۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

لاریجانی: آمریکا در آتش‌بس سوریه فریبکاری کرد

رئیس مجلس گفت: اخیراً آمریکایی‌ها داشتند سر عقل می‌آمدند که توافقی را در زمینه حل بحران سوریه انجام دهند، اما باز هم فریب‌کاری کردند.
کد خبر : ۳۲۴۹۳۴

صراط: رئیس مجلس گفت: اخیراً آمریکایی‌ها داشتند سر عقل می‌آمدند که توافقی را در زمینه حل بحران سوریه انجام دهند، اما باز هم فریب‌کاری کردند.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 5 مهرماه) در نشست خبری با خانم «هدیه خلف عباسی» رئیس مجلس نمایندگان سوریه، اظهار کرد: امروز خیلی خرسندیم که رئیس پارلمان سوریه به ایران تشریف آوردند؛ خانم «هدیه خلف عباسی» اخیراً به ریاست مجلس سوریه انتخاب شدند و ما این انتخاب را به ایشان و هیئت همراه تبریک عرض می‌کنیم.

وی افزود: کشور سوریه در شرایط بسیار سخت دوران دفاع مقدس حامی ایران بود و مرحوم حافظ اسد کمک‌های بسیاری به جمهوری اسلامی ایران داشتند که ما هیچگاه آن را فراموش نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز سوریه به عنوان کشوری مبارز در مقابل با تروریسم‌ها قرار دارد و در جلسه امروز بحث‌های گوناگونی در این زمینه مطرح شد.

لاریجانی در ادامه گفت: در این جلسه در زمینه وضعیت سوریه در مبارزه با تروریسم و شرایط آن بحث کردیم که خانم «هدیه خلف عباسی» اطلاعات خوبی را ارائه کردند. همچنین درباره همکاری پارلمانی بین دو کشور و در سطح بین‌المجالس اسلامی صحبت‌هایی انجام شد و در زمینه‌های توسعه روابط خارجی دو کشور گفت‌وگوهایی نیز صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در مسائل سوریه دخیل بود، عنوان کرد: همه معتقدیم که راه حل سوریه نظامی نیست و باید با نگاه سیاسی این بحران حل شود. اخیراً آمریکایی‌ها داشتند سرعقل می‌آمدند که توافقی را در زمینه حل بحران سوریه انجام دهند. اما باز هم فریبکاری کردند و با بمباران‌هایی که بر ارتش سوریه انجام دادند، حیله خود را نشان داده و کاملاً به جهان نشان دادند که طرفدار جریان تروریست هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی‌ها به دروغ موضوع مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند. برخی زمان‌ها ما شاهد هستیم که گفته می‌شود در سوریه باید دموکراسی انجام شود و ما با ایجاد این بحران‌ها برای حل مشکلات سوریه این راه را انتخاب کرده‌ایم. جای تعجب است کشورهایی که در منطقه این حرف‌ها را عنوان می‌کنند، حتی تجربه یک انتخابات در کشور خود را ندارند.

 لاریجانی با بیان اینکه تعبیر دموکراسی در کشورها با بحران آفرینی امنیتی امکان‌پذیر نیست، گفت: باید شرایط دموکراسی مردمی در کشور سوریه ایجاد شود. مسئله تروریست جهانی است و باید ریشه‌های آن را از بین برد.

وی عنوان کرد: ما امیدوارم بعد از این تجربه که در 5 سال گذشته مزاحمت‌هایی را برای کشور سوریه ایجاد کردند، پند بگیرند و امروز متوجه شوند که مسئله تروریست اختصاص به سوریه ندارد و این بحران می‌تواند در آمریکا و اروپا نیز اتفاق بیفتد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: آنها در کشورهای دیگر با تروریست مبارزه می‌کنند اما در سوریه آتش تروریست‌ها را برافروخته می‌کنند. ضمناً باید دانست که مبارزه با تروریسم با بیانیه حل نمی‌شود و باید وارد میدان عمل شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران به درخواست دولت عراق وارد عرصه شد و در مقابل تروریست‌ها ایستاد، عنوان کرد: برای حل بحران سوریه هم به درخواست خود دولت سوریه به کمک آنها شتافتیم و امیدواریم بحران تروریست در منطقه به زودی حل شود.

وی افزود: ما حضور خانم هدیه خلف عباسی رئیس پارلمان سوریه در ایران را قدر می‌دانیم و امیدواریم سفر ایشان سفر موفقیت آمیزی باشد و به دوستی‌های ما بیافزاید.