۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

حقیقت‌پور: نمی‌توان روی قول آمریکا حساب کرد

کد خبر : ۳۲۵۶۷۰
صراط: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تأکید کرد: نمی‌توان روی قول آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات‌ آنان در برجام حساب کرد.

منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بدعهدی آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام با توجه به گذشت 8 ماه از اجرایی شدن اظهار داشت: به نظر بنده کمیته نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی قرار دارد و همچنین این شورا باید نسبت به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام نظر قطعی و رسمی خود را اعلام کرده و گزارشی در این رابطه ارائه کنند.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی باید درباره بدعهدی آمریکا و اجرای تعهدات طرف مقابل ضرب‌الاجل یک ماهه تعیین کند که اگر آنها در این ضرب‌الاجل به تعهدات خود پایبند بوده و عمل کردند که هیچ اما اگر عمل نکنند ما باید به وضعیت ماقبل و گذشته برگردیم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این که در این فاصله 8 ماهه توانستیم بین اروپا و آمریکا فاصله ایجاد کنیم که بدین ترتیب امروز اروپا معترض به رفتار آمریکاست خودش یک توفیق به شمار می‌آید. لذا این شکاف را باید تعمیق داد.

حقیقت‌پور با تاکید بر اینکه کمیته نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی مستقر است باید در باره بدعهد ی آمریکا اظهار نظر رسمی کند،‌گفت: آمریکایی‌ها اکنون به شدت درگیر مسائل منطقه‌ای از جمله یمن و سوریه هستند که در این میان اگر ما بخواهیم مجددا وضعیت فعالیت هسته‌ای مان را به شرایط گذشته و ماقبل از توافق برجام برسانیم و شرایط مانند گذشته شود به ضرر آمریکایی‌ها خواهد بود لذا باید با استفاده از این حربه یعنی بدعهدی آمریکا بر کوس رسوایی آمریکایی‌ها را در جهان بکوبیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان بر روی قول آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان حساب کرد، گفت: خیر نمی‌توان در روی قول آنها حساب کرد. البته باید اهرم‌هایی قرار دهیم که در این رابطه مکانیزم ماشه در نظر گرفته شده که اگر طرف مقابل بدعهدی کرد ما با استفاده از این مکانیزم‌ها به شرایط قبل بازگردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تاکید کرد: ما اکنون نیازمند تاکتیک‌های تهاجمی‌تر در دستگاه دیپلماسی هستیم.