۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

توضیح قاسمی درباره موضع ایران درقبال موصل

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: امیدواریم با مدیریت و جدیتی که در دولت عراق وجود دارد، پاکسازی موصل از عناصر داعش صورت پذیرد و موصل به جایگاه قبلی خود بازگردد.
کد خبر : ۳۲۹۸۱۸

صراط: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: امیدواریم با مدیریت و جدیتی که در دولت عراق وجود دارد، پاکسازی موصل از عناصر داعش صورت پذیرد و موصل به جایگاه قبلی خود بازگردد.

به گزارش فارس بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درگذشت رضا رستمی خبرنگار را به خانواده وی و جامعه رسانه‌ای تسلیت گفت.

* هیچ کشوری در منطقه حق ندارد بدون همکاری و همیاری و مجوز دولت حاکم بر عراق در عراق دخالت کند

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضع جمهوری اسلامی در قبال آزادسازی موصل توسط نیروهای ارتش عراق و بسیج مردمی و اظهارات اخیر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره موصل با بیان اینکه نگاه ما درباره حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مشخص است و بارها به صورت شفاف اعلام شده، عنوان کرد: موصل بخشی از خاک عراق است که متاسفانه مدت‌ها مورد تاخت و تاز عناصر تکفیری و داعش قرار گرفته و فجایعی در این منطقه رخ داده است.

وی افزود: امیدواریم با مدیریت و جدیتی که در دولت عراق وجود دارد این اتفاق مثبت یعنی پاکسازی موصل از عناصر داعش صورت پذیرد و این داستان خیلی طولانی نشود و هرچه زودتر عملیاتی که باید به انتها برسد، توسط دولت عراق انجام شود و موصل به جایگاه قبلی خود بازگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما برای تمامی مذاهب، قبایل و قومیت‌ها در عراق احترام قائل هستیم و بحث آنها را از عناصر تروریست و تکفیری‌های افراط‌گرا جدا می‌کنیم، اظهار داشت: امیدواریم آزادسازی موصل در وضعیت مناسب و مطلوبی انجام شود و به حاکمیت بیشتر و تقویت تمامیت ارضی عراق نزدیک شویم. 

قاسمی ادامه داد: این آرزوی ما و همه دلسوزانی است که به ثبات و امنیت منطقه فکر می‌کنند و همه باید از این موضع پیروی کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: دیگرانی که علاقمندند در مبارزه با تروریسم در داخل عراق شرکت کنند، یک راه بیشتر ندارند و آن تفاهم، گفت‌وگو، مفاهمه و رسیدن به یک راهکار مشخص با دولت عراق و با مجوز این دولت است.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری در منطقه حق ندارد بدون همکاری و همیاری و مجوز دولت حاکم بر عراق در مسئله عراق حضور یابد و دخالت داشته باشد.

قاسمی حضور بدون مجوز را امری ناپسند و غلط خواند و گفت: اگر مجوزی صورت نگیرد چنین وضعیتی در همه جهان و منطقه باب و رایج خواهد شد و بدعت بسیار خطرناکی است که می‌تواند گریبانگیر کسانی شود که امروز این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به کشورهایی که در گذشته به گفته وی از طریق مرزهایشان کمک کردند که برخی عناصر افراطی وارد بعضی از کشورهای بحرانی شده و از این طریق به تقویت تروریسم کمک کردند، عنوان کرد: ما پیش‌بینی می‌کردیم که این مشکل به خودشان برمی‌گردد و آنها را در مخمصه جدی قرار می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم بحث موصل در روند جدی و با تلفات کمتر حل و فصل شود و شاهد ثبات بیشتری در عراق باشیم.

* قابل قبول نیست که به بهانه مبارزه با تروریسم حاکمیت دیگران نقض شود

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای اخیر مقامات ترکیه درباره مالکیت موصل و انجام عملیات نظامی در موصل گفت: بحث تروریسم و مقابله با تروریسم در منطقه و در سطح جهان بحث بسیار مهمی است. هر دولتی که با تروریسم می‌تواند و باید مبارزه کند قطعا کار درستی انجام می‌دهد، ولی به هیچ وجه قابل قبول نیست که به بهانه مبارزه با تروریسم و هرگونه جنایت دیگر، ما حاکمیت دولت‌های دیگر را نقض کنیم و بدون مجوز و اجازه دولت مرکزی که منشعب از مردم است به صورت یکجانبه و یک طرفه ورود کنیم و نقض حاکمیت را انجام دهیم.

قاسمی تصریح کرد: هرگونه مشارکت در این زمینه باید با هماهنگی، اطلاع و مجوز دولت مرکزی باشد و هر آنچه دولت مرکزی چه در عراق و چه در هر جای دیگری بپذیرد می‌‌تواند مورد احترام دولت‌ها و ملت‌ها قرار بگیرد.

* راهکار از پیش تعیین‌شده‌ای برای مذاکره با اروپا و برگزاری جلسات درباره سوریه وجود ندارد

خبرنگاری درباره ساز و کار مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا درباره سوریه و همچنین سفر کمیسر اتحادیه اروپا در امور پناهندگان و اینکه آیا در خصوص پناهندگان سوری گفت‌وگو خواهد شد، سوال کرد که قاسمی با اشاره به اظهارات اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص اینکه ایران و عربستان می‌توانند در بحث سوریه نقش‌آفرین باشند اظهار داشت: نقش‌آفرینی می‌تواند وجوه مختلف مثبت و منفی داشته باشد.

وی در توضیح بیشتر گفت: اینکه ایران نقش مثبتی در سوریه ایفا کرده و در کنار مردم و دولت این کشور قرار داشته و از آنها حمایت می‌کند، امری مشخص است. نقش عربستان هم نقش دیگری است که برای منطقه و اتحادیه اروپا چندان پوشیده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متاسفانه برخی دولت‌های منطقه نقش منفی در بی‌ثبات کردن سوریه و تقویت تروریسم و افراط در این کشور داشتند، اظهار داشت: راهکار از پیش تعیین‌شده‌ای برای مذاکره با اروپا و برگزاری جلسات در این خصوص وجود ندارد ولی تماس‌ها با اتحادیه اروپا درباره مسائل دوجانبه، منطقه، سوریه، عراق و دیگر کشورها برقرار است.

وی درباره سفر کمیسر اتحادیه اروپا اظهار داشت: دستور کاری که برای سفر ایشان مطرح است پناهندگانی است که از سال‌ها پیش در داخل ایران اقامت داشتند و می‌توان در این راستا درباره همکاری‌های آتی با اتحادیه اروپا صحبت کنیم و اینکه بتوان آن را به این تعبیر کرد که پناهندگان سوری هم در دستور کار مشخص طرفین بوده، من اطلاع کافی ندارم. تصور می‌کنم می‌توانیم در کلیت موضوع پناهندگان در کل منطقه با اتحادیه اروپا، تبادل نظر و مبادله فکر و اندیشه داشته باشیم.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به تجربه موفق ایران در دهه‌های گذشته در میزبانی از پناهندگان افغان، عراقی و اکراد می‌توانیم در دیگر نقاط جهان و به خصوص در مورد برخی کشورهای اسلامی مشورت‌های لازم را به اتحادیه اروپا بدهیم.

* شلیک چند گلوله به نزدیکی سفارت ایران در آنکارا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خبر منتشر شده درباره شلیک چند گلوله به نزدیکی سفارت ایران در آنکارا با بیان اینکه اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم یادآور شد: ممکن است گهگاهی در آمد و شد نیروهای امنیتی با عناصر خاص درگیری‌هایی رخ دهد که تصادفا در نزدیکی سفارت ما رخ داده باشد و من تا این لحظه خبر دقیق و موثقی در این خصوص ندارم.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین سفرای ایران در دمشق، مسقط و برن عنوان کرد: ما روابط بسیار ویژه‌ای با عمان، سوریه و سوئیس داریم و این کشورها برای ما از اهمیت برخوردارند و تعجیل داریم که سفرای مورد نظر هرچه زودتر کارهایشان به فرجام برسد.

وی پروسه تعیین سفیر را پروسه‌ای طولانی‌مدت برشمرد و افزود: به دلیل پیچیدگی‌هایی که پیش آمد نتوانستیم سفرای جایگزین را تعیین کنیم. سفیر ما در سوریه تا لحظه آخر حضور داشت و امیدواریم هرچه زودتر با جدیت وزارت خارجه و ریاست جمهوری این خلاء پر شود.

* نشست کاری تدوین کنوانسیون ویژه رژیم حقوقی دریای خزر

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست کاری تدوین کنوانسیون ویژه حقوقی دریای خزر که از روز گذشته در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: ما در ادوار گذشته به موفقیت‌های زیادی در خصوص این کنوانسیون دست یافتیم و توانستیم بسیاری از ابهامات و پیچیدگی‌ها را با رایزنی‌های مشترک کشورهای پنجگانه حل و فصل کنیم و امیدواریم اجلاس کنونی که بعدازظهر امروز خاتمه می‌یابد بتواند برخی از ابهامات باقی مانده را کمتر کند.

* عربستان هرچه سریع‌تر از یمن خارج شود

به گزارش خبرنگار فارس، سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی در خصوص یمن با بیان اینکه پس از تجاوز عربستان به یمن موضوع یمن بیش از پیش پیچیده شده و گذر زمان آن را پیچیده‌تر کرده است، اظهار داشت: امروز با شرایط غامضی در یمن مواجهیم.

وی با اشاره به استقبال جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در یمن عنوان کرد: متاسفانه عربستان آتش‌بس را رعایت نکرد و آتش‌بس شکسته شد و به نظر می‌رسد وضعیت یمن می‌تواند پیچیده‌تر از گذشته شود.

قاسمی تصریح کرد: عربستان هرچه زودتر باید و لازم است که از یمن خارج شود و خروج هرچه سریع‌تر از یمن به نفعش می‌باشد. استمرار این وضعیت عربستان را به چالش‌های بزرگ‌تری در منطقه و جهان خواهد کشاند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که روند کنونی در یمن به هیچ وجه به نفع عربستان نیست، عنوان کرد: اگر عربستان با خردگرایی بیشتری به مسئله نگاه کند باید هرچه سریع تر به این تراژدی غم‌انگیز خاتمه داده و از بمباران مناطق یمن دست بردارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه ادامه داد: اولین تصور و توقعی که از دولت عربستان بود این بود که آتش‌بس را دقیقا اجرا کند که متاسفانه شاهد آن نبودیم و ما از آینده یمن و کشتار وحشیانه در آنجا به خصوص با بمباران بیمارستان‌ها، نواحی مسکونی و به ویژه در پی بمباران اخیر مجلس عزاداری که شوکی برای جامعه بشریت بود، نگران هستیم و وضعیت بسیار نگران‌کننده و خطرناک است.

قاسمی گفت: امیدواریم دولت ریاض آتش‌بس را بپذیرد و حملات خود را متوقف کند تا به کمک سازمان ملل و تحت مدیریت این سازمان آتش‌بس جدی و شرایط برای مذاکرات و یافتن راهکارهای سیاسی در منطقه و یمن برقرار شود.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز