۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳

هادی اختیاراتش را از دست می دهد

منابع نزدیک به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن طرح جدیدی به انصارالله و کنگره مردمی یمن برای حل بحران یمن پیشنهاد داده که بخشی از جزئیات آن فاش شده است.
کد خبر : ۳۲۹۸۶۶
صراط: منابع نزدیک به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن طرح جدیدی به انصارالله و کنگره مردمی یمن برای حل بحران یمن پیشنهاد داده که بخشی از جزئیات آن فاش شده است.

به گزارش فارس، منابع نزدیک به سازمان ملل جزئیات طرح جدید «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن را فاش کردند که بر اساس آن رئیس جمهور مستعفی که در عربستان مقیم شده، اختیاراتش را از دست می‌دهد.

هادی، بی‌اختیار می‌شود

با توجه به حضور فرستاده سازمان ملل در صنعاء شبکه خبری «المیادین»، گزارش داد ولد الشیخ روز دوشنبه (امروز) در دیدار با هیأت انصار الله و کنگره مردمی یمن که هیأت صنعا نامیده می‌شود طرحی جامع ارائه داده که جزئیات دقیق پیشنهادات سازمان ملل برای حل سیاسی و نظامی بحران یمن را شامل می‌شود.

بر اساس این خبر اگر طرف‌های یمنی بر پیشنهاد جدید ولد الشیخ توافق کنند، باید برای «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن معاونی جدید انتخاب شود و «علی محسن الاحمر» معاون فعلی او 24 ساعت بعد از امضای توافق استعفای خود را ارائه دهد.

به گفته این منابع بر اساس این طرح هادی نیز باید همه اختیارات خود را به معاون جدید‌ش انتقال دهد و معاون جدید که به صورت توافقی انتخاب شده باید دستور تشکیل دولت وحدت ملی را بدهد که اعضای آن به صورت منصفانه از میان حامیان هادی، انصار الله و کنگره مردمی یمن ظرف 30 روز انتخاب می‌شوند.

بر اساس این خبر این طرح بر لزوم ایجاد اصلاحات در قانون اساسی یمن، به رأی گذاشتن آن و سپس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یک سال بعد از امضای توافق تأکید دارد.

در زمینه نظامی هم بر اساس این طرح باید از صنعا، تعز و حدیده در طول یک ماه بعد از امضای توافق عقب نشینی صورت بگیرد و کمیته‌ مرکزی نظامی و امنیتی تشکیل شود که کمیته‌های فرعی در همه استان‌های یمن داشته باشد.

ولد الشیخ نماینده عربستان شده است نه سازمان ملل

هر روز که از بحران یمن می‌گذرد، شکایت یمنی‌ها از رویکرد جانبدارانه ولد الشیخ از عربستان بیشتر می‌شود.

ولد الشیخ دیروز از اردن عازم صنعا پایتخت یمن شده بود تا با مسئولان انصار الله و کنگره مردمی یمن دیدار کند؛ بعد از آتش‌بس نافرجام سه روزه و درخواست ولد الشیخ برای تمدید آن حزب کنگره مردمی یمن که ریاست آن را «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین یمن برعهده دارد گفته بود ولد الشیخ دیگر یک میانجی وابسته به سازمان ملل نیست و بیشتر فرستاده عربستان است تا سازمان ملل.

اتهامات وارد شده به ولد الشیخ در زمینه عدم رعایت انصاف و جانبداری در میانجیگری در پرونده یمن تا حدی بالا گرفته که برخی منابع اعلام کرده‌اند دولت عُمان نیز شکایتی به سازمان ملل ارائه و اعلام کرده که ولد الشیخ در پرونده یمن دیگر بی طرف نیست و اهداف خاصی را دنبال می‌کند.

شبکه خبری «المیادین»، نیز گزارش داده بود ولد الشیخ در تصویب نشدن قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر درباره یمن در ژنو دست داشته است.

از سوی دیگر نخست وزیر رئیس جمهور مستعفی یمن نیز بنا به درخواست دولت اردن به این کشور سفر کرده تا پیشنهادات اردن درباره حل بحران یمن را به ریاض منتقل کند.

برخی منابع سیاسی اعلام کرده بودند که اردن به درخواست اعضای دائمی شورای امنیت به دنبال تشویق‌ طرف‌های درگیر در یمن برای اعلام آتش‌بس و از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی این کشور است.