۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

وزیرسابق نفت: مخالف قراردادهای IPC هستم

وزیر نفت دولت دهم گفت: مخالف قراردادهای IPC جدید هستم و قراردادهای نفتی جدید کارشناسی نشده است.
کد خبر : ۳۳۰۳۶۹
صراط: وزیر نفت دولت دهم گفت: مخالف قراردادهای IPC جدید هستم و قراردادهای نفتی جدید کارشناسی نشده است.

به گزارش تسنیم از گرگان، سردار رستم قاسمی ظهر امروز در حاشیه همایش رسانه، انقلابی‎گری، اقتصاد استکبارستیز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار داشت: من به شخصه مخالف قراردادهای IPC هستم اما از این جهت که کشور نیاز به سرمایه‎گذاری خارجی دارد به ویژه در حوزه صنعت نفت باید از منابع خارجی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید آن چیزی که می‎خواهیم از قراردادهای نفتی به‌دست بیاوریم در IPC توجه شود اما در این قرارداد ایرادات زیادی را می‎بینیم و وقتی اعلام می‎کنند که 150 ایراد در این قرارداد وجود داشته معلوم است که این قرارداد کارشناسی نشده تهیه شده است.

وزیر نفت دولت دهم اظهار داشت: من دو  سال بیشتر در دولت گذشته مسئول نبودم و این دو سال درست در اوج تحریم‎ها بود و آن چیزی که آمارها اعلام می‎کند درآمد 625 میلیارد دلاری حوزه نفت در دولت‌های نهم و دهم است.

وی اظهار کرد: در 8 سال دولت نهم و دهم میانگین فروش قیمت نفت 79 دلار بوده و از آنجایی که بودجه کشور بر مبنای ریال است باید این دلارها تبدیل به ریال می‎شد و قیمت متوسط دلار در این 8 سال یک‌هزار و 50 تومان بود.

وزیر نفت دولت دهم تاکید کرد: بودجه سال 1392 در سایت سازمان مدیریت وجود دارد و اعتبار 104 هزار میلیارد تومان را نشان می‎دهد و در سال 1393 این میزان به  148  هزار میلیارد تومان و سال 1394 به  170 هزار میلیارد تومان رسید.

قاسمی با بیان اینکه امسال درآمد از فروش نفت 335 هزار میلیارد تومان پیش‎بینی شده است، یادآور شد: میانگین فروش نفت در دولت یازدهم 75 دلار است و این در حالی است که نرخ دلار به بالای 3 هزار تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: در سبد انرژی دنیا امروز 85 درصد انرژی هیدرو کربنی یعنی نفت و گاز  است و 15 درصد  آن را انرژی غیر هیدروکربنی تشکیل می‎دهد و با وجود همه تلاش‌ها و سوبسیت‎ها برای جایگزینی‎ نفت و گاز در سال‎های طولانی همچنان در سبد انرژی نفت و گاز داریم.

اقتصادی‌ام، سیاسی نیستم

وزیر نفت دولت دهم در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تغییرات کابینه دولت یازدهم گفت: من اقتصادی‌ام و سیاسی نیستم و تغییرات انجام شده بنا به تصمیماتی است که آقایان در دولت گرفتند و پشت پرده‎‎هائی داشته و ممکن است تاکتیک انتخاباتی نیز باشد.

قاسمی با بیان اینکه با قرارداد FATF بانک‎های داخلی، سپاه، صدا و سیما، وزارت دفاع و اطلاعات را تحریم می‎کنند، گفت: FATF چیز بدی نیست اما مدیریت آن در اختیار آمریکایی‎ها است و در حقیقت این آژانس‎ها و کنوانسیون‎ها ابزاری برای نظام سلطه هستند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
۱
۰
سردار از دکل کارشناسی شده چه خبر؟