۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

لغو احتمالی مسابقات شطرنج زنان جهان در تهران

فدراسیون شطرنج درحالی هنوز نسبت به تعیین محل برگزاری مسابقات قهرمانی زنان جهان در تهران به نتیجه نرسیده که کیش را هم به عنوان گزینه‌ای جدید برای میزبانی موردنظر قرار داده است.
کد خبر : ۳۲۹۷۲۰
صراط: فدراسیون شطرنج درحالی هنوز نسبت به تعیین محل برگزاری مسابقات قهرمانی زنان جهان در تهران به نتیجه نرسیده که کیش را هم به عنوان گزینه‌ای جدید برای میزبانی موردنظر قرار داده است.

به گزارش مهر، بعد از مرحله دوم فصل گذشته رقابت های شطرنج گرندپری زنان جهان که سال گذشته در تهران برگزار شد، فدراسیون شطرنج موفق شد برای نخستین بار امتیاز میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان را هم به عنوان بزرگترین رویداد این رشته (در بخش بانوان) از فیده بگیرد.

رقابت های شطرنج قهرمانی زنان جهان اوایل سال 2017 میلادی به میزبانی ایران برگزار می شود. قرارداد موردنظر برای برگزاری این مسابقات در ایران یک ماه پیش طی نشستی که در وزارت ورزش و با حضور جفری بورگ، نماینده فدراسیون بین المللی شطرنج و نصرالله سجادی، معاونت قهرمانی وحرفه ای وزارت ورزش امضا شد و اینگونه میزبانی ایران رسمیت پیدا کرد.

بر این اساس فدراسیون شطرنج طی روزهای 22 بهمن ماه تا 15 اسفندماه میزبان 64 شطرنجباز شرکت کننده در مسابقات قهرمانی زنان جهان است. ابتدا تهران به عنوان محل برگزاری این مسابقات معتبر تعیین شد اما در حالیکه هنوز بررسی ها برای انتخاب سالن محل برگزاری مسابقات در تهران به سرانجام نرسیده است، منطقه آزاد کیش نیز به عنوان گزینه ای جدید برای برگزاری این رقابت ها مطرح شده است.

فدراسیون شطرنج سال گذشته سالن فدراسیون که عموما میزبان شرکت کنندگان در رقابت های داخلی این رشته است را برای برگزاری مرحله دوم مسابقات گرندپری بانوان انتخاب کرد اماتعداد شرکت کنندگان در مسابقات قهمرمانی زنان جهان و جایزه 450 هزار دلاری تعیین شده که سطح بالاتر این مسابقات را موجب شده است، می طلبد تا سالنی با ظرفیت و امکانات بهتر برای میزبانی انتخاب شود به خصوص اینکه هزینه بلیت و اقامت شطرنجبازان نیز بر عهده خودشان است.

بر همین اساس مسئولان فدراسیون شطرنج تا امروز مذاکراتی با دو هتل معتبر تهران (هتل آزادی و هتل اسپیناس پالاس) انجام داده اند. امکانات این دو هتل توسط جفری بورگ، نماینده فیده طی بازدیدی که وی از آنها داشت نیز تایید شده است با این حال هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده است چون به خاطر مطرح شدن کیش به عنوان محل برگزاری مسابقات، میزبانی تهران قطعی نیست.

مسئولان فدراسیون شطرنج اخیرا با لحاظ کردن شرایط مناسب منطقه آزاد کیش، مذاکراتی با مدیران این منطقه داشته اند تا در صورت امکان رقابت های شطرنج قهرمانی زنان جهان را آنجا برگزار کنند.  در صورتیکه پاسخ مسئولان منطقه آزاد کیش مثبت باشد، محل برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان از تهران به کیش منتقل می شود اگرچه برگزاری مسابقات در این جزیره هم شرایط خاص خودش را دارد.

مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد توضیح داد: کیش از هر نظر برای میزبانی مسابقاتی مانند شطرنج قهرمانی زنان جهان ایده آل است فقط اینکه در صورتی می توانیم مسابقات را به این جزیره منتقل کنیم که مسئولانش هزینه های سنگین مسابقات را تقبل کنند.

وی بایادآوری اینکه مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان 2 میلیارد تومان برای فدراسیون هزینه دارد، گفت: برای تامین این هزینه باید اسپانسر جذب کنیم. قاعدتا حامیان مالی علاقمند به برگزاری مسابقات در تهران هستند و در این صورت بیشتر و بهتر حاضر به همکاری می شوند. به همین دلیل است که می گویم در صورتی می توانیم مسابقات را در کیش برگزار کنیم که هزینه های آن توسط مسئولان جزیزه تامین شود.

رئیس فدراسیون شطرنج در مورد اینکه فیده با تغییر احتمال محل برگزاری مسابقات از تهران به کیش مشکلی ندارد؟، گفت: مشکلی نیست. هر اقدامی را با هماهنگی فیده و بعد ازاعلام موافقت آنها انجام می دهیم. امکانات کیش برای میزبانی مسابقات بین المللی بسیار ایده آل و کامل است.