۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

روحانی: عدم ارائه واقعیت ها در آمار خیانت ملی است

رئیس جمهور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند اگر خدایی نکرده آمار دقیق نباشد و یا کسی بخواهد در آمار، واقعیت را بیان نکند حتما یک خیانت ملی و گناه بزرگ است.
کد خبر : ۳۲۵۰۸۹
صراط: رئیس جمهور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند اگر خدایی نکرده آمار دقیق نباشد و یا کسی بخواهد در آمار، واقعیت را بیان نکند حتما یک خیانت ملی و گناه بزرگ است.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جمع برگزارکنندگان سرشماری عمومی نفوس و مسکن با بیان اینکه اعلام نتیجه سرشماری پس از ۳ ماه پیشرفت خوبی در این حوزه محسوب می شود، اظهارکرد: در گذشته اعلام نتیجه سرشماری بیش از یکسال تا دوسال طول می‌کشید. این درحالی بود که طی آن دو سال خیلی از اتفاقات و رویدادها در کشور تغییر کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات باید دقیق، شفاف و در اختیار مردم باشد، گفت: آمار و اطلاعات فقط برای برنامه ریزی دولت نیست، بلکه بخش خصوصی هم می خواهد به واسطه آمار و اطلاعات برنامه ریزی کند. اگر ما ندانیم تعداد جمعیت و مسکن ما چقدر است، ندانیم چه تعداد مسکن نیاز داریم و ندانیم رشد جمعیت ما چه اندازه است نمی‌توانیم برای 5 سال آینده پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهیم. در این شرایط آموزش و پرورش و سازندگان مدارس هم نمی‌توانند با توجه به رشد جمعیت برنامه داشته باشند.

رئیس جمهور بخش خصوصی، عمومی و دولتی را نیازمند آمار دقیق و شفاف دانست و تاکید کرد: مسئولین باید به آمار توجه داشته باشند. هشدار مشکلاتی که امروز در جامعه داریم، آمارهای قبلی به ما داده اند. اینکه شرایط جمعیتی ما چه خواهد بود، آمارهای گذشته به ما اعلام کرده است. اینکه در چه سالی پیک جمعیتی خواهیم داشت و درخواست اشتغال در چه سالی افزایش می‌یابد را آمارهای قبلی گفته اند. بنابراین ما باید براساس این آمارها مشاغل لازم را آماده می‌کردیم.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه امروز ما بیکار داریم تا حد کمی قابل قبول است اما بیکاری دو رقمی و بیکاری تک رقمی ۹.۹ درصدی قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: ما امروز یا اطلاعات نداریم و یا اگر داریم بر مبنای آن اطلاعات برنامه ریزی نمی‌کنیم. مگر هشدار مشکلاتی که امروز در محیط زیست داریم را آمارهای قبلی به ما نگفته است؟ اینکه شهرهای ما دچار آلودگی هوا و آب و زمین هستند را آمارهای گذشته به ما نشان داده است. مشکل کمبود آبی که امروز در کشور داریم را آمارهای گذشته به ما اعلام کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبنای دولت یازدهم همواره حرکت در مسیر عقلانیت، خرد جمعی و تدبیر بوده است، گفت: عقلانیت و خردجمعی به ما می گوید که باید برای برنامه ریزی، اطلاعات لازم اولیه را در اختیار داشته باشیم. بنابراین مرکز آمار اهمیت فوق العاده ای دارد.

روحانی اظهار کرد: اینکه مرکز آمار نرخ و رشد تورم را در پایان هر ماه اعلام می‌کند، خوب است اما باید سرعت و دقت در این زمینه حائز اهمیت باشد تا مسئولین بتوانند برای تصمیم گیری‌های خود از آن بهره برداری کنند و همچنین مسئولین همانطور که برای دریافت حقوقشان در ابتدای هر ما انتظار می‌کشند، برای دریافت آمار هم منتظر باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به لحاظ فرهنگی همواره عادت کنیم با آمار سخن بگوییم، اظهارکرد: مسئولین مربوطه به آمار باید همواره آمار را اعلام کنند. امروز هر کسی از جمله وزیر و معاون وزیر و مسئولین دیگر به خودشان اجازه می‌دهند درباره آمار حرف بزنند. ما باید بگذاریم آمار را مسئولین آمار اعلام کنند. البته اشکال ندارد هرکسی آمار را بگوید اما باید با منبع مرکز آمار اعلام کند.

رئیس جمهور گفت: از لحاظ قانونی مسئولیت آمار بر عهده مرکز آمار است و نهادها و دستگاه ها نیز باید بر مبنای اطلاعات این مرکز برنامه ریزی کنند.

وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند اگر خدایی نکرده آمار دقیق نباشد و یا کسی بخواهد در آمار واقعیت را بیان نکند، حتما یک خیانت ملی و گناه بزرگ است.

روحانی افزود: اقتصاد کشور، آسیب های اجتماعی و مسائل فرهنگی باید بر مبنای آمار دقیق حل و فصل شود. آمار دقیق می‌تواند به ما روند کار، رشد و رکود را به ما بگوید. بنابراین همه باید با آمار حرف بزنیم. امروز یک بخش هایی عادت دارند آمارهای سرخودی را درست می‌کنند و من نمی دانم از کجا نشات می‌گیرد. یک صاحب نظر می تواند نظر خود را بیان کند اما برای آمار و اطلاعات فقط باید مسئولین آمار حرف بزنند.   

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دوره از سرشماری از مردم درخواست کرده ایم که از فضای مجازی و اینترنت استفاده کنند، گفت: این روش راه خوب و درستی است. البته امروز کار به صورت موازی انجام می شود. یعنی هم به صورت اینترنتی سرشماری انجام می گیرد و هم به درب منازل مراجعه می شود. اما برای ۵ سال آینده می توان از راه های دیگری استفاده کرد.