۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲

بارزانی از استقلال کردستان کوتاه آمد

کد خبر : ۳۲۵۷۱۵
صراط: رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق تاکید کرد که استقلال این اقلیم هرگز بدون موافقت با دولت مرکزی انجام نخواهد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که به بغداد رفته در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: دیدار بسایر مهمی داشتیم که مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق باقی مانده عراق به ویژه نینوا از موضوعات اصلی آن بود. همچنین میان وزارت دفاع و پیشمرگ‌ها توافقی درخصوص طرح نظامی جامع برای آیادسازی نینوا حاصل شد.

بازرانی افزود: این طرح تقریبا آماده است و برای حل هرگونه مشکلی که پس از آزادسازی نینوا به وجود بیاید هماهنگی و همکاری کاملی میان بغداد و اربیل وجود خواهد داشت.

رئیس اقلیم کردستان عراق ادامه داد: اقلیم کردستان خواستار استقلال و نه جدایی بوده و این حق طبیعی‌ ماست. البته این مساله نمی‌تواند بدون موافقت بغداد حاصل شود.

بارزانی همچنین اظهار داشت: هیاتی از اقلیم به زودی برای بررسی صادرات نفت از اقلیم، راهی بغداد خواهد شد و ما از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برخورد مثبتی را شاهد بودیم و امیدواریم بتوانیم با ورود این هیات به توافق نامه جامعی دست یابیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن ابراز تاسف از وجود بحران اعتماد در کشورش گفت: در بغداد فضای جدیدی ایجاد شده و بیش از قبل آمادگی برای حل مشکلات وجود دارد و ما نیز با همین رویکرد جدید حرکت خواهیم کرد.

بارزانی روز پنج شنبه ورد بغداد شد و دو نشست جداگانه با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق و فواد معصوم، رئیس جمهوری این کشور داشت.