۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳

هشدار پکن به ناو جنگی آمریکا در دریای چین

حرکت یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در مجاورت مجمع الجزایر مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی، با هشدار ناوهای جنگی چین برای ترک فوری منطقه روبرو شد.
کد خبر : ۳۲۹۳۰۴
صراط: حرکت یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در مجاورت مجمع الجزایر مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی، با هشدار ناوهای جنگی چین برای ترک فوری منطقه روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، حرکت یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در مجاورت مجمع الجزایر مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی در روز جمعه با هشدار ناوهای جنگی چین برای ترک فوری منطقه روبرو شد.

مقامات آمریکایی می گویند که این اقدام آمریکا به منظور مقابله با آنچه که واشنگتن تلاشهای پکن برای محدود نمودن آزادی دریانوردی در آبهای استراتژیک ارزیابی می کند،‌ صورت گرفت.

وزارت دفاع چین با «غیرقانونی» و «تحریک آمیز» خواندن این اقدام ناو آمریکایی، اعلام کرد که دو ناو جنگی چین به ناوشکن آمریکا هشدار دادند که منطقه مزبور را ترک نماید.

مقاماتی که نخواستند نامشان فاش شود،‌ بیان کردند که ناوشکن یو اِس اِس دیکیتر آمریکا «ادعاهای دریایی و افراطی» [چین] در مجاورت مجمع الجزایر «پاراسل» را- که چین بر سر آن با همسایگان خود مناقشه ارضی دارد- ‌به چالش کشید.

مقامات پیش بینی می کنند که آخرین گشت زنی دریایی آمریکا خشم پکن را برانگیزد و به تشدید تنشها در دریای چین جنوبی بیانجامد. این ناوشکن آمریکایی در آبهای مورد ادعای چین- نزدیک اما خارج از محدوده دوازده مایل دریایی این جزایر- کشتیرانی کرده است.

پنتاگون اعلام کرد که دیکیتر «در حال عبور از یک مسیر عادی و قانونی بود». یک مقام می گوید که سه قایق چین بطور مخفیانه این ناوشکن آمریکایی را که در نزدیکی جزایر تریتون و وودی در حال حرکت بود، تعقیب کردند.

کاخ سفید این گزارش رویترز را تأیید کرد.

گفتنی است این چهارمین باری است که آمریکا آنچه که ادعاهای دریایی بسیار افراطی چین در دریای چین جنوبی می خواند، به چالش می کشد.