۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

صالحی‌امیری:‌ فرهنگ ذیل سیاست نیست

کد خبر : ۳۳۱۲۲۹
صراط: وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: توانستیم برای اولین بار گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم و موفق شدیم 550 گفتگوی فرهنگی را برگزار کنیم.

به گزارش فارس، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: جامعه فرهنگی، جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن سازگارند و از این منظرند تعبیر زیبایی مقام معظم رهبری دارند که می‌گویند فرهنگ هویت یک ملت است، ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است، همه چیز مترتب فرهنگ است، این جمله بسیار مهم و کلیدی است که فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، همچنین فرهنگ حاشیه و ذیل سیاست نیز نیست، اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند. باید به این مسئله توجه کنیم، نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم. با این نگرش و گفتمان مقام معظم رهبری فرهنگ هم بستر و هم مقصد و هدف است.

وی در ادامه افزود: بنده در بحث فرهنگی به صورت فشرده یک جمع‌بندی و تحلیل از آسیب‌شناسی و تحلیل‌شناسی از نظام فرهنگی از وزارت ارشاد ارائه خواهم کرد. قریب به 20 سال از عمر خود را صرف مطالعات فرهنگی و اجتماعی کرده‌ام، در دوران پرافتخار خدمت در دستگاه امنیتی 5 سال معاون بررسی‌های استراتژیک بودم، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای، افکارسنجی از وظایف دائمی ما بود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما برای اولین بار نگاه نرم‌افزاریکه نگاه مردم است وارد تصمیمات امنیتی کردیم، برای اولین بار با تأسیس 10مرکز مطالعاتی تلاش کردیم تا نگاه نخبگان، اندیشمندان، اصحاب فرهنگ را در تصمیمات امنیتی دخیل دهیم و برای اولین بار قدرت نرم را در امنیت تئوریزه کردیم.

صالحی امیری تأکید کرد: پس از آن نیز دو سال در کنار آقای روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال بودم و پس از آن 8 سال در مرکز تحقیقات استراتژیک معاون فرهنگی و اجتماعی ایشان بودم و پس از آن در دوره اخیر 3 سال به صورت دائمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به این ملت، فرهنگ و سرزمین خدمت کرد. در همین دوران کوتاه 3 ساله همکاران من کارنامه درخشانی به جا گذاشته‌اند. ما توانستیم برای اولین بار گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم و موفق شدیم 550 گفتگوی فرهنگی را برگزار کنیم و برای اولین بار این پیام را به نخبگان دادیم ما می‌توانیم با گفتگو با هم سخن بگوییم و اشکالات و نقدها را در فضای گفتگو حل و فصل کنیم.

وی تأکید کرد: به شما نمایندگان مجلس این وعده را می‌دهم که اگر به من اعتماد کنید تا روزی که در این سرزمین جان و حیات دارم در خدمت فرهنگ و اصحاب هنر خواهم بود و اگر هم این مسئولیت را بر گردن من واگذار نکنید بازهم در خدمت فرهنگ خواهم بود؛ چراکه هیچ مقصد جز فرهنگ برای خود انتخاب نکرده‌ام.

صالحی امیری گفت: بنده برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب‌شناسی کردم و 43 آسیب را شناسایی کردم و ارشاد را مطالعه عمیق کردم و 23 آسیب ارشاد را شناسایی کردم و از این منظر شناخت نسبی نسبت به زمینی که بر آن قدم می‌گذارم دارم. می‌دانم وارد چه فضایی خواهم شد و با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوم. ریاست محترم مجلس اگر فرصت می‌داشتم بدون اغراق می‌توانستم تا چند ساعت راجع به این حوزه سخن بگویم و به عزیزان درس پس بدهم.

وی افزود: ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم، نظام فرهنگی مجموعه‌ای از نهادها، سازمان‌‌ها و قوانین حاکم است و در این نظام یک گفتمان غالب وجود دارد که آن گفتمان مقام معظم رهبری است. این گفتمان نفی تحجر و تسلم و عجز از یک سو و نفی ولنگاری فرهنگی از سوی دیگر است. و در یک کلام ‌آزاداندیشی فرهنگی را تأکید و تصریح دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در ذیل این گفتمان، گفتمان آقای روحانی است که گفتمان اعتدال و دولت است و بر چهارپایه اعتدال فرهنگی، عدالت،‌ عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است. روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد چرا که ما در بستر جامعه دینی زیست می‌کنیم. همه حوزه‌های فرهنگ باید مرزهای دینی را پاس بدارند، این یک قانون عام برای نظام فرهنگی،‌ دستگاه و مدیریت فرهنگی کشور است و هیچ کس نمی‌تواند از مرزهای دینی و شرعی عدول کند و از این منظر معتقدم ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم که بنده اصطلاحاً می‌گویم ملک مشاع یک ضلع اصلی این نظام فرهنگی سیاست‌گذاری فرهنگی بوده که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص است.

صالحی امیری ادامه داد: یک ضلع دیگر آن بر عهده مجلس است ما انتظار داریم شما به کمک ما بیایید و با وضع قوانین فرهنگی مرزهای فرهنگی را مشخص کنید و ما بر اساس قانون حرکت می‌کنیم. ما نباید نظام سلیقگی را در کشور مستقر و باثبات کنیم. باید مجلس تکلیف نهادهای فرهنگی را مشخص کند.

وی تأکید کرد: یک ضلع دیگر این فرهنگ روحانیت، مراجع و ائمه جمعه و مساجد و همه کسانی که درد دین دارند است، یک ضلع دیگر این فرهنگ نهادهای عمومی، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات، آستان قدس و نهادهای دیگر هستند و ضلع دیگر آن نهادهای عمومی و مردمی هستند و وزیر باید بداند در سرزمینی وارد می‌شود که دیگران هم،‌هم حقیقتند و هم واقعیت و باید در ابتدای کار تعامل، سازگاری، همگرایی، همنوایی را در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیری که نتواند با همه مجموعه بزرگ منظومه فرهنگی سازگاری داشته باشد دچار چالش خواهد شد، ما باید در این زمین دیگران را ببینیم و با آنها تعامل و همکاری کنیم. از این منظر بنده وارد این بحث می‌شوم که در ارشاد چه کارهایی خواهیم کرد.

صالحی امیری ادامه داد: در اولین کاری که بنده در وزارت ارشاد در9 ماهه آینده خواهم کرد و این را به نمایندگان ملت وعده می‌دهم ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است، عزیزان و بزرگان و روحانیت معزز و معاون اول محترم و اعضای کابینه هیچ گاه در بستر اغتشاش و تنش توسعه شکل نمی‌گیرد.

صالحی امیری در ادامه سخنان خود افزود: باید بپذیریم که زیر این سقف هر کدام از افرادی که حضور دارند در دایره انقلاب هستند،‌ اصلاح‌طلب،‌ اصولگرا،‌ ولایتمدار و معتدل همه و همه زیر سقف ولایتمداری و انقلاب اسلامی است و در دایره‌ای قرار داریم که باید بپذیریم با یکدیگر زیست داشته باشیم. از این منظر بنده بر این باور هستم که وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه کار سیاسی شود.

وی افزود: از اقدامات اساسی که ‌آن را دنبال خواهم کرد غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگی است من معتقدم مناقشات جدید در حوزه فرهنگی بخش زیادش این انتقال بازی از زمین سیاست به زمین فرهنگ است، زمین فرهنگ به اندازه کافی مشکل دارد و لذا باید سیاستمداران ما از بازی در حوزه فرهنگ خارج شوند. برای اینکه ما بتوانیم به این هدف برسیم لازمه‌اش تعامل است باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و تعامل داشته باشیم و همدیگر را درک کنیم زیرا بدون درک یکدیگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مهمترین راهبرد من در این حوزه انسجام و تعامل با خرده‌ فرهنگ‌ها است عزیزان من ترک‌ها، آذری‌ها،‌عرب‌ها،‌ ترکمن‌ها، لرها و بقیه اقوام ایرانی واقعیت‌های این سرزمین هستند و هیچ کس نمی‌تواند این سرمایه‌های بزرگ را انکار کند، آذری‌ها بیش از 3 هزار در این سرزمین قدمت دارند،‌ کردها بیش از 3500 سال قدمت دارند، همچنین بلوچ‌ها بیش از 5 هزار سال در این سرزمین زیست می‌کنند لذا ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم. باید باور کنیم همه این فرهنگ‌ها در زیر فرهنگ بزرگی به نام ایران اسلامی زیست می‌کنند بنابراین همزمان ضمن اعلام باور و وفاداری به فرهنگ ملی تنوع فرهنگ را به رسمیت می‌شناسیم.

صالحی امیری تصریح کرد: اصل 15 قانون اساسی اصل غیرقابل انکار است که آن را به رسمیت می‌شناسیم، این حق آذری‌ها، کردها، بلوچ‌ها،‌ اعراب، ترکمن‌ها و غیره است که آن گونه که فکر می‌کنند بیندیشند و به آداب و رسوم و زبان خود رفتار و سخن بگویند و این حق مسلم آنها است. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد باید تنوع فرهنگی و خرده‌ فرهنگ‌ها را تقویت کند و این یکی از برنامه‌های جدی من است.

وی با بیان اینکه به فردی که اعلام کرد تحصیلات بنده مرتبط با فرهنگ نیست، گفت: تز دکترای بنده موضوع منازعات قومی و همچنین الگوی تنوع و انسجام درونی در ایران بود که باور کنید  این موضوع مربوط به حوزه فرهنگ است، باور کنید کسی که پیشینه و دکترای مدیریت دارد می‌تواند یک دستگاه را اداره کند، اگر رشته مدیریت نمی‌تواند در دستگاه فرهنگی کار کند پس چه رشته‌ای می‌تواند کار کند. اگر کسی که 20 سال عمر خود را قلم زده و خوانده و 2 هزار دانشجو تربیت کرده و عنوان همه دانشجویان مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی است و بنده مدیر گروه این رشته در دانشگاه هستم و از بنیانگذاران این رشته هستم. بنابراین اصحاب فرهنگ و مدیریت فرهنگی در سراسر کشور بنده را می‌شناسند و بر سوابق بنده آگاهی کامل دارند و این نکته‌ای است که می‌تواند پشتوانه بنده در وزارت ارشاد برای ساماندهی مدیریت فرهنگی کشور باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگی دغدغه‌هایی را مطرح کردند که از جمله آن می‌توان به موضوع ولنگاری و نفوذ فرهنگی،‌ مقاومت فرهنگی اشاره کرد که بنده والله بالله و تالله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم، لیبرالیسم فرهنگی مبتنی سکولاریسم، اومانیسم، فمنیسم در حالی که اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت، شریعت و فقاهت است. نمی‌توانیم در جامعه‌ای که مبانی ما وحدانی است ما بخواهیم از این موضوع سلب مسئولیت کنیم از این منظر پاسداری از مرزهای دینی و رفع دغدغه‌های مراجع اعزام و در رأسش مقام معظم رهبری وظیفه قطعی دستگاه فرهنگی کشور است. و برای این کار به جای سخنرانی، شعار، همایش و بنر بنده یک ساختار ایجاد خواهم کرد و بعد گزارش‌ آن را به مجلس و ریاست مجلس خواهم داد.

صالحی امیری در ادامه افزود: توجه جدی به حوزه کانون‌های فرهنگی و دینی در کشور خواهیم داشت، حوزه‌های دینی و قرآنی باید تقویت شوند، رهبری یک استراتژی را اعلام فرمودند که روح حاکم بر فرهنگ باید روح دینی باشد. این را باید به صورت عملیاتی و برنامه‌ای و پروژه‌ای در سطح نظام فرهنگی اعمال کنیم.

وی در ادامه افزود: نکته مهمتر از همه اینها ایجاد یک سازوکار برای نیازسنجی فرهنگی است، نظام تولید،‌ ترویج، توزیع و مصرف فرهنگی به سامان نیست،‌ این کار نیازمند یک طراحی الگو است برای اینکه بدانیم چه چیزی را تولید کنیم و به چه کسانی در عرصه فرهنگ باید مصرف کند، امروز در فضای مجازی با انبوهی از فرصت‌ها و تهدیدها مواجه هستیم، ما نمی‌توانیم انکار و اجبارسازی کنیم. باید نیازهای نسل جوان را درک کنیم و این نیازها را باید هدایت کنیم و به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی سوق دهیم، تقابل و انکارسازی و اجبارسازی راه‌حل حوزه فرهنگ نیست بلکه راه‌حل تعامل،‌‌ گفت‌وگو، سازگاری و نگاه محبت‌آمیز به جوانان و اصحاب فرهنگ و هنر به شدت به تعالی فرهنگی منجر می‌شود.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باید بدانیم که با انسان مواجه هستیم و انسان مجموعه‌ای از روح، عاطفه، اخلاق و فضیلت است و نکته مهمتر توجه به حوزه فرهنگ عمومی است. عزیزی فرمودند در حوزه فرهنگ عمومی چه خواهید کرد که ما در این حوزه چند اصل را دنبال خواهیم کرد. مهمترین اصل بحث فردی در جامعه ایران است. این جامعه در حوزه اخلاقی باید تقویت شود ما الزاماً باید در حوزه اخلاق فردی در جامعه ایران کار کنیم؛ صداقت، پاک‌دستی، راستگویی،‌ اعتماد به نفس، همنوایی، دگردوستی از اصول اخلاقی اسلامی و ایرانی است.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز