۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴

اعلام محورهای گزارش«راهبرد روابط میان اتحادیه اروپا و ایران»

محورهای گزارش مصوبِ «راهبرد روابط میان اتحادیه اروپا و ایران» که در نشست امروز پارلمان اروپا بر مبنای توافق هسته ای به تصویب رسید، طیف گسترده ای از موضوعات را در خود جای داده است.
کد خبر : ۳۳۰۰۴۵
صراط: محورهای گزارش مصوبِ «راهبرد روابط میان اتحادیه اروپا و ایران» که در نشست امروز پارلمان اروپا بر مبنای توافق هسته ای به تصویب رسید، طیف گسترده ای از موضوعات را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت گزارشگر اتحادیه اروپا، «ریچارد هوئیت» (Richard Howitt) گزارشگر نشست امروز پارلمان اروپا درخصوص تصویب گزارش جدید «راهبرد روابط میان اتحادیه اروپا و ایران»، مصوبه مذکور را پیشرفتی به دنبال موفقیتِ دیپلماسی در توافق هسته ای سال گذشته میان ایران و کشورهای ۱+۵ (برجام) توصیف کرد.

«ریچارد هوئیت» در این باره گفت: درست است که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است؛ اما با همان مخالفتی مواجه است که در کنگره آمریکا درباره «برجام» شاهد آن هستیم.

گزارشگر نشست امروز پارلمان اروپا درخصوص تصویب گزارش جدید «راهبرد روابط میان اتحادیه اروپا و ایران» تأکید کرد: مخالفان این گزارش باید توجه داشته باشند که اعتراض آن ها به نوعی مخالفت در برابر توافق هسته ای نیز به شمار می آید. آن ها باید بدانند که تبعات واقعی شکست احتمالی برجام؛ رقابت های تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است. این امر نوعی تضعیف تلاش های دیپلماتیک برای فائق آمدن بر درد و رنج ها، مرگ و تخریب در سوریه و یمن نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: پایبندی به توافق نشان داد که دیپلماسی و توافقی که مبنای مذاکره داشته باشد می تواند جایگزین خوبی برای دنیای بحران زده کنونی ما به شمار آید.

«ریچارد هوئیت» در پاسخ به منتقدان حقوق بشری این گزارش مدعی شد: گزارش مذکور نشان می دهد که اتحادیه اروپا با مجازات اعدام در ایران به هر نحو ممکن مخالف است. پایان دادن به اعدام کودکان و یا اعدام برای مجازات های مواد مخدر که در این گزارش آمده است می تواند کاهش ۸۰ درصدی اعدام ها را به دنبال داشته باشد که امیدوارم موفق به انجام آن شویم.

گزارشگر نشست امروز پارلمان اروپا ادامه داد: حدود۳۴ منبع در گزارش حقوق بشری مذکور وجود دارد؛ اما این تعداد به اندازه ای نیست که برای جلب رضایت منتقدین کافی باشد. آن هایی که از حقوق بشر دفاع می کنند، اما اهرم (فشار) ما برای تأثیرگذاری را به مخاطره می اندازند، باید وجدان خود را مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس اعلام این سایت، گزارش مذکور حق حاکمیت و عدم مداخله تمامی کشورها در خاورمیانه به ویژه احترام به صلح و امنیت فلسطینیان و رژیم صهیونیستی و نیز پایان دادن به حمایت های مالی از شاخه نظامی حزب الله و آنچه احترام به یهودیان و دیگر اقلیت های دینی در ایران ادعا شده را مورد حمایت قرار می دهد.

وی در ادامه گزارش امروز را موجب توانمندی اروپا برای حفظ اعتماد و نقش آفرینی در مواردی اعلام کرد که به زعم خود «نقش آفرینی دیپلماتیک بیشتر در راستای تنش زدائی در منطقه» محسوب می شوند.

«ریچارد هوئیت» واکنش به منتقدین این گزارش که خود را مخالف جنگ های نیابتی می دانند را اینگونه بیان کرد: این منتقدین خود مانند نایبان جنگ ها عمل می کنند. به خاطر دارم که زمانی در یکی از سفارتخانه های اعضای اتحادیه اروپا در خاورمیانه بودم که به من گفته شد احتمال بمباران ایران از عدم امکان تحقق این امر محتمل تر است. اما توافق هسته ای با ایران توانست مانع از جنگ دیگری در خاورمیانه شود و لذا پارلمان اروپا حق دارد که به صورت مسئولانه ای به تعهدات خود درخصوص آن پایبند باشد.

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش جدید «راهبرد روابط میان اتحادیه اروپا و ایران» که امروز در پارلمان اروپا به تصویب رسید، توافق هسته ای امکان موفقیت هائی را حتی برای دست یابی به راه حلی اساسی درخصوص بحران کنونی در یمن و سوریه فراهم آورده است.

«ریچارد هوئیت» (Richard Howitt) گزارشگر این نشست با تأکید بر اینکه انتقادهای موجود معطوف به لابی هایی بود که با کلیت توافق مذکور مخالف بودند، ازسرگیری روابط حقوق بشری، سیاسی و اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا را از موارد تأیید شده در گزارش امروز اعلام کرد.

موضوعاتی از قبیل بازگشائی سفارت اتحادیه اروپا در ایران، اعتمادسازی در زمینه امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، هدف گذاری برای رسیدن به یک توافق همکاری و شراکت و نیز پیمان سرمایه گذاری مشترک میان این اتحادیه و تهران، احیای گفتگوهای بین المجالس و ایفای نقش گسترده تر «یورو نیوز فارسی» اهم موضوعاتی است که در متن ۶۲ پاراگرافی این گزارش به چشم می خورد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز