۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

یاور ظریف در دیپلماسی رسمی کشور چیست؟

وزیر امور خارجه کشورمان و عضو هیات امناء بنیاد سعدی با تاکید بر گسترش زبان فارسی در جهان گفت: ترویج زبان فارسی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یاور ما در دیپلماسی رسمی کشور است.
کد خبر : ۳۲۹۹۶۴
صراط: وزیر امور خارجه کشورمان و عضو هیات امناء بنیاد سعدی با تاکید بر گسترش زبان فارسی در جهان گفت: ترویج زبان فارسی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یاور ما در دیپلماسی رسمی کشور است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، هیات امناء بنیاد سعدی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و رییس هیات امناء، جواد ظریف وزیر امور خارجه، فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداد عادل، رییس بنیاد سعدی، معاونان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه به عنوان اعضای حقوقی و همچنین استادان زبان فارسی به عنوان اعضای حقیقی و معاونان بنیاد سعدی در ساختمان نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

رییس هیات امناء بنیاد سعدی پس از شنیدن گزارش‌های ارائه شده از سوی رییس و معاونان بنیاد سعدی درباره عملکرد یک سال گذشته بنیاد، تاکید کرد: زبان فارسی اصلی‌ترین عنصر هویت ملی ایران است و ترویج و گسترش این زبان از اهداف راهبردی کشور است.

جهانگیری ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌ها و اقدامات موفق بنیاد سعدی، گفت: بنیاد سعدی بنیادی نوپا است که رسالت بزرگی در ترویج زبان فارسی برعهده دارد و پس از گذشت سه سال از تاسیس، موفق به انجام کارهای خوبی شده است.

معاون اول رییس جمهور، ادامه داد: کارهای ارزشمندی توسط بنیاد سعدی در جهت آموزش زبان فارسی به اتباع خارجی انجام شده و استفاده این بنیاد از ابزارهای مدرن و فضای مجازی گامی مهم در جهت پیشبرد اهداف است.

رییس هیات امنای بنیاد سعدی با اشاره به استفاده بنیاد سعدی از ظرفیت‌ها و تجربیات دستگاه‌های دیگر در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان، خطاب به نمایندگان سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تا حد امکان در افزایش مبلغ بودجه بنیاد سعدی تلاش لازم صورت پذیرد.

حداد عادل، رییس بنیاد سعدی نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت زبان فارسی در جهان و فعالیت‌های بنیاد سعدی، گفت: در حال حاضر بیش از 250 کلاس آموزش زبان فارسی در جهان فعال است که مورد حمایت بنیاد سعدی قرار دارند.

او با اشاره به برگزاری دوره‌های دانش افزایی برای فارسی آموزان خارجی، خاطرنشان کرد: بنیاد سعدی در طول یک سال گذشته 12 دوره دانش افزایی کوتاه مدت و بلندمدت برگزار کرده است که مهمترین آن هشتاد وسومین دوره دانش افزایی زبان فارسی در تابستان امسال با حضور 209 فارسی آموز از 41 کشور جهان در تهران بود. فارسی آموزان  حاضر در این دوره علاوه بر گذراندن آموزش‌های سطح بندی شده، از مراکز فرهنگی، علمی و گردشگری تهران و اصفهان بازدید کردند و از نزدیک با فرهنگ و مردم ایران آشنا شدند.

فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر عضو هیات امناء بنیاد سعدی نیز در ادامه این جلسه، گزارشی از حضور 35 استاد زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف جهان ارائه داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با تاکید بر گسترش زبان فارسی در جهان، گفت: ترویج زبان فارسی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یاور ما در دیپلماسی رسمی کشور است و از بنیاد سعدی به خاطر فعالیت‌های ارزشمندی که انجام می‌دهد تشکر می‌کنیم.

سید محمدرضا دربندی، معاون بین‌الملل بنیاد سعدی نیز طی گزارشی، به بیان مواردی چون: آماده شدن سند راهبردی 10 منطقه تعریف شده در جهان، تدوین وضعیت موجود زبان فارسی در 35 کشور دنیا، نخبه شناسی و نخبه پروری در حوزه زبان و ادبیات فارسی، افزایش بودجه برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در جهان، به کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ایران و جهان و برگزای المپیاد زبان فارسی در 8 کشور، پرداخت.

در ادامه جلسه هیات امناء بنیاد سعدی، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز با اشاره به طراحی 65 عنوان کتاب برای مخاطبین زبان فارسی در جهان و پیش تولید 5 عنوان از آنها، به ارائه گزارشی از برگزاری هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی در تابستان گذشته پرداخت.

در این جلسه، بودجه پیشنهادی سال 1396 بنیاد سعدی و بودجه تفصیلی سال 1395 بنیاد، موضوع ماده 31 آیین نامه مالیاتی ـ محاسباتی، مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

همچنین اصلاح ماده 49 آیین نامه مالی ـ معاملاتی بنیاد سعدی جهت افزایش سقف معاملات اعم از جزئی، متوسط و عمده، مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

دستورالعمل مربوط به مصرف درآمدهای اختصاصی و نحوه هزینه‌کرد آن و اصلاح بند ب ماده 32 آیین نامه مالی ـ معاملاتی بنیاد سعدی و نیز صدور مجوز جهت انجام هزینه از محل درآمد حاصل از سود سپرده ثابت برای تامین تجهیزات و اموال مورد نیاز بنیاد، از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.