۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

دفاع معاون فانی از معرفی چرخشی شهدا

زرافشان در خصوص «بحث معرفی چرخشی شهدای مختلف در کتب درسی»، تصریح کرد: گاهی اوقات این کار لازم است؛ برای نمونه وقتی شهید کاظمی مؤسس پژوهشکده رویان شهید شدند، نام او را در کتب درسی آوردیم؛چرا که وی بنیان‌گذار یک دانش علمی در ایران بود.
کد خبر : ۳۲۵۶۴۳
صراط: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه توجه به الگوسازی شخصیت‌های دفاع مقدس جزو اصولی است که در تألیف کتب درسی به آن توجه می‌شود،گفت: رسانه‌های صهیونیستی از کتاب‌های درسی ما عصبانی هستند.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص «چرایی حذف درس شهید فهمیده از کتاب هدیه آسمانی پایه ششم»،اظهار داشت: اینکه رسانه‌های صهیونیستی از کتاب‌های درسی ما عصبانی هستند، نشانه این است که در کتاب‌های درسی ما به ارزش‌های دفاع مقدس و تربیت روحیه جهاد و شهادت در بین دانش‌آموزان توجه شده است و در غیر این صورت اگر کتاب‌های درسی ما باب میل رژیم صهیونیستی بود، آنها آنقدر حمله نمی‌کردند.

وی ادامه داد: تغییر در کتاب‌های درسی را برخی با حرف رژیم صهیونیستی تطبیق دادند که این نسبت غلطی است؛ چرا که از گذشته دور و در زمانی که اینجانب مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی در زمان وزارت آقای حاجی نیز بودم، اسرائیل تحلیلی در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتب درسی انجام داده بود و اعلام کرده بود یکی از دلایل حرکت‌های ایثارگرانه در بین دانش‌آموزان و مردم ایران وجود محتوای فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن بوده است.

زرافشان افزود: باید ما از این عصبانیت رژیم صهیونیستی پی ببریم که کتاب‌های درسی کار خود را درست انجام داد‌ه‌اند و اگر غیر این صورت بود، آنها راضی بودند و هیچ سروصدایی در این خصوص نمی‌کردند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برخی از دوستان که کتاب‌های درسی را می‌بینند، با آن برخورد نقطه‌ای و پایه‌ای می‌کنند؛ برای نمونه اعلام می‌کنند در پایه ششم درس شهید فهمیده حذف شده است، در حالی که دانش‌آموزی که وارد مدرسه می‌شود تا زمان فارغ‌التحصیل شدن، کتاب‌‌های 12 پایه را می‌خوانند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم راجع‌به موضوعی اظهارنظر کنیم باید ببینیم به آن موضوع در کتب درسی در 12 پایه به چه میزان پرداخته شده است، گفت: در زمان مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و چه در زمانی که بنده در دفتر تألیف کتب درسی بودم، دو و سه مطالعه با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام داده‌ایم تا ببینیم در 12 سال تحصیل چه مباحثی را باید بیاوریم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به تغییر ساختار نظام آموزشی که ایجاد شد، کتاب‌‌های درسی از اول دبستان دچار تغییر شد و امسال دامنه تغییرات به پایه ششم رسید و جابجایی در محتوای کتب داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه این افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند که اگر موضوع شهید فهمیده در پایه ششم نیست، آیا در پایه دیگری وجود دارد یا خیر، تصریح کرد:‌ امسال علاوه براینکه در پایه ششم به موضوع شهید فهمیده توجه شده است، در پرسش‌های درسی نیز این موضوع بیان شده و اینکه بیان کرده‌ایم کدام شهدای کربلا شما را به یاد شهید فهمیده می‌اندازند.

زرافشان در خصوص اینکه «در پایه سوم ابتدایی موضوع شهید فهمیده حذف شده و در قالب درسی با نام فداکاران به صورت مختصر به آن پرداخته شده است»، افزود: نباید همان حرفی که رژیم صهیونیستی می‌زند را بگوییم؛ بلکه باید بگوییم این مجموعه برنامه‌ای که در آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی دنبال می‌شود، آیا اهداف حفظ ارزش‌های دفاع مقدس را دنبال می‌کند؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذکر شد:‌ دوستان فقط بر روی کتاب «هدیه‌های آسمانی» متمرکز شده‌اند، در حالی که ما موضوعات دفاع مقدس را فقط در این کتاب نمی‌آوریم، بلکه در کتاب قرآن و در بحث معرفی الگوها، شهید بابایی و داستان نمازخواندن این شهید را در زمان طاغوت معرفی می‌کنیم، یا در کتاب‌‌های ادبیات فارسی و یا مطالعات اجتماعی این کار انجام می‌شود.

وی افزود: از جهت مقایسه طولی نیز می‌گوییم دانش‌آموزی که به پایه اول ابتدایی وارد می‌شود تا پایان پایه دوازدهم چه چیزهایی از ارزش‌های دفاع مقدس و در چه کتاب‌هایی می‌خواند؟

زرافشان بیان داشت: در بازنگری‌هایی که انجام شده است پیوسته این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد؛ضمن اینکه در بحث راهیان نور در طول 3 سال فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با دولت گذشته، امسال 730 هزار دانش‌آموز را به مناطق عملیاتی اعزام کرده‌ایم؛ حال آیا این حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نیست؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:‌ حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و توجه به الگوسازی از بین شخصیت‌های دفاع مقدس جزو اصولی است که در تألیف کتب درسی مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از دوستان بر روی آن درس و پایه حساسیت پیدا کردند که به نظر می‌رسد اگر نگاه جمعی داشته باشند، خوب باشد؛ ضمن اینکه توصیه می‌کنم از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بخش فرهنگی بنیاد شهید در خصوص وضعیت مفاهیم ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا که این دو نهاد تخصصی آن هستند، سؤال کنید که آنها قطعاً از کار انجام شده در کتب درسی اظهار رضایت می‌کنند.

زرافشان در خصوص «بحث معرفی چرخشی شهدای مختلف در کتب درسی»، تصریح کرد: گاهی اوقات این کار لازم است؛ برای نمونه وقتی شهید کاظمی مؤسس پژوهشکده رویان شهید شدند، نام او را در کتب درسی آوردیم؛چرا که وی بنیان‌گذار یک دانش علمی در ایران بود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم فقط در معرفی شهدای دفاع مقدس بمانیم، فاصله دانش‌آموزان امروز با آن شهدا خیلی زیاد می‌شود، اما وقتی  شهدای مدافع حرم را در کتب درسی می‌آوریم به زندگی روزانه دانش‌آموزان نزدیک‌تر است.

وی تأکید کرد: البته برخی شهدا جایگاه ویژه‌ای دارند و در کتب درسی جایگاه آنها حفظ می‌شود؛ مانند شهیدان همت، رجایی، باهنر‌، مطهری و بهشتی که از شهدای شاخص انقلاب هستند و در کتاب‌ها باقی می‌مانند.

زرافشان اضافه کرد: در خصوص دیگر شهدا اگر این اصل را بپذیریم که شهدا را برای الگوسازی به دانش‌آموزان معرفی می‌کنیم، در نتیجه این الگوها هرچه به زندگی روزمره دانش‌آموزان نزدیک‌تر باشند، جنبه الگوسازی آنان قوی‌تر است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:‌ هرچه این شهدا با زندگی دانش‌آموزان فاصله بگیرند، تقریباً شکل تاریخی پیدا می‌کنند تا شکل الگوسازی؛ یعنی یک نَقل تاریخی می‌شود؛ در نتیجه اینکه در معرفی شهدا باید بازنگری شود به نظر بنده یک نکته مثبت است.

وی تصریح کرد: ما به شهدای بزرگ از نظر یادگیری در کتب درسی توجه می‌کنیم و می‌گوییم شهیدی معرفی شود که برای دانش‌آموزان اثر یادگیری بیشتری داشته باشد.

زرافشان در تشریح این موضوع افزود: اگر کتاب‌ «بخوانیم و بنویسیم» را ملاحظه کنید، در بازنگری که صورت گرفته است یکی از شهدای آبادان را معرفی کرده‌ایم که شاید بسیاری از کسانی که در حوزه دفاع مقدس کار کرده‌اند، نام این شهید را نشنیده باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نتیجه آن شهید جنبه الگوسازی‌اش برای دانش‌آموزان بسیار قوی بود و اگر کسانی که دغدغه این امور را دارند به کسانی که در دفتر تألیف کتب درسی این طور نگاه کنند که تغییراتی که در آنجا صورت می‌گیرد، در جهت تقویت ارزش‌های دفاع مقدس است نه تضعیف آن، این جابه‌جایی‌ها برای آنها طبیعی است و اگر مجموعه نتایج را بینند طبیعی‌تر نیز خواهد بود.