفت که این بازی را در ورزشگاه خانگی دو بر یک باخت. این در صورتی است که یک گل واضح ژاپنی‌ها از طرف عبدالرحمن الجسیم داور قطری بازی نادیده گرفته شد و اعتراض شدید ژاپنی‌ها را به همراه داشت.

از طرف دیگر در همان گروه تایلند به مصاف عربستان سعودی در ریاض رفت و داور چینی بازی در دقیقه 84 پنالتی به سود سعودی‌ها گرفت که به مذاق تایلندی‌ها خوش نیامد. کیاتسواک سیناموانگ مربی تایلند پس از بازی اظهار داشت که پنالتی بازی اشتباه بود و در ضمن یک پنالتی در نیمه اول باید برای ما گرفته می‌شد.

این در حالی است که چهار روز بعد عربستان به مصاف عراق در مالزی رفت که پس از باخت تا دقیقه 80 با دو پنالتی گرفته شده دو بر یک بازی را با پیروزی عوض کرد.

 با اینکه اشتباه داوری در هر جای دنیا دیده می‌شود و عده ای این اشتباه را نیز جزیی از بازی می‌دانند اما استاندارد داوری در آسیا بسیار پایین آمده و تعصب‌های نژادی نیز بالاگرفته است.

افشین قطبی سرمربی سابق تیم ملی ایران در این رابطه اظهار داشت که انتخاب داوری در آسیا به دلیل مسائل نژادی و منطقه‌ای انتخابی بسیار حساس است.

این مربی که در باشگاه‌های تایلند و ژاپن نیز مربی‌گری کرده ادامه داد:انتخاب یک داور عربی‌زبان در گروه داوری زمانی که یکی از تیم‌ها عربی‌زبان است انتخابی غیرضروری است که فشاری بی‌جا به آن‌ها وارد می‌کند.

لازم به ذکر است پس از بازی ژاپن و امارات و آن گل که مورد پذیرش داور قطری قرار نگرفت طرفداران ژاپن در فضای مجازی ضمن نشان دادن اعتراض خود اظهار داشتند که چرا باید داوری که تعصب نژادی دارد و از خطه عرب زبان‌هاست داور بازی باشد.

الجسیم داور قطری در بازی اوایل شهریور امسال نیز در بازی برگشت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مورد انتقاد قرار گرفت.زمانی که با تساوی دو تیم چونبوک موتورز کره جنوبی و شانگهای چین  داور قطری در بازی برگشت یکی از گل‌ها چونبوک موتورز را مردود اعلام کرد. گرچه با پیروزی پرگل 5 بر صفر نماینده کره جنوبی این اشتباه به سرعت فراموش شد.

سرمربی پرسپولیس در سال 87 با اشاره به اینکه کمیته داوران آسیا باید این تعصبات نژادی و عرب‌زبانی را نیز از بین ببرند تصریح کرد که داوری در آسیا باید با تجربه کردن راه پیشرفت خود را تسریع کند و زمان احتیاج دارد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا که در کوالالامپور مالزی قرار دارد در حالی که به قضاوت انفرادی داوران نمی‌پردازد اما همواره با گذاشتن سمینار‌های مختلف سعی بر افزایش استاندارد داوری آسیا دارد.

داروان خوبی هم در آسیا حضور دارند که در مسابقات بین المللی به قضاوت می‌پردازند. روشن ایرماتوف ازبکستان که بازی هلند و کاستاریکا در یک چهارم نهایی جام جهانی 2014 برزیل و علیرضا فغانی مسابقه نهایی فوتبال المپیک ریو 2016 را قضاوت کردند.

با این حال قضاوت‌های داوران آسیایی در بعضی اوقات انتقاد‌های زیادی را همراه داشته است. در بازی افتتاحیه جام جهانی 2014 بین تیم‌های برزیل و کرواسی گروه داوری به قاره آسیا داده شد که داور اول یوییچی نیشیمورا از ژاپن بود. این داور پنالتی برای برزیل گرفت که به عقیده بسیاری از کارشناسان اشتباه کرده است.

آلفرد ریدل مربی استرالیایی که مربی‌گری تیم‌های ملی اتریش،لیخت‌اشتاین، فلسطین، ویتنام، لائوس و مالزی را در کارنامه خود دارد ضمن پایین دانستن سطح داوری در آسیا اظهار داشت: هر داوری اشتباه اما ضریب خطای داوران آسیا مخصوصا خطه جنوب شرقی آسیا بسیار بالاست و قدرت و سطح لازم برای قضاوت مسابقه را در اختیار ندارد.

برچسب ها: داوری آسیا صراط