۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷

کلینتون همچنان پیشتاز نظرسنجی هاست/ترامپ در آستانه شکست

مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا درحالی برگزار می شود که در دور اول ترامپ بازی را به حریف خود باخته و در نظر سنجی ها از آن عقب افتاده است.
کد خبر : ۳۲۷۴۴۰
صراط: مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا درحالی برگزار می شود که در دور اول ترامپ بازی را به حریف خود باخته و در نظر سنجی ها از آن عقب افتاده است.

به گزارش تیتر شهر، پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا براساس قانون اساسی این کشور در سه شنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۶ ‎مطابق با ۱۸ آبان ۱۳۹۵ برگزار می شود. کش و قوس های انتخاباتی آمریکا این بار بسیار عوامانه و سطح پایین برگزار می شود به طوری که افشاگری های اخلاقی و یا انتشار اسناد های مختلف تعیین کننده  پیش بینی ها برای موفقیت هر دو نامزد است.

دونالد ترامپ بیزنس‌من و شخصیت برنامه‌های تلویزیونی در پی غلبه بر سناتور تد کروز، فرماندارجان کیسیک، سناتور مارکو روبیو و کاندیداهای متعدد دیگر در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حزب جمهوریخواه در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۶ نامزد حزب جمهوریخواه شد. وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا و سناتور سابق نیویورک هیلاری کلینتون پس از غلبه بر سناتور ورمانت برنی سندرز در ۲۶ ژوئیه نامزد حزب دمکرات شد.

این انتخابات شاید یکی از متفاوت ترین انتخابات های آمریکا از زمان استقلال این کشور باشد، زیرا برای اولین بار یک زن به عنوان نامزد انتخاباتی به مرحله آخر صعود کرده و از طرفی یک فرد لمپن با رفتارها و موضع گیری های عجیب و غریب در برابر آن قد علم کرده است، این انتخابات نخستین انتخابات از سال ۱۹۴۴ است که هر دو نامزد از یک ایالت هستند. 

هرچند که شخص هیلاری کلینتون هم به دلایل متعدد از جمله مشکلات جسمی نمی تواند به عنوان یک رئیس جمهور مسلط بر اوضاع، مطرح باشد اما بسیاری از نظر سنجی ها شانس او را بیش از ترامپ پیش بینی کرده اند.مناظرات نامزد های ریاست جمهوری در آمریکا یکی از منحصر به فرد ترین برنامه های رسانه ای در طول انتخابات ها به حساب می آید در این دوره رقابت ها اولین مناظره برگزار شد که در این میان کلینتون توانست با استدلال های منطقی و همچنین چیره شدن بر ترامپ تا حدودی فاصله خود را در نظر سنجی ها افزایش دهد، اما با گذشت چند روز ترامپ توانست این مسئله را جبران کند و شانه به شانه کلینتون رقابت کند. 

اما این مسئله زیاد دوام نیاورد انتشار یک فایل صوتی همه چیز را تغییر داد/این صوت مربوط به سال 2005 است و در آن ترامپ توضیح می دهد که چگونه وقتی مردان در موقعیت ستاره بودن قرار می گیرند می توانند به راحتی با هر زنی که بخواهند رابطه جنسی برقرار کنند.

به گزارش واشنگتن‌پست، در اين نوار دونالد ترامپ که به همراه بیلی بوش از برنامه «اکسس هالیوود» برای شرکت در برنامه «روزهای زندگی ما» رفته بود، در مسیر با بیلی بوش در خصوص رابطه با زنان حرف می‌زند که گفت‌وگوی آنها به دلیل باز بودن میکروفن ضبط شده است.

پس از انتشار این نوار  ترامپ بیانیه ای  منتشر و عذرخواهی کرد. در این بیانیه گفته شده است: این صحبتها یک گفتگوی خصوصی است که چند سال پیش بوده است. بیل کلینتون در زمین بازی گلف، از این بدترها را به من گفته است. سخنانی که من گفته ام اصلا به اندازه حرفهای کلینتون نیست. به هرحال، اگر کسی از این حرفهایم ناراحت شده است، عذرخواهی می کنم.

ترامپ با حمله به زوج سیاسی بیل و هیلاری کلینتون گفت: من چیزهایی احمقانه به زبان آورده ام. اما تفاوت بزرگی بین حرف و عمل دیگر افراد وجود دارد. بیل کلینتون به طور عملی زنان را مورد آزار قرار داد و هیلاری کلینتون نیز به قربانیان خود حمله کرده و آنها را مورد اذیت و آزار قرار داده است.

 هیلاری کلینتون در توییتر خود درباره این نوار نوشته است: این بسیار وحشتناک است. ما نمی توانیم اجازه بدهیم این مرد رییس جمهور بشود. در جبهه جمهوریخواهان نیز انتشار این اظهارات بازتاب هایی داشته است. پل رایان، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته است از شنیدن این سخنان به شدت ناراحت شده است و کمپین انتخاباتی ترامپ باید کاری برای جبران این اشتباه انجام دهد. این شخصیت جمهوریخواه به عنوان یک راهکار پیشنهاد لغو کردن برنامه های انتخاباتی ترامپ در روز شنبه و عدم حضور ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در این روز را پیشنهاد کرده است.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا نیز در واکنش، این اظهارات ترامپ درباره زنان را  نفرت انگیز و غیر قابل پذیرش تحت هر شرایطی خوانده و تنها صدور یک بیانیه عذرخواهی از سوی ترامپ را برای جبران آن کافی ندانسته است.

با انتشار این نوار  کلینتون با رشد 18 درصدی از ترامپ پیش افتاد و توانست افکار عمومی آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد. 
روز گذشته نیز یک فیلم دیگر منتشر شده است که ترامپ حرف های سخیفی در خصوص دخترش می زند، هرچند که هنوز این فیلم به طور گسترده پخش نشده و بازتابی دریافت نگردیده اما اگر صحت آن مشخص شود قطعا فاصله هیلاری با ترامپ بیشتر خواهد شد.

حال بامداد 19 آبان ماه به وقت ایران دومین مناظره آمریکا در حالی انجام می شود که اگر ترامپ نتواند برگ برنده ای رو کند و افکار عمومی آمریکا را چرخش دهد قطعا انتخابات را از دست خواهد داد و در حسرت رئیس جمهور شدن آمریکا می ماند. ترامپ کسی بود که در اوایل رقابت ها توانست با مطرح کردن موضوع داعش و پیشنهاد هیلاری به ایجاد این گروه تکفیری فاصله زیادی از او بگیرد اما نتوانست بر این موج سوار شود و امروز به شدت عقب افتاده است. اگر قرار باشد او در این مناظره همانند مناظره قبلی عمل کند، در نظرسنجی های آتی هیلاری کلینتون فاصله اش را بیشتر خواهد کرد.

عمده نظرسنجی‌هایی که بعد از مناظره اول برگزار شدند کلینتون را پیروز مناظره معرفی کردند. با وجود پیروزی در مناظره اما در نظرسنجی‌ها کلینتون چندان رشدی نسبت به ترامپ نداشت.

همچنين بر اساس آخرین نظرسنجی انتخاباتی صورت گرفته، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همانند هفته‌های گذشته با اختلاف نبستا زیادی جلوتر از دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه خود  قرار دارد.

در این نظرسنجی ملی که از سوی خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس صورت گرفته است و نتایج آن روز گذشته منتشر شد، 43 درصد از رای‌دهندگان آمریکایی در بازه زمانی 30 سپتامبر تا 6 اکتبر (نهم تا پانزدهم مهرماه) اعلام کردند در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو به نامزد دموکرات‌ها رای خواهند داد؛ در حالیکه این رقم در مورد نامزد جمهوری‌خواهان 38 درصد برآورد شد.

کلینتون از آغاز ماه سپتامبر (11 شهریور) در تمامی نظرسنجی‌های هفتگی بین 4 تا 6 درصد جلوتر از ترامپ بوده است. در حالیکه نظرسنجی رویترز حاکی از اختلاف 5 درصدی کلینتون با ترامپ است، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز روز گذشته (جمعه)‌ با انتشار نتایج نظرسنجی اختصاصی خود، برتری کلینتون مقابل ترامپ را در آمریکا با دو اختلاف امتیاز، 44 به 42 درصد عنوان کرد. فاکس نیوز گزارش داد در نظرسنجی قبلی آن، کلینتون و ترامپ به ترتیب از 43 و40 درصد حمایت در بین رای‌دهندگان آمریکایی برخوردار بودند.
پیش بینی ها می گوید اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد، یک زن بر صندلی ریاست جمهوری خواهد نشست و خانواده کلینتون برای دومین بار در کاخ سفید ساکن خواهند شد و ترامپ نیز به همان برنامه سازی های  فکاهی خودش ادامه می دهد.