۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰

شرط ایران برای پذیرش فریز نفتی

وزیر نفت ایران با بیان اینکه ایران برای صحبت با عربستان نیاز به میانجی ندارد، گفت: ایران آماده است تا رقم تولید خود را در صورت توافق بر ۴ میلیون بشکه در روز فریز کند.
کد خبر : ۳۲۵۴۲۲
صراط: وزیر نفت ایران با بیان اینکه ایران برای صحبت با عربستان نیاز به میانجی ندارد، گفت: ایران آماده است تا رقم تولید خود را در صورت توافق بر ۴ میلیون بشکه در روز فریز کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی به پایان رسید و وزیر نفت در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران سخن گفت. وزارت نفت در خبری که از صحبت های وزیر نفت ایران در الجزیره اعلام کرده از قول زنگنه گفت که ایران نیاز به میانجی برای صحبت در خصوص مسائل نفتی با عربستان ندارد.

بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، هفتم مهرماه) پس از پایان پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزیره در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی درباره این که تولید نفت خام ایران باید به چه رقمی برسد، اظهار کرد: ما باید به حداقل سطح تولید پیش از تحریم‌ها برسیم.

وی این عدد را نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز عنوان کرد و درباره این که آیا سخنان سخنگوی وزیر نفت عراق را درباره میانجگری این کشور میان ایران و عربستان تائید می کنید، یا خیر، اظهار کرد: تائید نمی کنم.

وزیر نفت درباره این که آیا ایران و عربستان نیاز به میانجی دارند، تصریح کرد: در بازار نفت نه؛ ما می توانیم با هم صحبت کنیم و صحبت هم داشتیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره بعید بودن توافق در نشست مشورتی اوپک، گفت: انتظاری نداشتیم امروز توافقی انجام شود.

وی با بیان این که ما امروز تلاشمان را می کنیم، تصریح کرد: دولت الجزایر هم تلاش زیادی کرده است و ما هم از تلاش‌های این کشور سپاسگزاریم.

وزیر نفت تاکید کرد: خیلی انتظار نبود که این نشست مشورتی به توافق برسد، زیرا این نشست غیررسمی است و نشست تصمیم گیری نیست.

زنگنه افزود: من فکر می کنم امروز، گام بزرگی برای تصمیم اوپک در نشست عادی ماه نوامبر برداشته شود.

وی در پاسخ به خبرنگاران خارجی در باره رقم مورد نظر ایران برای تولید نفت خام گفت: رقمی که پیشنهاد کرده‌ایم حدود چهار میلیون بشکه در روز است که بر اساس منابع ثانویه، معادل تولید نفت خام ایران در زمان پیش از تحریم‌هاست.

وزیر نفت تأکید کرد که ایران می‌کوشد نشست مشورتی اوپک در الجزایر به نتیجه برسد، اما به هر حال این نشست مشورتی است و رسمی نیست.

زنگنه درباره پرسشی مبنی بر این که آیا می پذیرید که عربستان سبب به نتیجه نرسیدن مذاکرات میان اعضای اوپک می شود، به این نکته اشاره کرد: هم اکنون بازار نفت با ٢ میلیون مازاد عرضه روبروست اما اعدادی که از سوی ایران برای تولید اعلام می شود، کم است.

زنگنه افزود: این عددی که ایران برای تولید نفت خام خود اعلام می کند عددی نیست که سبب به نتیجه نرسیدن یک نشست نشود و  تنها اراده سیاسی است که می تواند مانع آن شود.

خبرگزاری رویترز نیز بخشی از صحبت های وزیر نفت ایران را پس از اجلاس IEF منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی اعلام کرد کشورهای تولیدکننده نفت همچنان در تلاش هستند تا بر سر محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی توافق کنند.

این مقام ایرانی تاکید کرد: ایران آماده است تا رقم تولید خود را در صورت توافق بر 4 میلیون بشکه در روز فریز کند.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز