۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴

روحانی: قدرت‌های بزرگ با تروریست‌ها بازی می‌کنند

رئیس جمهور گفت: با مداخله کشورهای خارجی در زمینه مبارزه با تروریسم بدون هماهنگی با کشور میزبان مخالف بوده و این مسئله را یک مشکل می‌دانیم، زیرا سبب بروز نا امنی در کشور می‌شود.
کد خبر : ۳۲۹۸۴۳

صراط: رئیس جمهور گفت: با مداخله کشورهای خارجی در زمینه مبارزه با تروریسم بدون هماهنگی با کشور میزبان مخالف بوده و این مسئله را یک مشکل می‌دانیم، زیرا سبب بروز نا امنی در کشور می‌شود.

به گزارش فارس از اراک، حسن روحانی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در پایان سفر دو روزه خود به استان مرکزی که در شهرستان خمین برگزار شد، با اشاره به وضع تروریسم در کشور اظهار کرد: منطقه سال‌ها است با مسئله تروریسم مواجه بوده که آثار آن برای منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است و به عبارتی قدرت‌های بزرگ با تروریست‌ها بازی می‌کنند، زیرا قدرت‌های بزرگ با دارا بودن ابزار تروریستی اگر بخواهند سردمداران این گروه‌ها را نابود کنند، توان کافی دارند.

وی همچنین افزود: ما با مداخله کشورهای خارجی در زمینه مبارزه با تروریسم بدون هماهنگی با کشور میزبان مخالف بوده و این مسئله را یک مشکل می‌دانیم، زیرا سبب بروز نا امنی در کشور می‌شود.

رئیس جمهور بیان داشت: ما باید به تمامیت ارضی و مرزهای جغرافیایی کشورهای دیگر احترام بگذاریم، نجات انسان‌های بی‌گناه و ارائه خدمات به این افراد مورد توجه دولت است و ما در حد توان و خواست کشورهای دیگر به آنها کمک خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: با هماهنگی دولت عراق برنامه‌ریزی مفصلی در این کشور از سوی تمام نیروهای مردمی، نظامی برای نجات موصل انجام شده است.

رئیس جمهور افزود: در استان مرکزی قابلیت‌های بسیاری وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی تاکنون در این استان انجام شده که باید از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه دولت هم‌اکنون رونق اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود است، تصریح کرد: تلاش داریم پنج درصد رشد اقتصادی را تا پایان امسال محقق کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش برای ایجاد ظرفیت تولید در بنگاه‌های تولیدی و استفاده کامل از ظرفیت این بنگاه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد، بیان کرد: این مهم به استانداران سراسر کشور ابلاغ و به آنها تاکید شده در جاهایی که لازم است و ظرفیت وجود دارد به این واحدها در رونق تولید کمک شود.

روحانی ادامه داد: اگر صاحبان صنایع و تولیدی‌ها با بانک‌ها مشکل دارند، دولت به دنبال این است تا با ارائه تسهیلات این مشکلات را کاهش دهد و به صاحبان صنایع و بنگاه‌های تولیدی کمک کند.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات برای 7 هزار و 500 واحد تولیدی در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: از این تعداد 12 هزار و 500 واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند که بیش از سهم در نظر گرفته شده بوده و دولت حاضر است بیش از 16 هزار میلیارد تومان تعیین شده را در این زمینه هزینه کند.

رئیس جمهور مشکل اصلی تعداد زیادی از بنگاه‌های صنعتی را فناوری ضعیف و پایین بودن قدرت رقابتی دانست و گفت: این مسئله موجب شده رقابت در کشور وجود نداشته باشد، این در حالی است که کشورهای فراوانی وجود دارند که می‌خواهند با تجار ایران کار کنند.

روحانی بیان کرد: استان مرکزی از این نظر دارای ظرفیت است و باید از فناوری‌های داخلی و خارجی در این زمینه به درستی استفاده کند.

وی ادامه داد: این استان دارای امنیت کافی و جاذبه‌های گردشگری و همچنین ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی است که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره‌برداری صورت گیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آبیاری نوین در بخش کشاورزی در استان دارای امنیت بسیار زیادی است.

روحانی افزود: یکی دیگر از مشکلات استان محیط زیست است که مورد تاکید و توجه مردم است، البته در مورد تالاب میقان، در زمینه ریزگردهای داخلی اقدامات خوبی انجام شده و این گرد و غبار که یکی از دلایل آلودگی است، کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: آمار بیکاری زنان کاهش یافته و این روند، روند درست و خوبی است و باید تلاش شود، در زمینه رفع مشکلات دیگر از جمله حمل و نقل و جاده که جزو مشکلات دیگر است راهکارهای لازم ارائه شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: ایجاد پتروشیمی و شرکت خودرو در خمین باید با جدیت پیگیری و نهایی شود.

روحانی ادامه داد: در این سفر 54 طرح و پروژه با ارزش 915 میلیارد تومان تصویب شده که باید در مدت زمان دو سال آینده اجرایی و عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج دفاتر واحدهای صنعتی استان از تهران گفت: بر مبنای سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان انجام شده و بر اساس قانون بودجه سالانه استان به قانون تبدیل می‌شود و ما باید به آن قانون عمل کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: همه استان‌ها باید تلاش کنند اعتبار بیشتری را به منظور رونق اقتصادی جذب کنند.

روحانی همچنین پیرامون تخصیص اعتبار به بنگاه‌های اقتصادی خاطر نشان کرد: مبنای دولت این است که بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی و مردم واگذار شود، اما هر بنگاه در زمینه جذب بازار و فروش با جدیت گام بردارد.

وی ادامه داد: بنگاه‌های کوچک و متوسط با توجه به بازدهی که دارند در اولویت کار دولت قرار دارند زیرا می‌توانند در اشتغال‌زایی نیز موثر واقع شوند.

رئیس جمهور یادآور شد: این بنگاه‌ها نیز به تسهیلات، تنفس و تحول در فناوری نیاز دارند.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر آلودگی هوا و میزان سرطان گفت: آلودگی هوا بر سلامت افراد تأثیرگذار است، اما در مورد اینکه بروز سرطان با آلودگی ارتباط دارد، باید کار علمی انجام شود، البته کارهای زیادی تاکنون در زمینه کاهش آلودگی در این منطقه انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت تصمیم دارد ناوگان عمومی را بهینه سازی کند و در زمینه نوسازی این بخش‌ها گام بردارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: نیروگاه شازند نباید از سوخت مایع استفاده کند و سوخت گاز باید جایگزین آن شود.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در زمینه رفع مشکلات تالاب میقان در دستور کار است که با جدیت پیگیری می‌شود.

رئیس جمهور افزود: کارخانه آلومینیوم نیز در حال بهسازی است، که با توجه به تخصیص اعتبار 300 میلیارد تومانی به ساخت و احداث کارخانه آندسازی در خارج از شهر اراک ظرف 24 ماه عملیات اجرایی در این کارخانه باید آغاز شود.

وی بیان کرد: در این سفر به حوزه بهداشت و درمان 121 میلیارد تومان اختصاص یافت، البته هم‌اکنون کمبود تخت بیمارستانی در سراسر کشور مطرح است و افزایش این تخت‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و در برخی جاها سرمایه‌گذاران خارجی مد نظر قرار دارد، اما کلیت آن مورد تاکید دولت است.

رئیس جمهور گفت: دولت یک طرح عمومی را در این زمینه برای کل کشور در نظر دارد که قرار است 20 هزار تخت بستری ایجاد کند که ما با 10 هزار تخت موافقت کرده‌ایم.