۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

آیت‌الله جوادی آملی: با ربا نمی‌توان اقتصاد مقاومتی داشت

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی گفت: ربا جنگ با خداست و با ربا نمی‌توان اقتصاد مقاومتی داشت و اقتصاد مقاومتی با سفارش ایجاد نمی‌شود و باید بانک‌ها اصلاح شوند
کد خبر : ۳۳۰۲۲۴
صراط: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی گفت: ربا جنگ با خداست و با ربا نمی‌توان اقتصاد مقاومتی داشت و اقتصاد مقاومتی با سفارش ایجاد نمی‌شود و باید بانک‌ها اصلاح شوند

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید روز چهارشنبه (پنجم آبان) در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: سعی این سوره آن است که تمدن ناب را از هر جهت تثبیت کند؛ یعنی رابطه خلق با خالق، امت با پیامبر و امام و رابطه امت با یکدیگر و هم برقراری نظم ملی، محلی و منطقه‌ای و بین‌المللی را بیان کند.

وی اظهار کرد: وظیفه همه مخصوصا دارالتقریب این است که این نظم برادرانه را حفظ کند، زیرا نظام اسلامی شبیه نظام بهشتی است، قرآن همان اوصافی را که برای بهشتیان ذکر می‌کند، برای جامعه اسلامی هم ذکر کرده است.

این مفسر قرآن بیان کرد: اکثر کشورهای اسلامی مسابقات قرآن و تجوید و حفظ و ... دارند، اما روح قرآن این است که هیچ مسلمانی نباید نسبت به دیگری کینه داشته باشد.

وی اظهار کرد: خصیصه اسلام این نیست که به فقرا کمک کنید، بلکه خصیصه اسلام این است که فقر را از بین ببرید؛ حضرت امیر(ع) فرمود من اگر فقر را ببینم گردن فقر را می‌زنم؛ این فکر علی است؛ نمی‌گذارد کسی بیکار باشد و در جامعه  ربا رواج داشته باشد و تولید نابود شود.

این مفسر قرآن تصریح کرد: کمک به فقرا کاری عاطفی است، ولی تولید و اشتغال و جلوی ربا را گرفتن، کاری عقلانی است؛ در زمان قبل از انقلاب، بانک‌ها، قمارخانه‌ها و سینماها را آتش می‌زدند؛ بعد از انقلاب قمارخانه‌ها و سینماها سه وضع پیدا کردند؛ برخی واقعا توبه کردند، برخی فرار کردند و عده‌ای هم زیرزمین رفتند، ولی بانک‌ها همچنان به عنوان اسلام‌مالی مانده‌اند و به صورت مضاربه کار می‌کنند که  همان رباست.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: الان مسابقات قرآن در تمام کشورهای اسلامی وجود دارد، اما مع‌الاسف برادری و صمیمیت نیست؛ در حالی که پیام قرآن، دوستی و صمیمیت است؛ اینکه در مباحث کلامی به حقانیت غدیر و بطلان سقیفه و ... می‌پردازیم باید باشد و باید در علم کلام این مسئله حل شود؛ ولی این دلیل نیست که  مسلمین اسلحه بر روی همدیگر بکشند.

وی افزود: البته یک وقت کسانی مانند آل‌سعود، منحوس و وابسته به استکبار هستند و جنگ‌های نیابتی به راه انداخته‌اند و باید در مقابل آنان ایستاد، ولی اصل در ارتباطات اسلامی اصلاح ذات البین است که در سیره ائمه(ع) هم بوده است