۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

زمان اولین مناظره رو در روی ترامپ و کلینتون

در حالی که قرار است امشب اولین مناظره رو در رو بین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، دو نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود، احتمالا 27 میلیون رأی‌دهنده مرددی که هنوز تصمیم خود را برای انتخاب گزینه نهایی شان نگرفته اند، تکلیف انتخابات 8 نوامبر(18 آبان) را روشن خواهند کرد.
کد خبر : ۳۲۴۹۴۲
صراط: زمانی که دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امشب اولین مناظره رو در روی خود را برگزار می‌کنند، بهترین فرصت را در اختیار دارند تا رای حدود 27 میلیون آمریکایی را که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی دهند به سوی خود جلب کنند.

به گزارش آنا و به نقل از رویترز، از برخی جهات، این گروه از رأی‌دهندگان شباهت‌هایی به طرفداران ترامپ دارند. آنها عمدتا سفید پوست، فاقد مدرک دانشگاهی و سال‌خورده هستند و از وضعیت موجود ناامیدند. اما در حالی که اکثر طرفداران ترامپ را مردان تشکیل می‌دهند، بر اساس نظرسنجی رویترز و ایپسوس، بخش عمده‌ای از رأی‌دهندگان مردد آمریکایی زن هستند.

با توجه به نتیجه نظرسنجی‌ها و تنگاتنگ بودن رقابت بین کلینتون و ترامپ، این گروه مردد می‌تواند سرنوشت انتخابات آمریکا را مشخص کند.

کیتی پاکر، استراتژیست جمهوری‌خواه که در انتخابات سال 2012 به عنوان دستیار میت رامنی ایفای نقش کرده گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از زنانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی دهند، دل خوشی از مواضع و سخنان فتنه‌انگیز دونالد ترامپ ندارند، در حالی که برخی دیگر، کلینتون را به عنوان اولین کاندیدای زن یکی از احزاب اصلی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری فاقد صداقت می‌پندارند.

وی افزود: «اینها همان زنانی هستند که به هیلاری اعتماد ندارند و فکر می‌کنند او حقه‌باز است... اما ترامپ برای آنها گزینه‌ای ترسناک است.»

تقریبا 20 درصد از رأی‌دهندگان احتمالی آمریکایی هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی دهند، در حالی که این رقم در همین برهه زمانی در انتخابات سال 2012 تنها 12 درصد بود. این امر نشان دهنده میزان عدم محبوبیت این دو کاندیدای مطرح انتخابات آمریکاست.

حدود 77 درصد از آنها فکر می‌کنند کشور در «مسیری غلط» قرار گرفته که این طرز تلقی، آنها را بیشتر در مسیر حامیان ترامپ قرار می‌دهد تا حامیان کلینتون. این عده همچنین از نظر سنی شبیه بسیاری از حامیان ترامپ هستند، یعنی حدود 54 درصد از آنان حداقل 55 سال سن دارند. 67 درصد نیز هرگز تحصیلات دانشگاهی نداشته‌اند. این در حالی است که تعداد افراد فاقد مدرک دانشگاهی در میان حامیان ترامپ 71 درصد و در میان حامیان کلینتون 56 درصد است.

از نظر جنسیتی، رأ‌ی‌دهندگان مردد، بیشتر به پایگاه رأی کلینتون نزدیک هستند. حدود 60 درصد از آنان رأی‌دهندگان زن هستند.

از سوی دیگر 48 درصد از پایگاه رأی ترامپ را زنان تشکیل می‌دهند، در حالی که این درصد در میان پایگاه رأی کلینتون 52 درصد است.

جدیدترین نظرسنجی رویترز و ایپسوس نشان می‌دهد که در نظرسنجی‌های دو گزینه‌ای، کلینتون 4 درصد نسبت به ترامپ پیشتاز است. کاندیدای دموکرات در اکثر اوقات سال جاری در نظرسنجی‌ها پیش بوده، اما شکاف بین این دو رقیب در فاصله شش هفته مانده به روز انتخابات کمتر شده است.

در حالی که هیچکدام از این دو کاندیدا علاقه روشنی از خود نسبت به مسائلی نظیر ایجاد فرصت‌های شغلی یا امن نگه داشتن کشور نشان نداده‌اند، تقریبا یک سوم از رأی‌دهندگان مردد گفته‌اند که ممکن است به جای رأی دادن به کلینتون یا ترامپ، به سراغ گزینه سوم بروند.

اریکا سزوتک، 43 ساله، یکی از رأی‌دهندگان مرددی است که در سال 2012 به میت رامنی رای داده است. او می‌گوید: «یکی از مهمترین مسائل در این انتخابات اطمینان یافتن از این مسئله است که کشور ما در زمینه آموزش و فرصت‌های شغلی، آینده خوبی داشته باشد.»

وی افزود؛ فکر می‌کند که لفاظی‌های ترامپ آمریکا را با دیگر کشورها دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد. اما او قصد رأی دادن به کلینتون را هم ندارد. «برخی مسائل هستند که باعث می‌شود من به او اعتماد نداشته باشم.»

نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد که استفاده کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش بدون کسب مجوز لازم موجب تعمیق بی‌اعتمادی رأی‌دهندگان به وی شده است.

روث همت 77 ساله از ایالت جورجیا می‌گوید، وی به مناظره‌ها گوش خواهد داد و بعدا تصمیم می‌گیرد که از کدام یک از کاندیداها حمایت کند. وی به کلینتون متمایل‌تر است، اما می‌خواهد سخنان هر دو کاندیدا را در مورد امنیت ملی بشنود.

او می‌گوید: «من خیلی می‌ترسم. بیشتر به خاطر بچه‌ها و نوه‌هایم.. من از مرگ می‌ترسم.»
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز