۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

"تادونه" ثبت ملی می‌شود

مدیر امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، گفت: تادونه" عروسکی از جنس چوب است که این اثر هنری ویژه مازندران از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال ثبت ملی است.
کد خبر : ۳۲۵۵۵۴
صراط: مدیر امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، گفت: تادونه" عروسکی از جنس چوب است که این اثر هنری ویژه مازندران از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال ثبت ملی است.

عباس مهدوی امروز در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی که در کانون پرورش فکری برگزار شد، اظهار کرد: نمایش‌های خیابانی، صحنه‌ای و بعد عمومی‌تر آن راه‌اندازی کارناوال‌های نمایشی که در دنیا انجام می‌شود پرطرفدار و برای گردشگران بسیار جذاب است.

وی با اشاره به اینکه نمایش و تئاتر عروسکی از لحاظ گردشگری پرجاذبه است و حس خوبی نسبت به برنامه‌های نمایشی این حوزه به مخاطب القا می‌کند، افزود: جشنواره سراسری نمایش عروسکی مقارن با هفته گردشگری در مازندران برگزار شد و فرصت پیش‌آمده سبب شد تا شاهد حضور هنرمندان سراسر کشور در استان باشیم.

مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مازندران، با تاکید براینکه اینگونه برنامه‌های هنری به ویژه نمایش و تئاتر عروسکی باید در دل مردم جای گیرد، تصریح کرد: لازم است در مازندران گردشگرپذیر برای قشر کودک و نوجوان جاذبه فرهنگی و هنری ایجاد شود.

این مسؤول نقش بچه‌ها را در سفر خانواده موثر دانست و گفت: به لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مازندران این استان می‌تواند پایگاه نمایش عروسکی باشد.

مهدوی با بیان اینکه عروسک در فرهنگ غنی مردم مازندران نقش داشته است، افزود: "تادونه" عروسکی است که از چوب درخت‌های جنگلی ساخته می‌شد و نوعی چشم‌نظر بوده که به‌خاطر جذابیت مورد استفاده بچه‌ها قرار می‌گرفته و این اثر هنری ویژه مازندران از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال ثبت ملی است.

وی اضافه کرد: در جشن‌های باران خواهی روستائیان مازندران از کاه عروسک‌ درست می‌کردند در حال حاضر تیم عروسک‌شناس در حال تحقیق این نوع عروسک هستند تا با مستندسازی‌های انجام شده مدل‌های عروسکی به کانون پرورش فکری معرفی شوند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران، با اشاره به اینکه باید جایگاه عروسک ویژه مازندران در میراث فرهنگی و هنر استان مشخص شود، تصریح کرد: از سوی کانون پرورش فکری عروسک‌هایی با لباس بومی مازندران تهیه شد اما نوع عروسک متعلق به استان نبود.

این مسؤول افزود: بعد از کار پژوهشی باید عروسک بومی مازندران را تولید کرد که ساختارش از ابزار بومی استان تهیه شده باشد.

مهدوی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ساخت و فروش عروسک‌های دست‌ساز در آلاشت هستیم، گفت: عروسک‌های که در آلاشت تهیه می‌شود با پارچه و کاموا هستند.

وی حضور گروه‌های نمایش عروسکی در موزه تاریخی و مردم‌شناسی خانه کلبادی‌ها را از فعالیت‌های هفته گردشگری در مازندران دانست و افزود: در هفته گردشگری حدود 70 اثر مربوط به اکتشافات و حفاری‌هایی که متعلق به بچه‌ها بود جمع‌آوری و در موزه خانه کلبادی‌ها به معرض نمایش گذاشته شد.

مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مازندران، با اشاره به اینکه نمایش‌های عروسکی نباید در حد جشنواره خلاصه شوند، اظهار کرد: بسیاری از شهرهای مازندران سالن نمایش ندارند لازم است در ایام تابستان و تعطیلات نوروزی با استفاده از تریلی سیار نمایشی کانون پرورش فکری از رامسر تا گلوگاه را برای گردشگران و شهروندان مازندرانی پوشش نمایشی داشته باشند.