۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

زمان آغاز عملیات موصل افشا شد

رجب طیب اردوغان، روز یک شنبه، ضمن خبر دادن از زمان آغاز عملیات موصل، شروط ترکیه برای پیوستن به عملیات نظامی آمریکا ضد داعش در شهر رقۀ سوریه را اعلام کرد.
کد خبر : ۳۲۴۷۸۴
صراط: رجب طیب اردوغان، روز یک شنبه، ضمن خبر دادن از زمان آغاز عملیات موصل، شروط ترکیه برای پیوستن به عملیات نظامی آمریکا ضد داعش در شهر رقۀ سوریه را اعلام کرد.

به گزارش العالم، رئیس جمهور ترکیه، هنگام بازگشت از نیویورک به آنکارا، در هواپیمای خود به خبرنگاران گفت که اگر آمریکا، کردها را کنار بگذارد، حاضریم در عملیات ضد داعش در رقۀ سوریه، شرکت کنیم.

ترکیه که از اعضای پیمان ناتو به شمار می رود، پس از تشکیل ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا، به این ائتلاف پیوست و همراهی خود با این ائتلاف را از طریق حمایت از جنگ جویان عرب و ترکمن عملی کرد تا این که این گروه ها ماه گذشته، در عملیاتی که "سپر فرات" نامگذاری شد، توانستند شهر جرابلس را از چنگ داعش درآورند.

اما آنکارا، از گروه موسوم به واحدهای حمایت از ملت کُرد که تحت حمایت آمریکاست و همچنین از شاخۀ سیاسی حزب دموکراتیک اتحاد نگران است و این دو گروه را دنبالۀ جنگ جویان کُردی می داند که 3 دهه است، خواب را از چشمان ترکیه ربوده اند.

اردوغان، به خبرنگاران گفت: «وزیر خارجه و فرماندهان نظامی ما به منظور بررسی مسألۀ رقه، در حال مذاکرات با آمریکا هستند؛ ما شروط خود را به آن ها ابلاغ کردیم».

بر اساس اعلام شبکۀ خصوصی «ان.تی.وی» اردوغان گفت: «برداشتن گام مشترک برای ما مهم است. به همین سبب اگر آمریکا حزب دموکراتیک اتحاد و واحدهای حمایت از ملت (کُرد) را در (عملیات رقه) دخالت ندهد، ما در کنار آمریکا، در این جنگ شرکت خواهیم کرد».

این در حالی است که مسئولان نظامی ارشد آمریکایی، هفتۀ گذشته خبر دادند که در حال بررسی مسلح کردن کردهای سوری هستند. آن ها اعتراف کردند که دستیابی به راه حلی میانه جهت اجرایی کردن این طرح و در عین حال حفظ روابط با آنکارا کاری بس دشوار است.

از سوی دیگر، وبگاه "راشا تودی" به نقل از اردوغان، خبر داد که نیروهای عراقی، عملیات آزادسازی موصل از چنگ گروه تروریستی داعش، را در روز چهارشنبه 28 مهر، با همراهی نیروهای کُردِ پیشمرگ، آغاز خواهند کرد.