۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹

دلیل به وجود آمدن ابرماه چیست؟+تصاویر

دلیل به وجود آمدن پدیده ابر ماه نزدیک شدن ماه به زمین است.
کد خبر : ۳۳۳۲۵۹
صراط: دلیل به وجود آمدن پدیده ابر ماه نزدیک شدن ماه به زمین است.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز یکی از پدیده‌های نادر که شاید هر انسان در طول زندگی چندین بار آن را تجربه کند در آسمان کشورمان ظاهر شده و این پدیده در استان اردبیل و در شهرستان‌های استان با روشنایی خیره‌کننده‌ای از کره ماه ظاهر شده است.

 مورخ خلخالی در گفتگوی خود با خبرنگار فارس اردبیل اظهار کرد: در پدیده ابر‌ماه یا به زبان ساده خیرگی ماه در بین بلور‌های ابر زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد.

داود مغیثی افزود: در این زمان ماه بزرگتر از زمان قبل به نظر رسیده و درخشان‌تر از سطح کره زمین دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: افروختگی و درخشندگی ماه که هر 411 روز یکبار اتفاق می‌افتد که فاصله‌اش در نزدیک‌ترین مکان با زمین است.

مورخ خلخالی گفت: عکس این قضیه زمانی است که یکبار هم از یک زمان از هفته‌های ماه از زمین دورتر می‌شود و درست عکس این قضیه اتفاق می‌افتد.

مغیثی یادآور شد: اگر چه ماه هر چهار هفته یکبار به زمین نزدیک می‌شود ولی در حالت بدر نیست که ماه ابر افروخته یا ابر ماه روی می‌دهد.

وی ادامه داد: طبق نظریه کارشناسان نجوم هر هجده سال ماه به‌صورت بدر کامل یعنی ابرماه می‌شود و امشب همان شب است و تا بامداد امشب همین وضعیت در آسمان بیشتر شهرستان‌های استان دیده می‌شود.

 مورخ خلخالی بیان کرد: چرخش ماه به دور زمین بیضوی بوده و به‌صورت دایره وار نیست و فاصله‌اش تا زمین متفاوت است.

مغیثی گفت: نزدیک‌ترین فاصله زمین تا ماه در همین شب‌ها است که 356 هزار 500 کیلومتر است و در دورترین زمان که طول هفته‌ها در یک ماه اتفاق می‌افتد 406 هزار و 700 کیلومتر است.

وی یادآور شد: از نظر کارشناسان نجوم و ستاره‌شناسی نزدیکترین فاصله به زمین را نقطه فرود که زمان ماه افروختگی است و دورترین فاصله را نقطه فراز می‌نامند.

مورخ خلخالی گفت: طبق مشاهده ماه در آسمان امشب همه استان ماه در فاصله 356 هزار 177 کیلومتری قرار داشته و پدیده ابر‌ماه غالب در تمام نقاط استان دیده می‌شود.

مغیثی اضافه کرد: با تلاش عکاسان این پدیده هر‌چند وقت یکبار عکاسی شده و در جراید و نشریات چاپ و درج می‌شود که هم‌اکنون فرصت مناسب برای عکاسی از این پدیده است.

وی با اشاره به اینکه در قدیم ایام علم نجوم آنچنان افزایش نیافته بود و خسوف و کم نور شدن و یا مخفی ماندن ماه در آسمان را به‌دلایل دیگری ربط می‌داند که زیاد علمی نبود ولی پدیده ابر‌ماه قابل رویت و باور است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هم‌اکنون آسمان بیشتر نقاط استان صاف و این پدیده قابل رویت و عکاسی است.

دلیل به وجود آمدن ابرماه چیست؟+تصاویر

دلیل به وجود آمدن ابرماه چیست؟+تصاویر

دلیل به وجود آمدن ابرماه چیست؟+تصاویر
برچسب ها: ابرماه ماه صراط