۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

تمام واکنش‌ها به کنسرت قم +جدول

مراجع تقلید و علما در قم به برگزاری کنسرت در این شهر مذهبی اعتراض کردند.
کد خبر : ۳۲۶۸۱۷
صراط: برگزاری اولین کنسرت موسیقی در قم حواشی زیادی را به همراه داشت و سبب شد بسیاری از روحانیون واکنش تندی به این ماجرا نشان دهند.

به گزارش عصر ایران، برگزاری کنسرت موسیقی «گروه مهبد» به مناسبت پاسداشت هفته دفاع مقدس، واکنش مراجع تقلید و علما را برانگیخت. آنها بر این باور هستند که نباید در شهر قم به عنوان یکی از دو شهر مذهبی ایران که پایگاه حوزوی ایران نیز هست نباید مراسمی مانند کنسرت‌ موسیقی در آن برگزار شود.

این اعتراض‌ها باعث شد وزیر ارشاد اعلام کند مراسم برگزار شده کنسرت نبوده و تنها یک همخوانی بوده است. سخنگوی وزارت ارشاد نیز اعلام کرد در قم و مشهد کنسرتی برگزار نخواهد شد.

در جدول زیر اظهار نظرهای در مورد برگزاری کنسرت در قم را بخوانید:

اسامی

سمت

اظهار نظر

آیت‌الله صافی گلپایگانی

مرجع تقلید

با اجرای مجالس موسیقی و کنسرت قلب امام زمان علیه السلام متاثر می شود و شما آمران به معروف با مقابله و جلوگیری از این منکر بزرگ موجبات خرسندی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

با برگزارکنندگان کنسرت در قم برخورد جدی شود

آیت‌الله مکارم شیرازی

مرجع تقلید

گویا وزارت ارشاد اجرای کنسرت را در همه شهرها و حتی در قم که قداست خاص آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست با آن حواشیِ زننده از واجب‌ترین واجبات خود می‌شمرد که این همه روی آن پافشاری و سرمایه‌گذاری می‌کنند و توجه ندارند که این کار موجب تضعیف دولت و فاصله گرفتن از مراجع دینی و آثار نامطلوب در برنامه‌های آینده خواهد داشت.

متاسفانه وزارت ارشاد نه تنها در اینجا به بیراهه می‌رود، در موارد مختلف دیگری نیز نشانه‌های آن دیده می‌شود، امیدواریم بیدار شوند و به راه برگردند.

آیت‌الله نوری همدانی

مرجع تقلید

برخی از مسؤولان معتقدند باید کنسرت درست کنیم تا جوان ها خوشحال باشند؛ من به آن ها می گویم شما اگر واقعا دغدغه جوانان را دارید به جای این کار در راه تسهیل ازدواج، کار و زندگی جوانان گام بردارید.

آیت‌الله محمد یزدی

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

اینجا قم است، شکستن این حریم مثل شکستن حریم شهرهای دورافتاده نیست و این حریم‌شکنی بسیار رقت‌بار بود.

به رئیس‌جمهور عرض می‌کنم "شما غیرت روحانیت لباستان ایجاب می‌کند وقتی این قبیل چیزها را می‌شنوید نتوانید تحمل‌کنید" از رئیس‌جمهور می‌خواهم به وزیر ارشادشان تذکر دهند.

آقای وزیر "به شما نرسیده است که در قم چه موسیقی جایز هست یا نیست؟ شما کار خودت را بکن. شما حق دخالت در امور فقهی را ندارید" .

علی جنتی

وزیر ارشاد

آنچه که در قم اجرا شده اصلا کنسرت نبوده بلکه یک برنامه همخوانی بوده است و حتی خانم های مجری نیز کاملا با حجاب اسلامی در این مراسم حضور داشته اند.

در این برنامه برخی افراد حجاب اسلامی را رعایت نکردند و بعضی عناصر و افراد عکس هایی از آنها تهیه کرده و در اختیار مراجع قرار دادند.

همواره یکی از مشکلاتی که در برگزاری کنسرت ها و مراسم موسیقی داریم حواشی این کنسرت ها و عدم رعایت شئونات اخلاقی از سوی برخی تماشاگران است.

محمد باقر نوبخت

سخنگوی دولت

وقتی کنسرتی مجوز دارد کسی نمی‌تواند به صورت فراقانونی نسبت به لغو آن اقدام کند. ما به ارتباط خود با مراجع و آیات عظام اهمیت خاصی قایلیم ولی این عرصه بسیار پر تلاطم است.

حجت السلام سیدمحمد سعیدی

امام جمعه قم

همه جای قم، حرم اهل‌بیت(ع) است ولی می‌آیند و کنسرتی را دزدانه برگزار می‌کنند و بعد هم خوشحال‌اند که در قم کنسرتی برگزار شد و می‌گویند این مسئله شکسته شد. چه چیزی را شکستید؟ داد مراجع و متدینین را درآوردید، مردم و علما نگران شدند. شما دلتان خوش است که چند آدم بدحجاب در این جلسه شرکت کردند و گمان کردید شکسته شد؛ برای خودتان بد شد.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی

امام جمعه تهران

حوادثی که این روزها در شهر قم با برگزاری کنسرت و حواشی آن صورت گرفته است، برای هیچ متدینی باورکردنی نیست. این دیگر گزارش و شایعه نیست که آقایان آن را تکذیب کنند بلکه بنده فیلم و تصاویر و گزارش آن را مشاهده کرده‌ام.

این حرکت مصداق حرکتی کاملاً خلاف‌شرع و مغایر با ارزش‌های دینی و مصداق بارز منکر بود، آن هم در شهر مقدس قم که کانون مرجعیت دینی و محل تحصیل 80 هزار طلبه است، شهری که حتی قبل از انقلاب هم بی‌حجاب‌ها چاره‌ای نداشتند جز آن‌که حریم آن را نگه دارند.

محمد نبی حبیبی

دبیرکل حزب موتلفه

پافشاری به برگزاری کنسرت در قم کدام مشکل فرهنگی ما را حل می‌کند جز اینکه عصبانیت مراجع عظام را موجب می‌شود.

آیا این خوش‌سلیقگی دولت یازدهم است که در آستانه ماه محرم روزنامه‌های محلی قم تیتر بزنند اولین کنسرت موسیقی در قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمد تقی رهبری

عضو جامعه روحانیت مبارز

معتقد هستم در خصوص کنسرت و مسائل فرهنگی در دو شهر قم و مشهد باید دیدگاه مراجع لحاظ شود.

معنا ندارد در پایگاه دین و مرجعیت ایران مراسمی برگزار شود که زمینه نارضایتی علما را فراهم کند.

حسین نوش آبادی

سخنگوی وزارت ارشاد

سیاست این دولت نیز همانند دولت‌های گذشته بر مبنای عدم برگزاری کنسرت موسیقی در دو شهر قم و مشهد بوده و این سیاست تداوم خواهد داشت.

آیت‌الله حسن ممدوحی

عضو جامعه مدرسین

هدف از برگزاری این کنسرت‌ها ترویج فحشا است و دارای هیچ نظام فرهنگی نیست و نمونه‌ای از ابتذال فرهنگی است.

تذکراتی که مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، ولنگاری فرهنگی، بیکاری وغیره داده‌اند، متأسفانه روی زمین‌مانده و دولت هیچ کاری در این زمینه انجام نداده است که در این موضوعات ناراحتی و نگرانی وجود دارد.

بیانیه جامعه مدرسین


‌ما به مسئولان اخطار می‌کنیم در شرائطی که کشور در سایه عمل به احکام الهی نیاز به همدلی، وحدت و آرامش دارد اینگونه تحرکات به مصلحت آنها و کشور نیست و به پایگاه مردمی آنان آسیب وارد می‌کند.

باید توجه داشت صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است، نگذارید در برخورد با این حرکات با حواشی زشتی که دارد مردم وارد عمل شوند که در آن‌صورت شاید خسارت‌های مادی و معنوی آن به راحتی قابل جبران نباشد. کسانی که مدعی ارتباط با مراجع و تقویت آن هستند، چرا در این امور بی‌توجهی می‌کنند؟

بیانیه نمایندگان استان قم


ما نمایندگان مردم در استان قم ضمن محکوم کردن رخدادهای غیراخلاقی و غیراسلامی در سالن اداره کل ارشاد اسلامی استان قم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم ضمن برخورد با متخلفان به ویژه مدیر کل فرهگن و ارشاد اسلامی، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه ساختارهاشکنی‌ها و هتک‌حرمت‌ها در شهر مقدس قم و حریم اهل بیت (ع) اقدام عاجل و موثر به عمل آورد.