۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

تله مدلینگ در شبکه های اجتماعی

حربه شان تبلیغ های فریبنده در فضای مجازی است. از حقوق های میلیونی تا سفر به خارج از کشور را پیشنهاد می دهند تا به خواسته شان برسند اما در پایان برای طعمه ها حیثیت لکه دار شده تنها چیزی است که باقی می ماند.
کد خبر : ۳۲۵۷۷۶
صراط: حربه شان تبلیغ های فریبنده در فضای مجازی است. از حقوق های میلیونی تا سفر به خارج از کشور را پیشنهاد می دهند تا به خواسته شان برسند اما در پایان برای طعمه ها حیثیت لکه دار شده تنها چیزی است که باقی می ماند.

 به گزارش میزان، با رویای مشهور شدن با شماره درج شده در آگهی تماس گرفت و خیلی زود با سرابی روبه‌رو شد که تمام زندگی‌اش را در آن از دست داده بود. وقتی روبه‌رو افسر تحقیق نشست درباره آگهی شوم گفت: فریب خوردم. خیلی دوست داشتم مشهور شوم و با دیدن آگهی مدلینگ، سریع با شماره شرکت تماس گرفتم. مدلینگ مرا می‌توانست به همه آرزوهایم برساند. مشهور شدن، درآمد بالا و زندگی در خارج از کشور. وقتی به شرکت مراجعه کردم، مدیر آنجا تعدادی عکس از من گرفت و قرار شد تماس بگیرد. یک هفته بعد گفت؛ شرکت اروپایی عکس‌ها را رد کرده و این‌بار چند دست لباس داد و خواست با پوشیدن آنها به اتاق آتلیه بیایم. عکس گرفتن با آن لباس‌ها برایم سخت بود، اما مرا به هدفم می‌رساند.

بعد از عکس گرفتن قصد داشتم به خانه بروم که مدیر شرکت به طرفم حمله کرد و... او تهدید کرد اگر شکایت کنم عکس‌هایم را پخش می‌کند. مجبور شدم در برابر خواسته‌اش سکوت کنم. چند بار هم با تهدید از من پول گرفت. دیگر از این وضع خسته شده‌ام و تصمیم گرفتم شکایت کنم. من همه آرزوهایم را از دست دادم و نمی‌خواهم دختران دیگری قربانی این مرد شیطان‌صفت شوند. پس از شکایت دختر جوان، ماموران راهی شرکت موردنظر شده و متهم را دستگیر کردند. در بررسی رایانه مرد جوان عکس‌های دختران دیگری کشف شد که متهم از آنها به بهانه استخدام مدلینگ عکس گرفته بود.

افراد یک جامعه نیاز‌هایی دارند که تامین نشدن آنها ممکن است بهای سنگینی برایشان داشته باشد.گاهی این نیازها مادی است مثل نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن که حق طبیعی هر انسانی محسوب می‌شود. در این بین نیازهای دیگری هم وجود دارد که از آنها با عنوان نیاز‌های غیرمادی یا معنوی یاد می‌شود، به عنوان مثال هر انسانی نیاز دارد که دیگران را دوست بدارد و دوست داشته شود، نیاز به احترام در جامعه نیز یکی از اصلی‌ترین انواع نیاز‌های مادی است و از همه مهم‌تر نیاز به توجه است.

انسان‌ها دوست دارند که مورد توجه دیگران قرار بگیرند و حتی بسیاری از کارها را هم به همین خاطر انجام می‌دهند. در بین افراد، قشر جوان بیشتر از هر گروهی این نیاز را در خود می‌بیند و به هر بهانه‌ای دوست دارد موقعیتی را برای خود ایجاد کند تا شهرتی همراه با ثروت برای خود به‌دست آورد. این موضوع و فراگیر شدن صنعت مد در همه جهان دو عاملی شده‌اند که اکثر جوانان را به سمت مدلینگ می‌کشاند. آنها دوست دارند با وارد شدن به عرصه مدلینگ از این راه کسب درآمد کنند و معروف شوند و چشم‌ها را به خود خیره کنند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند مدل شدن یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای زندگی بدون دغدغه در کشور‌های اروپایی است.

لازم به ذکر است فیلم‌ها، سریال و تبلیغاتی که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود در شدت علاقه جوانان به این صنعت بی‌تاثیر نبوده است. این اشتیاق فراگیر برای مدل شدن از چشم کلاهبرداران نیز پنهان نمانده و سعی می‌کنند از همین موقعیت هم برای اخاذی از افراد بخصوص دختران جوان استفاده کنند.

وعده مدلینگ در خارج ازکشور

یکی از نمونه‌های این نوع کلاهبرداری‌ها 25 بهمن سال گذشته در مشهد صورت گرفت.

دختر جوان با حالتی مضطرب وارد شعبه ویژه جرایم رایانه‌ای مشهد شد و ادعا کرد فردی با وعده مدل شدن در خارج از کشور او را فریب داده و از او اخاذی کرده است.

دختر شکست‌خورده در شکایتش گفت: مدتی پیش با یک آگهی جذب مدل و اعزام به خارج از کشور در فضای مجازی روبه‌رو شدم و تصور کردم به همه آرزوهایم دست پیدا کرده‌ام. وقتی با صاحب آگهی ارتباط برقرار کردم، قرار شد تصاویرم را برای او که مدعی بود برای شرکت‌های مدلینگ خارج از کشور نیرو جذب می‌کند، ارسال کنم. من هم تعداد زیادی از تصاویر خصوصی‌ام را برایش ارسال کردم، اما بعد از مدتی متوجه شدم همه وعده‌های صاحب آگهی دروغی بیش نبود و به نیت شوم مرد شیطان‌صفت پی بردم، اما دیگر دیر شده بود و چاره‌ای جز شکایت ندیدم.

کارآگاهان پلیس فتا پس از اقدامات فنی توانستند متهم را که مرد جوانی بود، شناسایی و دستگیر کنند.

در حالی متهم پرونده دستگیر شده که طی ماه‌های اخیر چند پرونده مشابه دیگر هم در پلیس فتا تشکیل شده که این موضوع خود حکایت از سوءاستفاده اعضای باندهایی دارد که با وعده‌هایی مانند جذب مدل و اعزام آنها به خارج از کشور و... در فضای مجازی، از ساده‌اندیشی طعمه‌های خود استفاده می‌کنند و تصاویر دختران جوان را دستمایه نیت‌های شیطانی خود قرار می‌دهند.

یکی از معضلات کنونی جامعه ما حفظ حریم خصوصی افراد است که به اشکال مختلف توسط سودجویان و کلاهبرداران نادیده گرفته شده و با نقض این موضوع، از قربانیان اخاذی و هتک حیثیت می‌شود.

سودجویان در اکثر مواقع از شگرد‌های یکسان ولی با روش‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. این روزها افرادی با راه‌اندازی یک‌سری وب‌سایت‌های اینترنتی درخصوص استخدام مدلینگ و آموزش آنها، اقدام به کلاهبرداری از دختران جوان می‌کنند.

برخی از دختران جوان نیز که احساس می‌کنند با خودنمایی چهره خود مشهور می‌شوند، فریب‌خورده و در این مسیر از پیش طراحی شده توسط سودجویان گام برمی‌دارند.

هشدار پلیس

سرهنگ حسن محمدنژاد، رئیس پلیس فتای استان مازندران با اشاره به شیوه‌های مختلف کلاهبرداری از دختران جوان و اخاذی از آنها، گفت: روش کار کلاهبرداران این‌گونه است که سودجویان در ابتدا برای به دام انداختن طعمه‌های خود در سایت‌های اینترنتی اقدام به تبلیغ استخدام مدلینگ از بین دختران جوان کرده و سپس به آنها وعده استخدام در شرکت‌های اروپایی، ویزای اقامت و دستمزد ماهیانه چند صد دلار را می‌دهند.

وی عنوان کرد:دختران جوان نیز با رویای تبدیل شدن به یک مدل معروف و سفر به اروپا، فریب این تبلیغات را خورده و با شماره‌های اعلام شده تماس گرفته و با مدیران سایت ارتباط برقرار می‌کنند.

سرهنگ محمدنژاد افزود: شیادان از دختران جوان می‌خواهند که برای انجام مراحل استخدام اجازه دهند از آنها عکسبرداری کرده و آن را برای شرکت‌های اروپایی ارسال کنند. کلاهبرداران سپس مدعی می‌شوند شرکت‌های به اصطلاح معتبر اروپایی در زمینه مدل و زیبایی، تصاویر را نپذیرفته و از آنها خواسته اند که تصاویر به‌گونه‌ای باشد که آنها بتوانند به صورت دقیق‌تری عکسبرداری کنند.

رئیس پلیس فتای مازندران گفت: پس از تهیه تصاویر و عکس‌های دختران جوان، سودجویان و کلاهبرداران با بیان این موضوع که استخدامی در کار نبوده از طعمه‌های خود می‌خواهند که تن به خواسته‌های شیطانی آنها داده و اگر این کار را انجام ندهند، اقدام به انتشار تصاویر خصوصی طعمه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

قربانیان برای این‌که حیثیت خود را حفظ کرده و از اقدامات بعدی کلاهبرداران ممانعت به‌عمل آورند، تسلیم خواسته‌ها و نیات شیطانی کلاهبرداران می‌شوند.

سرهنگ محمدنژاد به شهروندان هشدار داد: صفحاتی که ناخواسته در برابر شما بازمی‌شود و اقدام به تبلیغ استخدام‌هایی نظیر مدلینگ، شوی لباس و ارائه خدماتی از این قبیل می‌کنند، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.