۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰

آخرین آمار تلفات واژگونی قایق مهاجران در مصر

آمار تلفات واژگونی قایق حامل مهاجران که از سواحل مصر عازم ایتالیا بود با کشف ۲۵ جسد دیگر به ۱۹۴ کشته رسید.
کد خبر : ۳۲۵۲۳۶
صراط: آمار تلفات واژگونی قایق حامل مهاجران که از سواحل مصر عازم ایتالیا بود با کشف ۲۵ جسد دیگر به ۱۹۴ کشته رسید.

به گزارش تسنیم به‌نقل از پرس‌تی‌وی، با کشف 25 جسد دیگر در آبهای مدیترانه، آمار رسمی تلفات واژگونی قایق حامل مهاجران در آبهای ساحلی مصر به 194 کشته افزایش یافته است.

یک قایق ماهیگیری حامل صدها پناهجو و مهاجر روز چهارشنبه (31 شهریور) از مصر عازم ایتالیا  بود که در آب‌های روستای ساحلی رشید مصر واژگون شد.

به گزارش رویترز، امدادگران و ماهیگیران اعلام کردند دست‌کم 169 نفر را نجات داده‌اند اما آمار دقیق ناپدیدشدگان هنوز نامشخص است.

در همین حال سخنگوی فرماندار منطقه‌ای البحیره از امکان کشف ده‌ها جسد دیگر در آبهای منطقه خبر داده است.

«سازمان بین‌المللی مهاجرت» روز سه‌شنبه اعلام کرد دست‌کم 450 نفر در این قایق بوده‌اند و احتمال می‌رود در کل حدود 300 نفر جان باخته‌ باشند.

جوئل میلمَن، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، در کنفرانس خبری در ژنو گفت: «این حادثه یکی از بدترین تراژدی‌های امسال (2016) است».

منابع امنیتی مصر در ابتدا اعلام کردند این شناور حامل تقریباً 600 مهاجر بوده است.

به‌گفتۀ مقامات، مهاجران و پناهجویان حادثه‌دیده از اتباع مصر، سودان، اریتره و سومالی بوده‌اند که قصد داشتند به ایتالیا سفر کنند.

چهار نفر از خدمۀ این قایق دستگیر شده‌اند.

این قایق در حالی در آب‌های مصر واژگون شده است که سازمان حفاظت از مرزهای اتحادیۀ اروپا (فرانتکس) اوایل تابستان امسال اعلام کرد شمار پناهجویانی که می‌خواهند از طریق آب‌های مصر در دریای مدیترانه به اروپا بروند، ظرف یک سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است.

این سازمان افزود از ژانویه تا سپتامبر 2016 بیش از 12 هزار پناهجو از مصر به ایتالیا رفته‌اند.

این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان ملل، از سال 2014 میلادی تاکنون بیش از 10 هزار پناهجو در سفرهای پرمخاطره از دریای مدیترانه به اروپا، جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) نیز اعلام کرده است در سال جاری میلادی (2016) بیش از 3 هزار و 200 مهاجر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان باخته‌اند.

بر اساس این آمار، بیش از 300 هزار مهاجر و پناهجو در سال 2016 به سواحل اروپا رسیده‌اند.

در سال 2015، بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو از آسیا، آفریقا و خاورمیانه به اروپا وارد شدند.

میلمن اعلام کرده است، با وجود کاهش قابل‌توجه در آمار مهاجران، شمار تلفات امسال تاکنون نسبت به آمار بی‌سابقۀ تلفات در سال گذشتۀ میلادی افزایش داشته و تقریباً 600 نفر بیشتر بوده است.