۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

نخستین قهرمان جهان چه تیمی بود؟+عکس

شاید فکر کنید تیم ملی فوتبال اروگوئه در جام جهانی 1930 نخستین قهرمان جهان بود اما این‌چنین نیست.
کد خبر : ۳۲۹۵۲۶
صراط: شاید فکر کنید تیم ملی فوتبال اروگوئه در جام جهانی 1930 نخستین قهرمان جهان بود اما این‌چنین نیست.

به گزارش ایسنا، آیا اولین قهرمان جهان فوتبال اروگوئه بود که فاتح نخستین جام جهانی در سال 1930 شد؟ آیا انگلیس بود که در فینال المپیک 1908 پیروز شد؟ یا در بین تیم‌های باشگاهی، رئال مادرید به این عنوان دست یافت؟ هیچ کدام از این تیم ها را نمی توان نخستین تیم قهرمان جهان نامید. اولین تیم قهرمان بدون شک رنتون اف سی اسکاتلند بود. البته امروز دیگر چنین باشگاهی وجود ندارد و تیمی به نام همیلتون آکادمیکال جایگزینش شده است.

نخستین قهرمان جهان چه تیمی بود؟+عکس

در سال 1887، هیبرنیان، قهرمان لیگ اسکاتلند در دیداری دوستانه برابر «پرستون نورث‌اند» یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی انگلیس در آن زمان قرار گرفت و توانست دو بر یک پیروز شود. این بازی در کارت های تبلیغاتی The association football championship in the world نام گذاری شده بود و به همین علت هیبرنیان می توانست اولین قهرمان جهان نام بگیرد اما به علت رسمی نبودن این مسابقه، این اتفاق نیفتاد.

این بازی اما برای فدراسیون فوتبال، ایده‌ای شد تا بین دو تیم برتر هر لیگ، بازی برگزار شود. انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌ها برای تعیین قوانین این بازی باهم بحث کردند و در نهایت به نتیجه رسیدند. این دیدار بدون شک باعث اتحاد بیشتر هر دو کشور و همچنین موجب حفظ برقراری ارتباط با یکدیگر می شد.

سال بعد رنتون در جام قهرمانی اسکاتلند با شکست 6 بر یک کامبوسلانگ، به عنوان قهرمانی دست یافت. از طرفی وست‌برومویچ در فینالی تماشایی پرستون نورث‌اند را شکست داد و قهرمان انگلیس لقب گرفت. دو تیم قهرمان در دیداری به نام official world championship of the united kingdom and the world برابر هم قرار گرفتند. در آن زمان تنها در این دو کشور مسابقات فوتبال برگزار می شد. این دیدار در 19 می 1888 در کاتلین پارک گلاسکو انجام شد.

آن روز به شدت باران می بارید و وست برومویچ درخواست تعویق بازی را داد اما در نهایت این دیدار برگزار شد و اسکاتلندی ها چهار بر یک پیروز میدان شدند. این بار جام قهرمانی نیز وجود داشت. رنتون برای تثبیت موفقیت خود کمتر یک ماه بعد به انگلیس سفر کرد تا برابر پرستون قرار بگیرد. بازهم این تیم اسکاتلندی چهار بر دو پیروز شد. پس از این بازی‌ها، باشگاه‌های انگلیسی دیگر تمایل نداشتند برابر تیم های همسایه بازی کنند. به همین خاطر چنین جامی دیگر برگزار نشد. آن جام قهرمانی با گذشت زمان از یاد ها رفت و تقریبا هیچکس آن را به یاد نیاورد به جز ساکنین رنتون.