۲۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
اعتماد

تغيير رويكرد رسانه ملي واقعي يا ساختگي؟

کد خبر : ۳۳۰۶۵
به گزارش صراط نیوز روزنامه ی اعتماد به قلم عليرضا خامسيان نوشت:
تغيير رويكرد صدا و سيما به دولت و شخص احمدي نژاد باعث گلايه معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رييس جمهور شد. اگر روزي هر برنامه احمدي نژاد بصورت زنده از شبكه خبر پخش مي شد، اين روزها نه تنها چنين اتفاقي نمي افتد حتي بخش هاي مختلف خبري صدا و سيما هم سخنان احمدي نژاد را به مانند ايام گذشته در صدر اخبار خود قرار نمي دهد.
    
    روز گذشته هم سخنراني رييس جمهور كه به همراه اهالي دولت به خلخال سفر كرده بود بصورت مستقيم از شبكه خبر سيما پخش نشد. اين عمل صدا و سيما آنچنان براي تيم رسانه يي دولت حايز اهميت بود كه «محمدحسن صالحي مرام» كه اكنون با سمت معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رييس جمهور مشغول فعاليت در پاستور است بلافاصله با خبرگزاري دولت مصاحبه كرده و از اين رويكرد صدا و سيما انتقاد مي كند و مي گويد: « خودداري شبكه خبر از پخش مستقيم سخنان رييس جمهوري در حالي است كه گروهي 12 نفره از كاركنان فني و خبري اين شبكه با ماموريت پخش مستقيم سفر محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري به اردبيل، در هيات اعزامي رياست جمهوري به اين استان حضور دارند. وي با بيان اينكه با وجود هماهنگي هاي صورت گرفته، پخش مستقيم سخنان رييس جمهوري انجام نشد، افزود: در اين زمينه، تلاش هاي گسترده يي براي ارتباط با مسوولان صداوسيما صورت گرفت اما نتيجه يي نداشت.»
    
    اينكه صدا و سيما از پخش مستقيم سخنان رييس جمهور امتناع ورزيد، مي تواند دلايلي مختلفي داشته باشد: از احتمال نقص فني تا لحاظ كردن برخي مسائل مصلحتي از جمله اينكه مسوولان صدا و سيما احتمال اين را مي دادند كه بواسطه همراهي برخي چهره هاي نزديك به رييس جمهور كه به جريان خاص مشهور هستند، شعارهايي از جانب مردم عليه آنها سر داده شود. از سوي ديگر احتمال ديگري هم مطرح است و آن اينكه مديران صدا و سيما نسبت به سخنان شخص احمدي نژاد هم وسواس به خرج دادند.
    
    
    عدم تكرار تجربه مناظره هاي تلويزيوني
    عزت الله ضرغامي كه از او به عنوان يكي از كانديداهاي رياست جمهوري نام برده مي شود از پخش مناظره هاي تلويزيوني كه محمود احمدي نژاد در آن حضور داشت خاطره خوشي به ياد ندارد. پس از ماجراي انتصاب و عزل مشايي در سمت معاون اولي رييس جمهور، برخي منابع آگاه از اختلاف شديد ضرغامي و احمدي نژاد در اين باره خبر مي دادند. در ماه هاي اخير و به دنبال شدت يافتن فعاليت جريان خاص رويكرد صدا و سيما هم دستخوش تحولاتي شد. ضرغامي اخيرا در مصاحبه يي اعلام كرد كه پس از تحولات اخير در كشور به حضور رهبري مي رود و درباره رويكرد صداو سيما به دولت كسب تكليف مي كند كه به گفته ضرغامي رهبر انقلاب بر تداوم مشي گذشته صدا و سيما نسبت به دولت تاكيد مي كنند.
    
    اما مرور افزايش برنامه هاي انتقادي صدا و سيما نسبت به دولت از جمله برنامه صرفا جهت اطلاع كه اهالي دولت را آزرده خاطر كرده و در سايت هاي منتسب به خود بشدت نسبت به اين برنامه مواضع تند و تيزي اتخاذ مي كنند، نشان از اين دارد كه احمدي نژاد ديگر براي مديران صدا و سيما احمدي نژاد گذشته نيست هر چند همين مشي فعلي اين رسانه در مقايسه با عملكرد صدا و سيما در ارتباط با دولت اصلاحات، نشان از حجم زياد برنامه هاي حمايتي رسانه ملي به دولت احمدي نژاد دارد. ولي با وجود اختصاص بيشتر برنامه هاي صدا و سيما به تبليغ عملكرد دولت از جمله حضور چشمگير احمدي نژاد در برنامه هاي زنده تلويزيوني، تيم رسانه يي دولت تاكنون از اين برنامه ها ارضا نشده اند و حتي سعي بر تاثير گذاري بر نحوه پخش سخنان احمدي نژاد در اين رسانه دارند از جمله خبري كه روز گذشته سايت اصولگراي مشرق منتشر كرد. اين سايت در خبري با عنوان «دستور عجيب رياست جمهوري به سيما درباره احمدي نژاد» كه به همراه سند اين نامه منتشر كرده است، نوشت: «در حالي كه تمامي رسانه ها با انعكاس خبر ديدار محمود احمدي نژاد رييس جمهور روي جمله «وزارت اطلاعات امروز نقطه اطمينان رهبري و دلسوزان انقلاب است» مانور داده بودند، اداره ارتباطات نهاد رياست جمهوري با ارسال نامه يي فوري به معاونت سياسي سيما خواستار جلوگيري از پخش اين خبر و تصوير آن شده است. اين در حالي است كه سامانه پيامكي شوراي اطلاع رساني دولت نيز خبر اين ديدار را با همين عنوان منعكس كرده بود.»
    
    در حالي كه طي روزهاي گذشته بر حجم فعاليت تيم رسانه يي دفتر رييس جمهور با ارسال تكذيبيه هاي پياپي به رسانه ها افزوده شده است، نحوه مواجهه اين دفتر با تغيير رويكرد صدا و سيما به دولت كه به اعتقاد آگاهان بيشتر تصنعي است تا واقعي مي تواند روزهاي پرفراز و نشيبي را براي همراهان آقاي رييس جمهور رقم بزند.