۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

گزارشی از رونمایی از تقویم تاریخ دفاع مقدس

روح‌الله حسینیان در مراسم رونمایی از چند کتاب دفاع مقدس، اظهار داشت: برخی به اشتباه عنوان می‌کنند که ما نیز باید همانند آلمان نظامی‌گری را کنار گذاریم اما آنها شکست خورده بودند و ما این گونه نیستیم.
کد خبر : ۳۲۸۱۳۴
صراط: روح‌الله حسینیان در مراسم رونمایی از چند کتاب دفاع مقدس، اظهار داشت: برخی به اشتباه عنوان می‌کنند که ما نیز باید همانند آلمان نظامی‌گری را کنار گذاریم اما آنها شکست خورده بودند و ما این گونه نیستیم.

به گزارش فارس، مراسم رونمایی از آخرین عناوین چاپ شده مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس، کتاب صوتی شهید سپهبد صیاد شیرازی و نقش زنان در دفاع مقدس با حضور امیر سرتیپ موسوی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی  در سخنانی اظهار داشت: سؤال این است آیا تاریخ مجموعه‌ای است از اتفاقات و تصادفات یا تاریخ موجودی هدف‌دار و دارای مبدأ، معاد و دارای غایتی است؟

وی افزود: در این جلسه چند سؤال را مطرح می‌کنم؛ نخست اینکه آیا زنده ماندن حضرت موسی و در نتیجه سرنگون کردن رژیم فرعون در مصر معلول یک محاسبه غلط و تصادف بود؟ در جنگ دو ابرقدرت ایران و رم بعد از اینکه ایران پیروزی‌های چشمگیری به دست آورد و خسرو ایرانی در پناه این تهاجمات و پیروزی‌ها عاشق شیرین ترسا شد و به جای بازسازی به عیش و نوش مشغول شد آیا حاصل یک تصادف بود که در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم موجب شکست بسیار سنگین ساسانیان در مقابل رومیان شد و همان باعث تضعیف نظام شاهنشاهی ایران شد که مسلمانان چند سال بعد از این کشور را ساقط و نظام شاهنشاهی را به هم بریزند آیا اینها معلول یک عیش و نوش و تن دادن یک پادشاه به زن‌بارگی بود؟

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی  با اشاره به لیله‌المبیت همان شبی که حضرت علی به جای پیامبر (ص) در بستر ایشان آرمیدند اظهار داشت: این امر باعث شد یک نظام نوین فکری در جهان شکل گیرد که امروز خار چشم دشمنان و بشریت قرار گرفته است. آیا اگر شمر و یزید می‌دانستند شهادت حسین (ع) چنین پیامد و تاریخی برای آنها خواهد داشت و حسین همواره الهام‌بخش نسل‌های بشریت می‌شود آن را مرتکب می‌شدند؟

حسینیان با تأکید بر اینکه امروز امام حسین (ع) پیام‌رسان و مبلغ تشیع در جهان قرار گرفته و این حوادث در جهان تنها به شکل یک عزاداری نمود ندارد، گفت: پشت تمام این ماجراها یک ایجاد هماهنگی در جهان است که قطعاً پذیرفتن تشیع را راحت‌تر کرده و مقدمه‌سازی برای حکومت حضرت مهدی (عج) خواهد بود.

وی افزود: آیا وقتی بنیانگذاران ارتش شاهنشاهی بنیان یک ارتشی را برای حفظ تخت و تاج می‌ریختند و آمریکاییان نیز از آنها با ارائه سلاح‌های مختلف حمایت می‌کردند به فکرشان خطور می‌کرد روزی همین ارتش مقتدر و با جرأت یک روز تحت فرماندهی سلاله حضرت زهرا (س) قرار گیرد؟

وی در ادامه با تأکید بر اینکه قطعاً اگر این موارد حتی به ذهن رضاشاه نیز می‌رسید این امر را ایجاد نمی‌کرد چرا که او با روحانیت دشمنی داشت و موجبات چنین امری را پایه‌گذاری نمی‌کرد، گفت: چه کسی باورش می‌شد ارتش با آن اهداف برای منزوی کردن دیگران در جهان به این قدرت برسد و رسالت این ارتش حمایت از این نظام باشد. ما وقتی که به حوادث تاریخی می‌نگریم درمی‌یابیم که این گونه نبوده که تاریخ مجموعه‌ای از حوادث و تصادفات بی‌هدف باشد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی  با اشاره به بخش‌هایی از آیات کلام خدا و تأکید بر تاریخ اظهار داشت: در قرآن ‌آمده تاریخ هم مانند طبیعت هدفدار است ولی چه کسی باورش می‌شد وقتی آمریکا به عراق حمله کرد نتیجه این حمله یک حکومت شیعی در عراق باشد. همه دنیا دست به دست هم دادند تا مقابل این انقلاب را بگیرند که پیروز نشود اما به اذن خدا پیروز شد پس تاریخ هدفمند است.

حسینیان گفت: ارتش هم یکی از آن اجزای بسیار هدفمند تاریخی است. انسان وقتی در مورد تأسیس ارتش فکر می‌کند در مورد بنیان، استوانه‌ها، تعلیمات و پایداری‌های هشت سال دفاع مقدس درمی‌یابد به قول امام حسین (ع) کور باد چشمی که تو را نبیند.

وی با اشاره به وقایع منطقه و اتفاقاتی که در حال حاضر در کشور یمن رخ می‌دهد، بیان داشت: در پشت این قضایا چه مصالحی قرار دارد. در طول تاریخ دیدیم که موسی (ع) در دامن فرعون رشد کرد ولی هم او باعث براندازی نظام فرعونی شد. همان ارتشی که درست شده بود برای برخورد با روحانیت احدی باورش نمی‌شد که فرمانده کل همین ارتش، یک روز از سلاله پیامبر (ص) آن را رهبری کند بنابراین تاریخ برای ما عبرت است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با غلط و اشتباه خواندن سخن برخی که امروزه عنوان می‌کنند ما مثل آلمان نظامی‌گری را باید کنار بگذاریم، گفت: این حرف اشتباه است و آن را برخی به اشتباه بیان می‌کنند چرا که آلمان شکست خورده بود ولی ما این گونه نبودیم.

حسینیان در پایان سخنان خود ابراز داشت: 40 جلد کتاب برای ارتش پیش‌بینی کرده بودیم اما این در ابتدای مسیر بود زیرا بعد به 80 و حالا نزدیک به صد جلد کتاب داریم اما هر چه نوشته شود تاریخ بسیار پهناوری است که از آن کم نوشته شده است تا امروز 36 جلد کتاب در مورد تاریخ دفاع مقدس به چاپ رسیده که امیدواریم این زحمات به نسل‌های آتی منتقل شود.

* موسوی: شهید صیاد شیرازی معروف به آقای برنامه بود

امیر سرتیپ موسوی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با این جمله معروف که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود سخنانش را آغاز کرد و اظهار داشت: این سخن نقلی است از مرحوم علامه امینی قریب به این  مضمون که از ایشان پرسیدند چرا شما اینقدر برای اباعبدالله و عاشورا روضه می‌خوانید، مگر موضوعات دیگری در تاریخ نیست که به آنها نیز این گونه بپردازید که ایشان فرموده بودند اگر ما برای غدیر این کارها را کرده بودیم عاشورا رخ نمی‌داد و امروز سرنوشت  جامعه بشریت طور دیگری بود.  بنابراین ذکر عاشورا و یا داوری آنچه در آن نیم‌روز گرم در کربلا رخ داد و البته مقدمات و مؤخرات و پیامدهای آن بود که از صاحبان سخن در این عرصه می‌شنویم و حداقل دو هدف کلی را برای همه ما در پی دارد.

وی یکی از این موارد را صیقل یافتن دلها دانست و تصریح کرد: یکی اینکه این آینه دلها طبیعی است که به مرور زمان لکه سیاه می‌گیرد و باز به عاشورا فرا می‌رسد زنگارها از دلها پاک می‌شود و یاد کربلا و یاد آن سخنان بلند و رفتارهای سازنده‌ای که دیده‌ایم قلبهای ما را به حالت اولیه خود نزدیک می‌کند اما فایده دوم این است که این چراغ روشن هدایت بشریت همچنان باقی می‌ماند و یادش در اذهان همه برای عاشقان اباعبدالله (ع) گرامی داشته شده و این چراغ روشن است.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر این مهم که مبدأ تاریخی دوران دفاع مقدس و اگر نگوییم حداقل یکی از نزدیک‌ترین وقایع به حادثه عاشورا بود، گفت: بدون تردید آنچه در دفاع مقدس اتفاق افتاد با رهبری حضرت امام (ره) ملهم از عاشورا و آموزه‌های اباعبدالله بود و در واقع دفاع مقدس یک تابلوی نقاشی محدودی از پهنه وسیع عرصه عاشورا است و به فرموده حضرت آقا نمی از یم؛ یک قطره از دریای عاشوراست.

امیر سرتیپ موسوی ابراز داشت: باید برای روشن نگه داشتن چراغ دفاع مقدس به شکل‌های گوناگون تلاش کنیم. این چراغ را هر روز فروزان‌تر نگاه داریم. بنابراین کار برای دفاع مقدس بسیار شده است ولی یکی از اقدامات شایسته همین کارهایی است که مرکز اسناد انجام داده است.

وی به مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد این مجموعه منحصر به فرد است شاید آنهایی که آغازگر این مسیر برای تدوین تقویم بوده‌اند تصورشان این بود در 30 جلد جمع و جور خواهد شد اما پس از استخراج اسناد دریافتند این دامنه همچنان ادامه‌‌دار خواهد بود. امیدوارم به زودی به نتیجه برسد و شاهد مجلدات دیگر نیز باشیم.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در حوزه تقویم تاریخ دفاع مقدس یک آرزو دارم که امیدوارم محقق شود و آن اینکه تمام نیروهای فعال در دفاع مقدس اعم از زمینی، دریایی، هوایی، سپاه و حتی نیروی انتظامی روزی کتابی را در کنار هم تألیف کنند تا مشخص شود مثلاً در روز 31 شهریور و در رأس ساعت 10 کدام نیرو چه کرده است چرا که تمام این نیروها در آن روزها دخیل بودند و از آ‌ن زمان بسیاری سؤال‌ها پاسخ داده می‌شود و بسیاری از اختلاف‌نظرهای موجود برطرف می‌گردد.

امیر سرتیپ موسوی افزود: رونمایی از کتاب نقش زنان در دفاع مقدس نشان می‌دهد همه آنچه ما در دوران دفاع مقدس به نام امداد غیبی از آن صحبت می‌کنیم صحیح است چرا که نقش زنان، همسران و مادران در دوران هشت سال دفاع مقدس بی‌بدیل بوده است. شک هم نداریم و من معتقدم بزرگترین امداد غیبی روحیه این بانوان در دفاع مقدس بوده است البته عکس‌ها و تصاویر بسیاری موجود است اما با رویکرد جدید و سؤالات این گونه، تا به حال پرداخت نشده بود که در این کتاب مورد دقت قرار گرفت و حاصل آن تدوین و تهیه کتاب ارزشمند، تاریخی و وزین شده است.

وی به کتاب صوتی شهید سپهبد صیاد شیرازی هم اشاره کرد و با بیان اینکه من دوران کوتاهی افتخار شاگردی سپهبد شهید را داشتم، گفت: در مورد شهید صیاد انصافاً تاکنون صحبت‌های خوبی شده است، او سوارکار عرصه خلوص و شجاعت و ایثار بود و خداوند همه به آن فرد شهادت را اهدا کرد و شاهدیم مردم نیز با همزمان با سالگرد ایشان تدارک مراسم‌های مختلفی را در شهرها و روستاها می‌دهد اما باز هم خیلی حرفهای ناگفته مانده است و یکی از ویژگی‌های امیر شهید سپهبد صیاد شیرازی تبیین بود زیرا سپهبد صیاد شیرازی انسان بود که خودش اتفاقات را تبیین می‌کرد یعنی بلافاصله پس از عملیات در جلسات مختلف تمام ابعاد عملیات را برای مستمعین مختلف تبیین می‌کرد.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از شهید صیاد تعداد بسیاری دفترچه یادداشت باقی مانده است او معروف به آقای برنامه بود زیرا دقت داشت و هر روز موارد را جزء به جزء می‌نوشت که چه باید بکند بنابراین این یادداشت‌ها اسناد ارزشمندی هستند که در کنار نوارهای سخنرانی می‌تواند منتشر شود.

امیر سرتیپ موسوی به یکی از اقدامات ارزشمند شهید صیاد شیرازی با عنوان هیأت معارف جنگ اشاره کرد و بیان داشت: این مهم یکی از کارهای بزرگ شهید بود چرا که با تعدادی از دوستان خودشان کار را بدون هیچ مواجب ریز و درشتی آغاز کرد یکی از خصوصیات تقویم‌های شهید صیاد این است که رگه‌های خلوص و رگه‌های پالایش شده از تعصبات غلط در آن زده شده یعنی بدون اینکه به جایی گرایش خاصی داشته باشند موارد را با لفظ زیبای خود بیان کرده است.