۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲

ایزدی: مسئولان بدعهدی آمریکا را نمی‌فهمند

ایزدی اظهار داشت: دلیل موفقیت آمریکا در سه سال گذشته نسبت به ما این بوده است که افرادی در کشور ما مسئول شدند که درک صحیحی از طراحی آمریکا نداشتند و بدعهدی آمریکا را می‌بینند اما نمی‌فهمند.
کد خبر : ۳۲۵۶۶۵
صراط: یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه متاسفانه دولتمردان در موضوع هسته‌ای به دنبال تعامل با آمریکا و نه حل موضوع بودند، گفت: اگر مسئولان نسبت به طراحی دشمن درک صحیحی پیدا نکنند، روند خسارت محض بودن برجام ادامه پیدا می‌کند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اعتراف ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر بدعهدی ایالات متحده در اجرای برجام گفت: البته سخنان آقای ظریف در این شورا همخوانی بیشتری با واقعیت‌ها داشت و همین قدم اول است که واقعیت‌ها را آن گونه که هست بیان می‌کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان وزارت خارجه به جای توجیه بدعهدی آمریکا امروز می‌گویند آمریکایی‌ها در عمل به تعهدات خود صادق نبودند این خود قدم اول است که باید ادامه پیدا کند. این موضع این پیام را به آمریکایی‌ها خواهد داد که ممکن است تحمل مسئولان ایران در جایی به سر برسد.

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید براینکه آمریکایی ها برجام را توافق خوبی برای خود می‌دانند و علاقمند به ادامه یافتن برجام هستند گفت: ادبیات صحیح‌تر از سوی مسئولان ما در موضوع برجام به این مسئله کمک می‌کند که طرف مقابل احساس می‌کند اگر به روند عدم اجرای تعهداتش در برجام ادامه دهد ممکن است برجام در ادامه با مشکلاتی مواجه شود.

وی با بیان اینکه دومین اقدامی که دولت در مقابل بدعهدی آمریکا باید انجام دهد به دست آوردن درک صحیحی از طراحی دشمن به خصوص آمریکا است، افزود: زمانی افرادی در دولت بودند از جمله آقای ابوطالبی که اهمیت تعامل با آمریکا را بیش از پرونده هسته‌ای عنوان می‌کرد.

وی در این خصوص گفت: حال امروز مشخص شده است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند با ایران تعامل کنند چراکه اگر دنبال توافق بودند به تعهداتشان در برجام عمل می‌کردند. دولتمردان ما علاقمند به تعامل با آمریکا بودند. بر همین اساس برجام را توافق و اجرا کردند اما آمریکایی‌ها علاقمند به تعامل ما نبودند. در نتیجه برجام را توافق کردند اما اجرا نکردند.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: رسیدن به این درک که آمیرکایی ها به دنبال تعامل با ما نیستند بلکه به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هستند قدم دومی است که مسئولان ما باید بردارند. علاوه بر این شناخت طراحی و هدف دشمن نیز مهم است.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به طراحی دشمن در قبال ایران گفت: طراحی دشمن این است که اهرم‌های قدرت ایران را بگیرند. ابتدا هسته‌ای بود حال می‌خواهند وارد دیگر اهرم‌های قدرت ما شوند.

وی با بیان اینکه هنوز دولتمردان به دنبال درک صحیحی از طراحی دشمن نیستند، گفت: چراکه دولتمردان تمام قد از FATF حمایت می‌کنند. دلیل طرفداری نیز این است که هنوز متوجه نیستند آمریکا از این ابزارها استفاده می‌کند تا به هدف خود در قبال ایران که گرفتن اهرم‌های قدرت ایران است، برسد.

ایزدی ادامه داد: متاسفانه بی‌اعتمادی که باید با آمریکا و نهادهای مرتبط آن از جمله FATF در بین دولتمردان ما وجود داشته باشد هنوز اتفاق نیفتاده است.

کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: زمانی که شما درک درستی از طراحی دشمن نداشته باشید و هنوز به طرف مقابل خوشبین باشید، نتیجه این می‌شود که درک نمی‌کنید طرف مقابل متنی را مکتوب به شما داده اما آن را اجرا نمی‌کنند حال به شما قول شفاهی داده وشما نیز انتظار دارید او به قول شفاهی خود عمل کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه هنوز درک صحیحی از دشمن در دولتمردان ایجاد شده است، گفت: چرا برجام این گونه نوشته شد که حال ما با مشکل مواجه شویم. دلیل آن نیز به خاطر این است که درک صحیحی از طراحی دشمن در بین دولتمردان وجود نداشت.

ایزدی اظهار داشت: دلیل موفقیت آمریکا در سه سال گذشته نسبت به ما این بوده است که افرادی در کشور ما مسئول شدند که درک صحیحی از طراحی آمریکا نداشتند و بدعهدی آمریکا را می‌بینند اما نمی‌فهمند.

کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: اگر این درک صحیح از طراحی و هدف دشمن در بین دولتمردان شکل نگیرد روند خسارت محض بودن برجام برای ما ادامه پیدا می‌کند.
برچسب ها: صراط ایزدی آمریکا