۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸

کتابخانه‌ فراموش شده آفریقا +عکس

یکی از کشورهای قاره سیاه سالها است که کتابخانه ای مخفی و مملو از کتاب های باستانی و مرموز را در خود دارد و حال این کتابخانه در معرض دید افراد قرار می گیرد.
کد خبر : ۳۲۵۷۳۵
صراط: پس از سالها مرمت و تعمیر، سرانجام کتابخانه قدیمی در شمال شرق کشور مراکش در شهر FEZ به روی علاقه مندان و پژوهشگران بازگشایی شد.

گفتنی است، این کتابخانه به نام Qarawiyyin در قرن نهم هجری ساخته شده است و در آن حدود ۴۰۰۰ نسخه خطی نفیس از جمله قرآن مجید به زبان کوفی بر روی پوست شتر وجود دارد.

کتابخانه‌ای فراموش شده در آفریقا +عکس

برای محافظت از کتاب ها یک سیستم اطلاعاتی بسیار قوی در کتابخانه نصب شده است، همچنین یک شبکه آب زیر زمینی با معماری بسیار پیشرفته از زیر کتابخانه می گذرد تا کتابها  در اثر رطوبت آسیب نبینند.

این کتابخانه توسط یک بانو در قرن نهم هجری بنیان گذاشته شده است و در ساختمان داخلی و مجاور آن بناهای باشکوه با معماری حیرت آور به چشم می خورد.

کارشناسان در نظر دارند در گام های آتی امکان استفاده افراد عادی از امکانات کتابخانه را فراهم کنند.

علاوه بر نوسازی ساختمان اصلی کتابخانه در آن آزمایشگاهی بسیار پیشرفته برای اسکن صفحات، بررسی مشکلات از جمله سوراخ شدگی پوسته کتاب توسط لیزر، چاپ دیجیتال و سایر امکانات بیسار عالی برای نگهداشت این مجموعه زیبا مورد استفاده قرار گرفته است.

کارنوسازی و محافظت از کتابهای این کتابخانه باستانی از سال ۲۰۱۲ توسط مقامات دولتی کشور مراکش در دستور کار قرار گرفت و آنها امیدوار هستند بنای این کتابخانه باعث رونق فضای کسب و کار و بالا رفتن علم دانشجویان شود.