۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۸

شرط ورود تعمیرکار به خانه‌ها چیست؟

خانه حریم امن افراد ساکن آن است. شاید بارها پیش آمده باشد که برای تعمیر وسیله‌ای یا تعویض آن افرادی را در پوشش تعمیرکار به حریم امن خود راه داده اید.
کد خبر : ۳۳۴۰۸۱
صراط: خانه حریم امن افراد ساکن آن است. شاید بارها پیش آمده باشد که برای تعمیر وسیله‌ای یا تعویض آن افرادی را در پوشش تعمیرکار به حریم امن خود راه داده اید. اما آیا تا به حال پیش از ورود غریبه‌ها به خانه از صلاحیت اخلاقی آن‌ها اطمینان حاصل کرده‌اید؟ آیا از خودتان سوال کرده‌اید این فرد تعمیرکار مهارت کافی برای تعمیر وسیله شما را دارد یا خیر؟ هرگز با خودتان فکر کرده اید ورود فرد غریبه به خانه ممکن است چه خطراتی داشته باشد؟

این‌ها سوال‌هایی است که باید قبل از به درد سر افتادن از خودتان بپرسید. چه کسی به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد؟ فکر می‌کنید همسایه‌ها یا مشتریان یک مغازه تعمیر لوازم خانگی افراد موثقی برای پاسخگویی به شما هستند؟

پاسخ این است که شاید اطرافیان ما بتوانند مهارت فنی یک تعمیرکار را تایید کنند اما برای کسب آگاهی از صلاحیت اخلاقی و اطمینان به او نیاز به یک منبع موثق هست. تعمیرکار لوازم خانگی شما باید از هر جهت مورد تایید اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی باشد.  

قربانعلی کریمی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی کرج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طرح کارت‌دار شدن تکنسین‌ها و تعمیرکاران لوازم خانگی کرج اجرا شده است و به زودی در سراسر شهرستان قانونی می‌شود.

وی افزود: این اتحادیه به تمام تعمیرکاران جوازدار در قالب فراخوان‌های عمومی اطلاع رسانی کرده است. در شرایط کنونی بیش از 50 درصد تعمیرکاران دارای کارت شناسایی اتحادیه شده‌اند. نیمی دیگر نیز تا پایان سال 95 پوشش داده می‌شوند.

کریمی، معرفی تعمیرکار از سوی کارفرما به اتحادیه را اولین مرحله بهره‌مندی از کارت شناسایی قلمداد کرد و ادامه داد: پس از آن که فرد از سوی کارفرما معرفی شد به اتحادیه فرا خوانده می‌شود. وی موظف است پس از احراز هویت و تایید مهارت فنی نسبت به دریافت گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر اقدام کند.

وی اضافه کرد: هزینه دریافت کارت اولیه 20 هزار تومان است. این کارت‌ها تا 6 ماه اعتبار دارند. پس از به پایان رسیدن مهلت اعتبار، فرد دوباره باید از سوی کارفرمای خود به اتحادیه معرفی شود. تمدید کارت نیز 10 هزار تومان هزینه در پی دارد.

کریمی با اشاره با این که این کارت تنها به تکنسین‌های کارفرمایان دارای جواز کسب داده می‌شود، گفت: تعمیرکاران کارفرمایان بدون جواز در این طرح شرکت داده نمی شوند. در شرایط کنونی نسبت به جمع آوری بدون جوازها اقدام کرده ایم. تعمیرکاران واحدهای صنفی بدون جواز یا باید نزد جوازدارها مشغول به کار شوند یا کارفرمای آن‌ها پروانه کسب دریافت کند، در غیر این صورت تکنسین بیکار و محل کسب کارفرما پلمب می‌شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی کرج، علت حساسیت اتحادیه در اجرای این طرح را حفظ امنیت مردم و جلوگیری از زیان‌های مالی برشمرد و ادامه داد: در مواردی مشاهده شده است که فرد در پوشش تعمیرکار به خانه‌ها مراجعه می‌کند و پس از بررسی موقعیت مالی ساکنان خانه با همدستی سارقان، از خانه سرقت‌های خرد و کلان می‌کنند، چه بسا خطرهایی که ممکن است نوامیس شهروندان را تهدید کند.

کریمی بیان کرد: از دیگر سو تعمیرکارانی هستند که تجربه و مهارت کافی ندارند و دست زدن آن‌ها به لوازم خانگی چیزی جز خسارت‌های مالی برای صاحب خانه در پی ندارد.

این مسئول افزود: بسیارند تعمیرکارانی که مدتی نزد یک کارفرما یا شرکت معتبر شاغل بوده اند اما پس از ترک کار کارت خود را تحویل نداده‌اند و همچنان با همان کارت بی‌اعتبار در بازار آزاد مشغول به کار هستند. این افراد که در تهیه کردن قطعات لوازم خانگی از شرکت‌ها به مشکل برمی خورند بارها موجب آن شده اند که وسیله ضروری یک خانه بیش از 6 ماه بدون قطعه و خراب باشد.

وی، حساسیت تعمیر لوازم خانگی گازسوز را بسیار بالا عنوان کرد و از تلفات جانی ناشی از تعمیر وسیله گازسوز توسط فرد غیرماهر خبر داد و اضافه کرد: فردی که از اتحادیه کارت شناسایی دریافت می‌کند هم صلاحیت اخلاقی و هم تجربه و مهارت او مورد تایید است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی کرج در پایان گفت: اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی کرج دارای کمیسیون آموزش است. این کمیسیون آموختن حرفه به تازه کاران و به‌روزرسانی تعمیرکاران قدیمی را بر عهده دارد. هم چنین افرادی که در مراکز دیگر آموزش‌های فنی دیده اند می‌توانند با مراجعه به اتحادیه در یک رسته تخصصی آموزش ببینند و وارد بازار کار شوند.