۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

دیدگاه رفسنجانی درباره انتخابات آمریکا

«ترامپ خطرناک است»؛ این دیدگاه آیت‌ا...‌هاشمی درباره انتخابات آمریکاست که با «آرمان امروز» در میان گذاشت.
کد خبر : ۳۳۲۲۵۸
دیدگاه رفسنجانی درباره انتخابات آمریکا
صراط: «ترامپ خطرناک است»؛ این دیدگاه آیت‌ا...‌هاشمی درباره انتخابات آمریکاست که با «آرمان امروز» در میان گذاشت.

دوران رياست‌جمهوري دموكرات‌ها در آمريكا براي ملت‌هاي ميانه‌رو مثبت‌تر از دوران حضور جمهوريخواهان بوده است كه اوباما رئيس‌جمهور فعلي آمريكا نمونه‌اي از آنهاست. باراك اوباما در جمع حاميان حزب دموكرات در ميشيگان از آمريكايي‌ها خواست با دادن راي به هيلاري كلينتون در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو، تاريخ را بسازند و سياست‌هاي نامطلوب دونالد ترامپ، كانديداي جمهوريخواه را رد كنند. اوباما گفت: از شما مي‌خواهم براي هيلاري كاري كنيد كه پيشتر براي من كرديد. وي ادامه داد: شما اين فرصت را داريد كه سياستي ناهنجار، تفرقه‌آميز و نامطلوب را رد كنيد؛ سياستي كه ما را دچار پسرفت خواهد كرد. شما اين فرصت را داريد كه نخستين رئيس‌جمهوري زن آمريكا را انتخاب كنيد. اوباما رئيس‌جمهور موثري در گسترش ارتباطات آمريكا بوده است و در دوران ریاست‌جمهوری او سياست تنش‌آفريني كمرنگ شد و جاي خود را به سياست تعامل داد. اين مشي اوباما از انظار عمومي و مسئولان كشورهاي ديگر پنهان نماند. بي‌ترديد سياست‌هاي آمريكا از ابتداي انقلاب تا به امروز آن‌چنان نبوده كه بتوان آن را در راستاي جبران عملكردهاي گذشته اين كشور عليه ايران معنا كرد، اما برخي موضوعات سبب آن شده كه اوباما چهره‌اي ديگر داشته باشد. آيت‌ا...‌هاشمي درباره اين موضوع هم به «آرمان امروز» مي‌گويد: «اوباما كانديدايي سيه‌چهره، از اقليت آمريكا و اقشار محروم بود. بنابراين چنين شرايطي او را در موضع دلسوزي قرار مي‌داد.»

ترامپ خطرناک است
اما اكنون با در نظر گرفتن منافع و مصالح ملي كشورمان بايد تلاش براي پيروزي كلينتون را مورد توجه قرار داد يا اينكه انتظار پيروزي ترامپ را داشت؟ بسياري از مسئولان و آگاهان به موضوع تاثيرات انتخابات آمريكا بر روابط و موضوعاتي مانند برجام در کشورمان بر اين عقيده هستند كه نتيجه اين انتخابات آن‌چنان داراي اهميت نيست و آمريكا سياست‌هاي خود را طي سال‌هاي پس از انقلاب نمايان كرده است. آيت‌ا...‌هاشمي هم در این باره به «آرمان امروز» گفت: «دو حزب جمهوريخواه و دموكرات در عرصه انتخابات آمريكا فعال هستند كه از اول انقلاب سياست‌هايشان يكسان بوده است و آن‌چنان تفاوتي با هم نداشتند.» اما ترامپ خطر بزرگي محسوب مي‌شود؛ چرا كه تندروي‌هاي او طي سال‌هاي گذشته جز اين موضوع را به اثبات نمي‌رساند. همين چند وقت پيش بود كه ترامپ اظهار داشته بود: «قطعنامه امضاشده با ايران را پاره خواهم كرد.» او غافل بود كه كشورمان ترسي از اين رويكرد و تهديدات ندارد. آيت‌ا...‌هاشمي هم شناخت خود از ترامپ را اين‌گونه شرح مي‌دهد: «ترامپ چهره‌اي خطرناك است و به عبارتي مي‌توان او را خطرناك قلدری دانست كه به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به راحتي به زير پا مي‌گذارد.» البته آيت‌ا...‌هاشمي پيش از اين هم سياست‌هاي ترامپ را به زير سوال برده و آنها را مورد نقد جدي قرار داده بود، مانند آن زمان كه ترامپ از اخراج مهاجران سخن گفته بود و آيت‌ا...‌هاشمي با اشاره به شعار يكي از نامزدهاي انتخاباتي آمريكا كه «من مهاجران را اخراج مي‌كنم»، تاکید کرده بود: «اين ادعاي غيرانساني در حالي مطرح مي‌شود كه مسئولان آمريكايي مي‌دانند آن همه قدرت و ثروت را از طريق چپاول منابع ملت‌ها و تلاش‌هاي همين مهاجران به‌ويژه از كشورهاي آفريقايي به دست آورده‌اند.»

بار ديگر كه ترامپ از عدم صدور مجوز براي ورود مسلمانان به آمريكا گفته بود، آيت‌ا...‌هاشمي ضمن محكوم كردن این اظهارات نامزد انتخابات حزب جمهوریخواه انتخابات رياست‌جمهوري ایالات متحده گفت: اين اتفاق در وهله نخست براي دولتمردان آمريكا زيانبار است كه البته كاخ سفيد اين اظهارنظر را سريعا محكوم و كاملا مغاير با ارزش‌هاي آمريكا دانسته است.‌هاشمي با اشاره به حضور مسيحيان در بيش از ۶۰ كشور اسلامي، بر زندگي مسالمت‌آميز پيروان همه اديان تاكيد كرد و گفت:«همه پيامبران الهي و به طريق اولي پيامبر اسلام، بر مهرباني انسان‌ها نسبت به يكديگر توصيه‌هاي فراواني دارند و سخنان اختلاف‌برانگيز، برخاسته از تعصب‌هاي جاهلي است كه متاسفانه در اسلام هم بعضي از گروه‌هاي تندرو، كارهاي خشن افراطي مي‌كنند كه نمونه‌هاي آن را اين روزها در اقدامات طالبان، داعش، القاعده، بوكوحرام و... مي‌بينيم.» اكنون بايد منتظر ماند تا نتيجه انتخابات آمريكا اعلام شود.