۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
گزارشی از دیپلماسی پالم در دولت

روحانی ادعای مسئولان مالزی را به حرف وزیر خودش ترجیح داد!

در حالی که وزیر بهداشت بر مضر بودن روغن پالم اذعان دارد و می‌گوید که اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه هر کشور در سایه عملکرد صحیح دولت‌ها حاصل می‌شود و درباره سلامتی مردم با هیچ کس شوخی نداریم؛ حسن روحانی در اظهاراتی این روغن سالم و بر واردات آن تاکید کرد.
کد خبر : ۳۲۷۳۱۱

صراط: در حالی که وزیر بهداشت بر مضر بودن روغن پالم اذعان دارد و می‌گوید که اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه هر کشور در سایه عملکرد صحیح دولت‌ها حاصل می‌شود و درباره سلامتی مردم با هیچ کس شوخی نداریم؛ حسن روحانی در اظهاراتی این روغن سالم و بر واردات آن تاکید کرد.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور، جمعه گذشته در نشست مشترک مطبوعاتی با «محمد نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد که تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردانند.

وی افزود: ما تصمیم داریم سال 2016 میلادی را به سال تحرک در توسعه و تقویت روابط مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی مبدل کنیم، ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند، دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه صنایع غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند.

روحانی همچنین در خصوص روغن پالم گفت: مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است،برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران هستیم.

وزیر بهداشت: روغن پالم برای سلامتی مضر است

البته صحبت‌های روحانی در حالی مطرح شدکه در طی دو سال گذشته وزیر بهداشت درباره مضرات روغن پالم بسیار سخن گفت و اعلام کرد: روغن پالم به دلیل نوع کیفیتی که دارد، برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود نشان می دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده اند.

هاشمی عنوان کرد: روغن پالم سال های سال از مالزی وارد کشور شده است و در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است که قرار شده در یک دوره معین ابتدا به 30 و سپس 15 درصد کاهش یابد. در دوره‌های قبل وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع اعلام خطر کرده بود. نظارت‌ها را افزایش می‌دهیم و برای اینکه همه شرکت‌های تولیدکننده متهم نشوند، اسامی شرکت‌های متخلف را اعلام خواهیم کرد.

وزیر بهداشت: روغن پالم؛ بدترین نوع چربی صنعتی را دارد

حسن هاشمی گفت: وزارت بهداشت به هیچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده چراکه از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.

وی به دنبال رسانه ای شدن استفاده از روغن پالم در برخی از محصولات لبنی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است و در این مورد با کسی شوخی نداریم، تصریح کرد: از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.

وزیر بهداشت ضمن هشدار به مردم در مورد مصرف شیرهای پرچرب نیز گفت: وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس جمهور داده شده است.

دیناروند: به‌هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی دهیم

همچنین در ادامه واکنش های مسئولان نظام سلامت به استفاده تولید کنندگان محصولات غذایی از روغن پالم، مرداد ماه 94 بود که رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد:  به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی دهیم و با متخلفان به شدت برخورد می کنیم.

دیناروند در توضیح مضرات روغن پالم گفت: این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و یافته‌های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماریهای قلبی عروقی و حتی در بیماری‌های سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.

وی افزود: اعتقاد داریم سهم مصرف خانوار روغن جامد باید به صفر برسد و مردم نباید از این روغن استفاده کنند. در روغن‌های مایع نیز توصیه آن است که روغن پالم مصرف نشود.

دیناروند: گزارش خطر افزایش واردات روغن پالم به رئیس جمهور داده شد، مردم نگران نباشند

رسول دیناروند تاکید کرد: در مورد روغن پالم آنچه که خطردارد مصرف بالای آن در کشور است. در گزارشاتمان به رئیس جمهور نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم و مردم نگران نباشند چرا که به زودی تخلفات را شناسایی و این مشکل را حل می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سال گذشته سقف یک سومی که برای واردات در نظر گرفتیم را رعایت کردیم و امسال نیز وضع به همان منوال خواهد بود، یعنی سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی دهد.

سرویس تحقیقات وزارت کشاورزی آمریکا: روغن پالم جایگزین مناسبی برای چربی ترانس نیست

همچنین سرویس تحقیقات کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ) می‌گوید که روغن پالم یک جایگزین سالم برای چربی‌های ترانس نیست.

روغن پالم؛ رسوب در رگ های انسان و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی

در ادامه این گزارش برای شنیدن نظرات کارشناسان تغذیه به سراغ ابوالفتح نیکنام، فعال صنعت غذا رفتیم. وی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان در خصوص مضرات این روغن اظهار داشت: روغن پالم از درختی تهیه می شود که نسبت به حرارت دیدن واکنش منفی نشان داده و با کوچکترین افزایش دمایی، مولوکول های آن چربی نامطلوبی تولید می کنند. با واردات این روغن و مصرف آن برای سرخ کردنی مواد خوراکی، به سرعت مولوکول های آن تغییر شکل داده و سپس در رگها رسوب می کنند و انواع سکته های قلبی و مغزی را به دنبال می آورند و این می شود که سکته ها جزو اولین دلایل مرگ و میر در کشورمان قرار می گیرند.

درصد ترانس در روغن باید زیر 5 درصد باشد

اما این پایان ماجرا  نیست . شاید کمتر کسی باشد که در سطح کارشناسان و حتی عوام جامعه از مضررات روغن پالم و آنچه به سر سلامتی می‌آورد بی اطلاع باشد. آنچنان که مرتضی صفوی، کارشناس تغذیه نیز در‌باره مضرات مصرف روغن پالم گفت: روغن‌های ترانس، مشکلات قلبی و عروقی و افزایش کلسترول در پی دارد و خیلی خطرناک است؛ اصولا درصد ترانس در روغن باید زیر 5 درصد باشد.

وی ادامه داد: واردات روغن پالم چیز جدیدی نیست و این موضوع تاریخچه طولانی دارد، ما از مالزی و اندونزی از سال‌های دور پالم وارد کشور می‌کنیم. اما باید بدانیم که وقتی روغن مایع را هیدروژنه می‌کنند تا جامد شود، ترانسش بالا می‌رود و برای سلامتی خطرناک می‌شود. جالب است بدانید که در مالزی بندری مخصوص صادرات پالم وجود دارد.

جلوگیری از واردات روغن پالم یا افزایش واردات آن؟

اکنون جای سوال است که چرا رئیس جمهور در سخنانی این روغن را در سلامتی مردم مالزی موثر می‌داند و خواستار بررسی این موضوع و واردات آن است در حالیکه تا قبل از این تمامی کارشناسان و مدیران حوزه بهداشت در مورد مضرات این روغن با مردم سخن گفتند و به عموم ملت اطمینان دادند که با متخلفین برخورد خواهند کرد.

حال باید به سخنان مدیران وزارت بهداشت برای برخورد با متخلفین دل بست یا اینکه منتظر آمدن هیات کارشناسی رئیس جمهور از مالزی برای شنیدن فواید این روغن نشست و از افزایش واردات آن شنید.

نظرات بینندگان
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
۷
۴
جناب روحانی عزیز و بهترین:

چرا فقط به فکر منافع خودت و اطرافیان نزدیکت هستی!!!؟

مردم گناه دارن ها.

شما رئیس جمهور مردم ایرانی نه یه عده ی خاص و یه جریان منفور.