۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
شعار بدون عمل

جهانگیری اعتراف کرد/ چرا دولت عاشق محصولات خارجی است؟

جهانگیری می گوید مثلا در کشتیرانی اگر سفارش به تولیدکننده داخلی داده شود، به جای تحویل دو ساله، دسترسی به کشتی 8 تا 10 سال زمان می‌برد. او می گوید باید این دوره را تحمل کنیم اما توضیح نمی دهد چرا دولت بجای حمایت از تولید داخلی بر واردات کالا دامن می زند.
کد خبر : ۳۲۷۱۵۷

صراط: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مراسم رونمایی از 6 فروند بالگرد جدید جمعیت هلال‌احمر اعتراف کرد که دستگاه های دولتی کالاهای خارجی را به داخلی ترجیح می دهند.

به گزارش صراط، جهانگیری گفت: دستگاه‌های دولتی و عمومی تمایل به خرید خارجی‌ زیاد دارند، مثلا در کشتیرانی اگر سفارش به تولیدکننده داخلی داده شود، به جای تحویل دو ساله، دسترسی به کشتی برای فرد سفارش‌دهنده حدود 8 تا 10 سال زمان می‌برد و به همین دلیل است که تمایل به خرید خارجی میان دستگاه‌ها زیاد است. از طرفی دیگر تامین مالی نیز از طرف خارجی‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در زمینه  هواپیماهای ایرباس و بوئینگ ما نباید پولی بدهیم مهم‌ترین وجه این موضوع آن است که هزینه این هواپیماها از محل درآمد پروازها پرداخت خواهد شد. تنها گفته‌اند باید 15 درصد را بپردازید که این رقم را نیز می‌توان به نوعی تامین کرد.  این در حالی است که وقتی  به داخلی سفارش می‌دهیم می‌گویند اول باید پول بدهید.

جهانگیری افزود: این یک واقعیت است که هیچ کشوری سازنده نشده مگر اینکه این دوره را تحمل کرده باشد. اگر این تحمل را انجام ندهیم و برای مشکلات راهکار نداشته باشیم، همیشه باید مصرف‌کننده کالاهای خارجی باشیم. 

بالگردهای رونمایی شده در ایران ساخته شده اند. از این رو، جهانگیری اقدام هلال احمر را تحسین کرد و گفت: دستگاه‌های دیگر از هلال‌احمر یاد بگیرند و به سازندگان داخلی سفارش دهند تا بدین ترتیب کشور به سازنده مهم هلیکوپتر در منطقه تبدیل شود.

دوره ای که جهانگیری از "تحمل" آن برای "سازنده" شدن کشور صحبت می کند باید با حمایت دولت گذرانده شود. این در حالی است که معلوم نیست اگر دولت واقعا به توان داخلی اعتماد دارد چرا با کمک به داخلی ها، گذر از همین "دوره" را آغاز نمی کند و صرفا برای واردات کالا چراغ سبز نشان می دهد؟