۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

العبادی از اظهارات اردوغان تعجب کرد

نخست وزیر عراق ضمن ابراز تعجب از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه درباره عملیات موصل، گفت: ترکیه هیچ نقشی در عملیات نظامی علیه داعش ندارد.
کد خبر : ۳۲۵۲۹۱
صراط: نخست وزیر عراق ضمن ابراز تعجب از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه درباره عملیات موصل، گفت: ترکیه هیچ نقشی در عملیات نظامی علیه داعش ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: ترکیه هیچ نقشی در عملیات نظامی علیه داعش ندارد اما ما نمی‌خواهیم که برخوردی با نیروهای ترکیه در شمال عراق به وجود بیاید.

وی تأکید کرد: ما با حضور نیروهای ترکیه مخالفیم چرا که حضور آن‌ها موجب کارشکنی در تلاش‌های عراقی‌ها در جنگ علیه داعش شده است. پافشاری آنکارا بر ماندن این نیروها در شمال عراق "غیر قابل توجیه" است.

اخیرا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که عملیات آزادسازی شهر موصل 19 اکتبر(28 مهر) آغاز می‌شود.

العبادی گفت: دولت عراق برای مذاکرات سیاسی ملی همزمان با عملیات آزادسازی موصل تلاش خواهد کرد. ما بعد از اطمینان یافتن از آمادگی نیروهای عراقی و حمایت بین المللی کافی موعد آغاز عملیات را اعلام خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: آزادسازی "الشرقاط" و "القیاره" در زمان بسیار کوتاهی اتفاق افتاد و ما توانستیم از جان غیرنظامیان و املاک آن‌ها محافظت کنیم. نیروهای عراقی طی عملیات آزادسازی با مشارکت حشد شعبی مهارت‌های زیادی کسب کردند.

نخست وزیر عراق برخی طرف‌ها را به مخالفت با آزادسازی موصل به دلیل وجود مشکلات زیاد متهم کرد.

العبادی همچنین گفت: هیچ گونه قصد و نیتی برای جدایی کردستان از عراق وجود ندارد و نمی‌دانم چرا برخی خواهان همه‌پرسی هستند. جامعه جهانی می‌خواهد عراقی یکپارچه را ببیند. ما باید سیاست واضحی را با اقلیم کردستان برای تحقق این مسئله در پیش بگیریم.

وی گفت: ما نمی‌دانیم واردات نفت به کجا می‌رود. باید در این خصوص با اقلیم کردستان با شفافیت برخورد کنیم. باید در صادرات نفت از کردستان برای تضمین عادلانه بودن توزیع درآمدها شفافیت وجود داشته باشد.

العبادی گفت که وی با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در سفرش به بغداد درباره روابط میان دو طرف و آزادسازی شهر موصل صحبت خواهد کرد.