۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳

تاکسی‌هایی که شما را غافلگیر می‌کنند

این روزها کمتر کسی هست که «اوبر» را نشناسد. این شرکت که در واقع اپلیکیشنی ساده برای تاکسی گرفتن در بیش از ۴۰۰ شهر جهان است.
کد خبر : ۳۲۴۷۵۲
صراط: این روزها کمتر کسی هست که «اوبر» را نشناسد. این شرکت که در واقع اپلیکیشنی ساده برای تاکسی گرفتن در بیش از ۴۰۰ شهر جهان است.

به گزارش جام جم،  این روزها کمتر کسی هست که «اوبر» را نشناسد. این شرکت که در واقع اپلیکیشنی ساده برای تاکسی گرفتن در بیش از 400 شهر جهان است، حالا گام بلند دیگری برداشته و با تجهیز خودروهای خود به پیشرفته‌ترین فناوری‌های مربوط به خودروهای خودران، مشتریانش را غافلگیر کرده است. در واقع آنها که بتازگی در پیتسبورگ آمریکا سفارش تاکسی به این شرکت داده‌اند با مشاهده خودرویی که خبری از راننده در آن نبود حسابی غافلگیر شدند.


آنچه اوبر در پیتسبورگ انجام داده نمایشی هیجان‌انگیز از آینده‌ای است که به نظر می‌رسد خیلی زودتر از تصورات قبلی رنگ واقعیت گرفته است. مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته اوبر در پیتسبورگ می‌گوید: کارمان را بتدریج آغاز کرده‌ایم. ما مشتریانمان را برای مشاهده آینده به این نمایش دیدنی دعوت می‌کنیم. آنها سفارش تاکسی می‌دهند و ما برای آنها خودروی بدون راننده می‌فرستیم.

اوبر بخوبی می‌داند شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و اپل در حال سرمایه‌گذاری کلان روی خودروهای خودران هستند. این فرآیندی طولانی است که باید در آن به فاکتور حیاتی ایمنی توجه زیادی کرد. به همین علت فعلا در خودروهای اوبر راننده هم دیده می‌شود، اما او کار زیادی انجام نمی‌دهد و صرفا برای مواقع اضطراری دست به کار می‌شود.

مهندسان اوبر خودروهای خودران جدید این شرکت را با دقت زیر نظر قرار داده بودند. واکنش این خودروها به عابران پیاده و موانع جاده‌ای چشمگیر بوده به طوری که امیدواری‌های زیادی را نسبت به کاربردی بودنشان در آینده نزدیک ایجاد کرده‌اند. با این حال این ابتکار عمل هنوز در ابتدای راه قرار دارد و همواره باید منتظر بروز اتفاقاتی بود که شاید چندان خوشایند مهندسان نباشد.

برنامه اخیر اوبر در راه انداختن دسته‌ای از خودروهای خودرانی که دوربین‌ها و حسگرهای مختلفی در آنها تعبیه شده هدف دیگری هم داشته است. این شرکت به دنبال بررسی واکنش مردم در تبدیل این نوآوری به یک فناوری کاربردی است. بدون آن آنها با مشاهده حرکت خودروهایی که فعلا یک راننده تنها برای مواقع خاص در خود دارند و در آینده از همان هم خبری نیست این سؤال را از خود می‌پرسند که آیا واقعا آنها ایمن هستند؟ پروژه اخیر اوبر فرصت مناسبی برای محک این نگرانی‌هاست.

در دل خودروهای این شرکت نمایشگرهایی تعبیه شده که تصویر سه‌بعدی از آنچه دوربین‌های نصب شده در آنها می‌بینند نمایش می‌دهند. در واقع با بررسی این تصاویر می‌توان به کیفیت و دقت ردیابی محیط اطراف با سامانه هوشمند خودروهای خودران اوبر بخوبی پی برد. البته یک امکان ویژه هم برای سرنشینان فراهم شده است: یک دکمه. آنها در هر لحظه از سفر می‌توانند با فشردن این دکمه خودرو را متوقف کنند. این قابلیت بخصوص در مواقعی که سرنشینان احساس عدم اطمینان می‌کنند کارایی خود را نشان می‌دهد.

اما اوبر و شرکت‌های دیگری همچون اوبر تلاش می‌کنند استفاده از این دکمه به حداقل رسیده و حتی هیچگاه فشرده نشود. رسیدن به این چشم انداز نیازمند به‌کارگیری بالاترین سطح فناوری‌های نوظهور در عرصه خودروهای خودران است.