۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷

درخواست ظریف از کری در مورد نشست لوزان

وزیر امور خارجه ایران شخصاً خواستار حضور مقامات مصر در مذاکرات سوریه شد.
کد خبر : ۳۲۹۲۳۲
صراط: وزیر امور خارجه ایران شخصاً خواستار حضور مقامات مصر در مذاکرات سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شخصاً خواسته است که مصر- پرجمعیت ترین کشور عرب و سنی خاورمیانه- در مذاکرات مهم لوزان پیرامون بحران سوریه شرکت نماید؛ اقدامی که می تواند به نگرانی ها در خصوص فاصله گرفتن قاهره از موضع سنتی و طرفدار غرب خود در منطقه دامن زند.

گفتنی است مذاکرات پیرامون حل بحران سوریه که شنبه گذشته با حضور «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در شهر لوزان سوئیس برگزار شد، در دستیابی به توافقی با روسیه بر سر یک استراتژی مشترک جهت پایان بخشیدن به مناقشه شش ساله در سوریه شکست خورد.

این در حالی است که روزنامه انگلیسی زبان گاردین ادعا می کند به متن رایانامه هایی دست یافته است که نشان می دهند «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از جان کری خواسته است تا از مصر برای شرکت در مذاکرات لوزان دعوت به عمل آورد.

طبق این رایانامه ها، ایران زمانی با حضور در مذاکرات لوزان موافقت کرد که از شرکت وزرای خارجه مصر و عراق در این مذاکرات اطمینان یافت.

دو کشور مصر و عراق از موضع ایران در قبال دولت بشار اسد حمایت می کنند. با این حال، مصر از اهمیت ویژه ای برخوردارست زیرا پرجمعیت ترین کشور عرب و سنی در منطقه خاورمیانه بشمار می رود.

از سوی دیگر،‌ ایران مایل نبود که در مذاکرات لوزان شمار کشورهای مخالف دولت سوریه- شامل ترکیه، قطر، عربستان سعودی و آمریکا- بر کشورهای حامی بشار اسد یعنی ایران و روسیه فزونی یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای برگزاری یک گردهمایی با حضور بازیگران مهم منطقه، روز چهارم اکتبر رایانامه ای برای وزیر امور خارجه کشورمان ارسال کرد. 

در این رایانامه،‌ جان کری هدف مذاکرات لوزان را یافتن راه حلی سیاسی و معقول عنوان کرد و در ادامه با ذکر نام شرکت کنندگان در این مذاکرات- روسیه، ایران، ترکیه،‌ قطر، عربستان سعودی و آمریکا- از محمد جواد ظریف پرسید که آیا وی روز شنبه پانزدهم اکتبر در نشست لوزان شرکت می کند یا خیر.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پرسش همتای آمریکایی خود گفت که تلاش می کند در این نشست شرکت نماید و در ادامه افزود: «چرا مصر [در این مذاکرات] حضور نداشته باشد؟»

لابی گری ایران برای حضور مقامات مصر در مذاکرات لوزان چند روز پیش از آن آغاز شد که مصر به همراه روسیه مانع از تصویب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در خصوص سوریه شدند؛‌ پیش نویسی که خواستار خاتمه حملات هوایی به حلب و عبور هواپیماها از فراز مناطق نظامی شده بود.

این اقدام مصر عربستان سعودی را که حامی مالی قاهره بشمار می رود، در بهت و حیرت فروبرد. نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل تصمیم مصر را «دردناک» خواند و افزود که «مواضع کشورهای سنگال و مالزی» در مقایسه با تصمیم مصر که عضو اتحادیه عرب بشمار می رود،‌ «به تصمیم اعراب نزدیک تر بود».

یک روز پس از آن نیز، ریاض کمک نفتی خود به مصر را که بالغ بر هفتصد هزار تن محصولات نفتی در ماه برآورد می شد، به حالت تعلیق درآورد.

این نخستین جدال آشکار میان مصر و عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور کنونی مصر در سال ۲۰۱۳ است.

برخی این اقدام مصر را یک اقدام کاملاً تاکتیکی می دانند. در واقع می توان گفت که در شرایط کنونی، دیدگاه مصر و ایران در خصوص بحران سوریه به یکدیگر نزدیک است. مصر خواهان یک دولت پایدار در سوریه و نگران رشد گروههای اسلام گراست. از سوی دیگر، نزدیکی گاه و بیگاه قاهره به مواضع مسکو ظاهراً تلاش برای فهماندن این نکته به غرب است که مصر گزینه های دیگری نیز در اختیار دارد.